ادعای یک نماینده: یارانه 100 هزار تومان می گردد

به گزارش مجله نماشو، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران جزئیات لایحه دولت درخصوص اصلاح ارز ترجیحی را تشریح کرد.

ادعای یک نماینده: یارانه 100 هزار تومان می گردد

به گزارش ایلنا، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص دو فوریت لایحه توزیع عادلانه ارز 4200 تومانی، گفت: در بودجه سال 1400 مجلس تا 8 میلیارد دلار به دولت اجازه داده بودیم که عایدی های ارزی حاصل از فروش نفت، میعانات و فرآورده ها را با قیمتی کمتر از قیمت ETS در اختیار واردکنندگان نهاده های دامی، دارو و گندم قرار دهد.

وی اضافه کرد: بر اساس گفته ها و آمار دولت این 8 میلیارد دلار تمام شده و دولت در لایحه ای تقاضا نموده مجلس به دولت اجازه دهد 4/6 میلیارد دلار دیگر تا خاتمه سال با ارز ترجیحی به فروش برساند تا ارز دارو، تجهیزات پزشکی، گندم و نهاده های دامی را تامین کند.

زنگنه در ادامه گفت: در قسمت دوم لایحه دولت، درخواست شده تا 27 هزار میلیارد تومان به دولت مجوز دهیم که از محل های دیگر صرف اعطای یارانه به مردم کند. این یارانه بر اساس محاسبات اجرا شده حدود صد هزار تومان است که برای دهک های پایین تر جامعه بالاتر است. بر این اساس این اندازه به یارانه 45 هزار تومانی پیشین اضافه می گردد که پیشتر قانون مستقل داشته است. دولت معتقد است این 4/6 میلیارد دلار که به 8 میلیارد پیشین اضافه می نماید، امکان دارد مجبور گردد بعضی از کالا های مشمول ارز 4 هزار و 200 تومانی را حذف کند.

وی بعلاوه ابراز داشت: گندم و دارو قطعاً تا خاتمه سال مشمول ارز 4 هزار و 200 تومانی می شوند. در خصوص نهاده های دامی هم دولت باید تصمیم بگیرد و اگر عرض آن ها را کم کند یا نرخش را افزایش دهد، دولت از محل این 27 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم یاری می نماید تا بخشی از بار هزینه ای را جبران کند.

زنگنه توضیح داد: نظر مجلس این است که در خصوص 27 هزار میلیارد تومان احتیاج به مصوبه مجلس ندارد و دولت بر اساس قانون بودجه تا 10 درصد می تواند محل هزینه ها را تغییر دهد. البته در بخش اول به دولت دستور دادیم در قانون بودجه که ارز را به قیمت ETS به فروش برساند.

منبع: فرارو
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1954

به "ادعای یک نماینده: یارانه 100 هزار تومان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای یک نماینده: یارانه 100 هزار تومان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید