اولین حدس از حداقل حقوق 1400 ، پایه حقوق سال آینده چقدر است؟

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران، برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده سه عضو کنندگان کارگران، کنندگان کارفرمایان و دولت تصمیم گیری می کنند.

اولین حدس از حداقل حقوق 1400 ، پایه حقوق سال آینده چقدر است؟

اصغر آهنی، کننده کارفرمایان به خبرنگاران می گوید به تازگی ستاد مزد وارد بحث شده، باید پارامترهای مختلفی بررسی شود تا به موضوع میزان افزایش دستمزد ورود کنیم. یکی از مصوبات شورای عالی این است که ماده 41 قانون کار ارزیابی شود.

به گفته او، تصمیمی باید گرفته شود که هم بتواند زندگی کارگری را تامین کند، هم به اشتغال موجود در کشور آسیب نزند و هم بتوان از این شرایط بد اقتصادی عبور کنیم. چراکه به گفته آهنی ها 90 درصد از واحدهای تولیدی و مشاغل خرد عمدتا مشکل دارند و طی یک سال اخیر آسیب زیادی دیده اند. همچنین خیلی از کسب وکارها تعطیل شده اند. با توجه به این عوامل باید یک تصمیم ملی بگیریم که بیش از این به واحدهای تولیدی آسیب وارد نشود.

اما کننده کارگران می گوید پرونده افزایش حقوق کارگران در سال 99 هنوز برای ما بسته نشده، هیات تخصصی دیوان عدالت نیز شکایت ما را پذیرفته و مصوبه دستمزد امسال را رد کرده است. بنابراین کارگران درصدی از حقوق امسال را طلب دارند.

طبق اظهارات فرامرز توفیقی، تا زمانی که این مساله حل نشود ورود به موضوع افزایش حقوق سال 1400 اشتباه است، مگر این که دو ضلع دیگر بپذیرند که درصدی از افزایش دستمزد سال 99 را در سال 1400 جبران کنند.

تورم یکی از شاخص های تاثیرگذار در مشخص میزان افزایش دستمزد کارگران برای هر سال است. مرکز آمار ایران در سال 97 تورم سالانه 30 درصد را خاطرنشان کرد و شورای عالی کار حداقل حقوق سال 98 را 36.5 درصد افزایش داد.

نرخ تورم 12 ماهه در پایان سال 98 معادل 34.8 درصد درصد بود که شورای عالی کار برای پایه حقوق کارگران افزایش 26 درصدی را در نظر گرفت. فاصله میان میزان افزایش حقوق و تورم یکی از موضوعات مورد اعتراض کننده کارگران است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، تورم سالانه در آذر ماه 30.5 درصد برآورد شده است. اگر قرار بر افزایش حداقل حقوق سال 1400 طبق آخرین تورم اعلامی باشد با رشد 30 درصد حداقل دستمزد احتمالا این رقم از 1.9 میلیون تومان به حدود 2.5 میلیون تومان افزایش می یابد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1496

به "اولین حدس از حداقل حقوق 1400 ، پایه حقوق سال آینده چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین حدس از حداقل حقوق 1400 ، پایه حقوق سال آینده چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید