افشای توسعه طلبی امارات در یمن، تبدیل بندر المخا به پایگاه نظامی

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران، شبکه الجزیره در گزارشی با عنوان راهی به سوی ساحل که گردآورنده آن جمال الملیکی است برای اولین بار به زوایای پنهان و پشت پرده توسعه طلبی امارات در ساحل دریای سرخ در یمن و به نقش مخرب امارات در یمن پرداخته است.

افشای توسعه طلبی امارات در یمن، تبدیل بندر المخا به پایگاه نظامی

شبکه الجزیره قطر سیاستهای توسعه طلبانه امارات در یمن را برملا کرد و از حقایقی در مورد کوششهای متمرکز امارات در سواحل غربی یمن که در خدمت برنامه های ویژه این کشور است واستفاده از پوشش کمکهای انسان محبت آمیز برای اقدامات اطلاعاتی و تخلیه و انتقال سلاح به وسیله کشتی های تجاری پرده برداشت.

برنامه المتحری که جمال الملیکی، فعال رسانه ای در شبکه الجزیره آن را تهیه و تنظیم نموده است، ضمناً تحقیقات جامعی به مسئله اقدامات توسعه طلبانه امارات در سواحل یمن پرداخت و بر حضور نیروهای حمایت شده از جانب امارات در سواحل این کشور تمرکز نمود.

در این برنامه از پشت پرده اقدامات توسطعه طلبانه امارات در ساحل دریای سرخ در یمن پرده برداشت و با انتشار اسناد و کلیپ های ویدئویی اختصاصی نشان داد که بندر المخا به یک پایگاه نظامی برای تخلیه و بارگیری سلاح تبدیل شده است. این بندر از تنگه باب المندب حدود 40 مایل دریایی و از شهر تعز حدود 100 کیلومتر فاصله دارد.

همچنین در این برنامه به استفاده امارات از هلال احمر به منظور عملیات اطلاعاتی در ساحل غربی یمن و احداث ساختمان قرارگاه در جزایر میون، زقر و باب المندب اشاره نمود، و در همین زمینه به حضور یگان ویژه و سرتیپ عمار محمد صالح معاون سابق سرویس امنیت ملی در عملیات خارجی و برادرِ طارق عفاش فرمانده نیروهای گارد جمهوری یمن وابسته به امارات، برای نظارت بر این ماموریت استناد کرد.

شبکه الجزیره در گزارش خود، به گسترش نفوذ ابوظبی در یمن و هشداری که یمنی ها درباره دخالت امارات و نقض حاکمیت کشورشان داده اند، اشاره نموده است.

الجزیره در این گزارش به جزییات زیادی درباره پایگاههای مورد حمایت امارات که در طول نوار ساحلی میان المخا و الحدیده است، پرداخته و آورده است: یمنی ها رفتار امارات در کشور خود را اشغالگرانه می دانند و بر ضرورت خروج امارات از یمن اصرار دارند.

یک منبع یمنی به الجزیره گفت: امارات به ادامه احداث پایگاههای نظامی در جزیره سقطری که در 350 کیلومتری از ساحل جنوبی یمن قرار گرفته است، ادامه می دهد و ادوات نظامی و سیستم های ارتباطاتی با حمایت سعودی وارد آن نموده اند. اماراتی ها اقدامات جدیدی را برای خرید منازل و مزارع در مناطق راهبردی جزیره سقطری شروع نموده اند. امارات 25 افسر و 15 کارشناس خارجی را به سقطری اعزام نموده است. این اقدام امارات به منظور تقویت حضور خود در سقطری به دنبال تشکیل دولت جدید در جنوب یمن اجرا شده است.

الجزیره گزارش داد: یمنی ها امارات را به سیطره و چنگ انداختن بر بنادر و میادین نفتی و نیز سیطره بر جزیره سقطری در اقیانوس هند متهم می نمایند. شخصیت های سیاسی، احزاب و سران قبایل در یمن، امارات را به کوشش برای تجزیه یمن و نیز تشکیل شبه نظامیان، ایجاد زندانهای مخفی و ترور مخالفان سیاست ابوظبی در یمن، متهم می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1441

به "افشای توسعه طلبی امارات در یمن، تبدیل بندر المخا به پایگاه نظامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای توسعه طلبی امارات در یمن، تبدیل بندر المخا به پایگاه نظامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید