بررسی نقش احزاب در انتخابات مجلس از نگاه عبدی و سلیمی نمین

به گزارش مجله نماشو، برنامه بدون توقف در قسمت 208 خود با دعوت از عباس سلیمی و عباس عبدی از پژوهشگران و فعالان مجرب رسانه به بررسی انتخابات مجلس و ابعاد و حواشی پیرامون آن پرداخت.

بررسی نقش احزاب در انتخابات مجلس از نگاه عبدی و سلیمی نمین

به گزارش خبرنگاران، عبدی در ابتدا با بیان اینکه مجلس کنونی کشور دارای سه ایراد اساسی است، گفت: ناکارآمدی مجلس یکی از ایرادات وارده مهم به مجلس است و در حال حاضر کنش گران سیاسی باید به امید بهبود شرایط و شرایط کشور در این انتخابات شرکت کنند چراکه تحول اوضاع و شرایط وابسته به حضور و اقدامات آنان در سِمت کنندگی مجلس است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مشارکت در انتخابات مجلس، صرفا به معنای شرکت در مجلس نمی باشد و افزایش بخشی از ناکارآمدی های مجلس نیز نشأت گرفته از سلب اختیارات این نهاد تصمیم گیر می باشد.

وی حزبی نبودن مجلس را یکی دیگر از مسائل اساسی مجلس ایران دانست و اضافه نمود: در کشوری همچون بریتانیا، شهروندان به برنامه های احزاب رأی می دهند در حالی که فلسفه مجلس در ایران به صورت کلی دارای ایراد است و مردم در بحث انتخاب کننده مجلس با طیف وسیعی از تفکرات روبرو هستند. همچنین حزبی وجود ندارد تا برنامه و مسئولیت های کنندگان خود را سامان دهد. از سوی دیگر وظیفه کننده به آراء گذاشتن نظرات و خواسته های مردم است و مجلس محل انتخاب کارشناس برای عرصه های مختلف نمی باشد. در واقع احزاب و دولت، جایگاه حضور کارشناسان و نظرات علمی آنان است و مجلس تنها عرصه حضور کنندگان ملت برای بازتاب خواسته های آنان است.

عبدی با اشاره به اینکه تمام گروه های فکری باید در انتخابات مجلس دارای نامزد باشند، گفت: رد صلاحیت نیز یکی دیگر از معضلات انتخابات مجلس است و حضور اکثریت کاندیدهای متعلق به یک حزب در یک دوره مجلس، مفهوم انتخابات و کنندگی شهروندان را از بین می برد.

سلیمی، دیگر مهمان برنامه بدون توقف با اشاره به اینکه انتخابات هر دوره از مجلس و آغاز کار مجلسی جدید گامی به سمت جلو است گفت: مجلس حزبی نیز در کنار تمام مزایای خود با معایبی همراه است و وجود استبداد حزبی نیز راهگشای مسائل مجلس نمی باشد. لذا ترکیب عادلانه احزاب و افراد مستقل چه از نظر شرعی و چه سیاسی برای کاندیداتوری کنندگان مجلس امری قابل قبول می باشد. از سوی دیگر سابقه تاریخی احزاب حاکی از این مسئله می باشد که جریانات حزبی در ایران پذیرای تمام مسئولیت های حزبی خود نیستند.

سلیمی در خصوص امضا برجام در مجلس اظهار کرد: برجام توسط کنندگان سیاست خارجی ایران و کشورهای 5+1به امضا رسید و پس از قبول آن برای بررسی و مطابقت لوایح آن با مصلحت عمومی و ملی کشور در اختیار مراکز و نهادهای تصمیم گیر کشور قرار گرفت که مجلس در این رابطه با موضوعی رو به رو بود که باید گرایش القا شده بجا مبنی بر بخش هایی از برجام که به مصلحت عمومی جامعه نبود را مدیریت کند. در واقع مجلس در خصوص برجام با توافقی روبرو بود که باید در قبال آن پاسخ مثبت و یا منفی ارائه می داد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان نباید مطرح کنندگان بیانیه 77 نفر را تایید صلاحیت کند، گفت: شورای نگهبان در بحث تائید صلاحیت ها باید توجه ویژه ای را به کسانی که راه را برای تبلیغات دشمن و خشونت باز می کنند و در راستا مصلحت عمومی حرکت نمی کنند، داشته باشد چراکه برخی گروه های سیاسی همچون آقایان رمضان پور و سازگارا علاوه بر فعالیت در خارج از ایران در مسائل داخلی و ملی کشور نیز توانسته اند با برقراری انواع ارتباطات حضور داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 837

به "بررسی نقش احزاب در انتخابات مجلس از نگاه عبدی و سلیمی نمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی نقش احزاب در انتخابات مجلس از نگاه عبدی و سلیمی نمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید