آخرین شرایط انتقال آب از دریای عمان به خراسان؛ در این پروژه 13 میلیون نفر از آب سالم بهره مند می شوند

به گزارش مجله نماشو، گروه استان ها ـ قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با تشریح آخرین شرایط انتقال آب از دریای عمان به خراسان گفت: مطالعات 7300 صفحه ای انتقال آب دریای عمان به وزارت نیرو ارسال شده است.

آخرین شرایط انتقال آب از دریای عمان به خراسان؛ در این پروژه 13 میلیون نفر از آب سالم بهره مند می شوند

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

به گزارش خبرنگاران از مشهدمقدس، علیرضا طاهری ظهر امروز در نشست تخصصی تیتر یک که با موضوع آنالیز راه های پایدار تامین آب مشهد که در موسسه قدس برگزار گردید ، گفت: باید همدلی ها در تمامی حوزه ها همچون رفع بحران آب بیش از پیش بروز و ظهور پیدا کند و متاسفانه در فضای رسانه ای بعضی شبکه ها و کانال های مجازی نقد و نقدها تمسخرانه و غیرمنصفانه دارند و این گونه اقدامات نه تنها مشکل آب را حل نمی نماید، بلکه تشدید هم می نماید و باید با همفکری و همگرایی در این حوزه مسائل موجود را رفع کنیم.

وی اضافه کرد: مشهد دور یک دریای عظیم معنوی به نام امام رضا(ع) شکل گرفته و مسائل آبی این شهر چیز تازه ای نیست و مربوط به سالیان قبل بوده و حجم آب تجدید پذیر و ذخیره شده زیر 4 میلیارد متر مکعب است که عددی پائین با توجه به حجم میلیونی زائران است.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان با بیان اینکه 457 حلقه چاه و 4 سد در مشهد داریم، اظهار داشت: حدود 850 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده داریم و حدود 40 میلیون مترمکعب حجم رسوبی است و در سال 97، به صورت متوسط حدود 216 میلیون مترمکعب آب مصرفی داشتیم و با توجه به روندی که دیده می گردد اگر بیشترین صرفه جویی و کمترین اسراف را داشته باشیم باز هم با کمبود آب روبرو خواهیم بود و باید بهترین تصمیم در جهت رفع این معضل با مشارکت مردم اتخاذ و اجرایی گردد.

طاهری توضیح داد: در اُفُق 1420 احتیاجمند 333 میلیون مترمکعب آب سالانه هستیم و نگاه به مشهد و خراسان رضوی به واسطه وجود میلیونی زائران امام رضا(ع) باید نگاهی ملی و فرااستانی باشد و استاندار خراسان رضوی جهت رفع بحران آب طرح همیاران آب را پیشنهاد نموده و مخاطب وی همه دستگاه های اجرایی، قانونی و قضائی در قالب یک سند مشترک است و دیگر تنها شرکت آب منطقه ای خراسان مسئول مطلق این حوزه نیست.

وی تاکید نمود: سد دوستی به عنوان یکی از منابع قوی آبی مشهد و استان است و خوشبختانه در 11 سال اخیر به خوبی آب مورد احتیاج را تامین نموده و پروژ ه های مختلفی هم همچون بهره برداری بهینه از منابع آب هزارمسجد را هم در دستور کار خود قرار داده ایم و منابع آبی مرزی را هم به طور ویژه کنترل می کنیم و در بحث آب های فرامرزی هم مطالعات ویژه ای داریم و در این حوزه پیشرفتی 50 درصد داشته ایم.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان در رابطه با انتقال آب از دریای عمان به خراسان، بیان نمود: این انتقال برای سه استان شرق کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) است و تنها مختص مشهد نیست و در این پروژه برخورداری بیش از 13 میلیون نفر را خواهیم داشت و مطالعات آن در قالب بیش از 7300 صفحه تدوین شده و در اختیار مدیران وزارت نیرو قرار گرفته؛ بحث شیرین سازی برای 750 میلیون مترمکعب اجرا شده و آب برداشتی از دریای عمان بیش از یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است.

طاهری گفت: سهم اولیه در فاز اول 70 میلیون مترمکعب برای سیستان و بلوچستان، 70 میلیون مترمکعب برای خراسان جنوبی و 110 میلیون مترمکعب برای خراسان رضوی است و بودجه پیش بینی شده 3.9 میلیارد دلار است و این کار طبق برنامه زمان بندی 7 ساله و تا سال 1404 و در قالب 3 فاز انجام می گردد.

طاهری گفت: در پروژه انتقال آب از جنوب به شرق کشور از اعتبارات ویژه ملی و استانی استفاده شده و خود را مکلف به اجرای درست و مرحله به مرحله آن می دانیم و میزان آب تقسیمی به این سه استان متناسب با احتیاج آن استان تقسیم می گردد؛ برای صرفه جویی بیشتر از در مصرف آب هم از پساب ها در بحث آبیاری پارک ها و فضاهای سبز استفاده می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 824

به "آخرین شرایط انتقال آب از دریای عمان به خراسان؛ در این پروژه 13 میلیون نفر از آب سالم بهره مند می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط انتقال آب از دریای عمان به خراسان؛ در این پروژه 13 میلیون نفر از آب سالم بهره مند می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید