آغاز طرح احداث شبکه های فرعی آبیاری سامانه گرمسیری ایلام با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی

به گزارش مجله نماشو، خبرنگاران/ایلام معاون آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی گفت:حدود1 میلیون و 250 هزار هکتار از اراضی کشور از محل منابع آب سطحی و زیرزمینی با اجرای پروژه های آبیاری و زهکشی و سامانه های نوین آبیاری در دولت تدبیر و وامید به آبی تبدیل می شوند.

آغاز طرح احداث شبکه های فرعی آبیاری سامانه گرمسیری ایلام با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگاران، علی مراد اکبری در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سامانه گرمسیری استان ایلام در شهرستان مرزی مهران اظهار کرد: حدود1 میلیون و 250 هزار هکتار از اراضی کشور از محل منابع آب سطحی و زیرزمینی با اجرای پروژه های آبیاری و زهکشی و سامانه های نوین آبیاری در دولت تدبیر و وامید به آبی تبدیل می شوند که یکی از مهم ترین مصادیق شاخص اقتصاد مقاومتی به حساب می آید.

وی ادامه داد: پروژه های مهمی چون 400 هزار هکتار زمین تحت شبکه های آبیاری زه کشی در 11 استان کشور، 550 هزار هکتار شبکه های آبیاری نوین در استان های خوزستان و ایلام، حدود 50 هزار هکتار شبکه آبیاری در استان سیستان و بلوچستان و 250 هزار هکتار نیز تحت عنوان سامانه های نوین آبیاری با رویکرد توسعه آبیاری میکرو در رأس برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است که این پروژه ها باید تا سال 97 تکمیل و به بهره برداری برسند.

معاون آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از پروژه های شاخص و شاخص استفاده بهینه از منابع آب کشور را توسعه روش های نوین آبیاری با روش های پیپ و آبیاری بارانی در کشور است که امسال حدود 500 میلیون دلار برای این مهم اعتبار در نظر گرفته شده است.

اکبری با تأکید بر اینکه هفته گذشته در استان ایلام حدود 150 میلیارد ریال اعتبار تنها در بحث آبیاری تحت فشار تخصیص داده شد که در صورت ظرفیت اجرای این طرح در استان این اعتبار تخصیصی تا میزان 500 میلیارد ریال قابل افزایش و تخصیص است، شرح داد: در بحث شبکه های نوین آبیاری حدود 100 هزار هکتار از شبکه های کشور در استان ایلام قرار گرفته است که از این میزان 50 هزار هکتار در دهلران و دشت عباس و مابقی در شهرستان های مهران، ایوان، سیروان و چرد اول قرار دارند که قریب به اتفاق این پروژه ها در دست اجرا است.

معاون آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: تا به امروز بیش از هفت هزار میلیارد ریال در استان ایلام در این خصوص قرارداد منعقدشده و در این خصوص به زودی اجرای پروژه 10 هزار هکتاری فکر در استان خوزستان نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود: این پروژه تحت عنوان سامانه گرمسیری در سطح 20 هزار هکتار است که امروز فاز اول آن با حضور مدیریت ارشد استان ایلام در سطح 16 هزار و 257 هکتار کلنگ زنی شد و در صورت تخصیص منابع آب توسط وزارت نیرو اجرای مراحل بعدی این پروژه را نیز در آینده نزدیک آغاز خواهیم کرد.

معاون آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: از 220 هزار هکتار پروژه هایی که در کشور در آبخور شبکه 3 و 4 آبیاری و زهکشی وجود دارد حدود 97 درصد آن ها به صورت تحت فشار است که این خود یک رویکرد جدید است که کشور را به سمت بهینه کردن مصرف آب هدایت می کند.

اکبری یادآور شد: اقدام های بسیار خوب و کارسازی در حوزه های مرتبط با آب در دولت تدبیر و امید با توجه به خشک سالی های اخیر در مناطق مختلف کشور انجام شده است.

محمدرضا مروارید - استاندار ایلام، اظهار کرد: وجود منابع عظیم آب و خاک در این استان ظرفیتی منحصربفرد است و در صورت بهره برداری مناسب می تواند ایلام را به قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور تبدیل کند.

وی افزود: دولت تدبیر و امید در راستای توجه به بخش کشاورزی به عنوان محور توسعه برنامه ریزی برای تبدیل یک میلیون هکتار از اراضی کشور از دیم به آبی را در دستور کار دارد که از این مقدار 100 هزار هکتار در استان ایلام قرار گرفته است.

استاندار ایلام یادآور شد: بخش زیادی از این طرح در چارچوب طرح سامانه گرمسیری است که بر اساس آن آب رودخانه سیروان کردستان پس از طی 580 کیلومتر به استان ایلام منتقل می شود.

مروارید تاکید کرد: با اجرایی شدن طرح احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سامانه گرمسیری شاهد تحول چشمگیری در فعالیتهای کشاورزی و افزایش محصولات زراعی و باغی در استان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: شهرستان مهران که مزین به خون مطهر 6 هزار شهید گلگون کفن است که برای رهایی این خطه شهید پرور از هجمه دژخیمان رژیم بعث به شهادت رسیدند، امروز در سه جبهه گردشگری مذهبی بخاطر تردد زائرین اباعبدالله الحسین (ع)، صنعت و کشاورزی در مدار و ریل توسعه قرار گرفته که نوید بخش روزهای بسیار روشن برای مردم این شهرستان و دیگر مناطق استان ایلام است.

مروارید با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بر اساس رایزنی های انجام گرفته در اجرای طرح احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سامانه گرمسیری همکاری گسترده ای خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد بتوانیم از امکانات و ظرفیت های این قرارگاه برای سایر مناطق استان نیز استفاده کنیم چون ظرفیت های قرارگاه خاتم یک تکیه گاه قابل اتکایی است که مسئولان استان برای پیشبرد برنامه های خود حساب ویژه روی تجربیات و امکانات این قرارگاه باز کرده اند.

بر اساس طرح احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سامانه گرمسیری 16 هزار و 257 هکتار از اراضی و دشت های استان ایلام با اعتبار یک هزار و 498 میلیارد ریال زیر پوشش شبکه آبیاری قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 911

به "آغاز طرح احداث شبکه های فرعی آبیاری سامانه گرمسیری ایلام با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز طرح احداث شبکه های فرعی آبیاری سامانه گرمسیری ایلام با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید