تأیید صلاحیت شهردار و استاندار پیشین تهران ، شکاف جدید در شورای ائتلاف ؛ لیست سوم هم می آید

به گزارش مجله نماشو، صحنه رقابت تقریباً این گونه قطعی شده که اصلاح طلبان در حالتی شبیه خلع سلاح در حاشیه میدان شاهد رقابت اصولگرایان خواهند بود.

تأیید صلاحیت شهردار و استاندار پیشین تهران ، شکاف جدید در شورای ائتلاف ؛ لیست سوم هم می آید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایران، دو هفته تا برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، تحولات انتخاباتی همچنان در جریان است اما بدون آنکه صحنه این رقابت شاهد یک اتفاق بزرگ باشد؛ در جریان اصلاحات خبر تأیید صلاحیت تنها دو چهره از راه رسیده و در جریان اصولگرا هم هیچ نشانی از تحولی در جهت وحدت و ائتلاف دیده نمی گردد. با این اوصاف صحنه رقابت تقریباً این گونه قطعی شده که اصلاح طلبان در حالتی شبیه خلع سلاح در حاشیه میدان شاهد رقابت دو لیست فراگیر اصولگرایان خواهند بود.

  • افزوده شدن دو چهره به فهرست اصلاح طلبان

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی اطلاع داد که صلاحیت دو چهره سرشناس این حزب یعنی محمدعلی افشانی و محمدحسین مقیمی تأیید شده است. افشانی در سال های اخیر سابقه استانداری فارس و شهرداری تهران را در کارنامه دارد و مقیمی نیز در دولت اعتدال معاون سیاسی وزارت کشور و استاندار تهران بود. این اتفاق البته می تواند قدمی باشد برای تسهیل امکان ارائه لیست کامل اصلاح طلبان در تهران، البته بی آنکه در دیگر مناطق کشور کار رقابت را برای جبهه اصلاحات تسهیل کند. اما مسأله این است که آیا وجود دو چهره سرشناس حزب اعتماد ملی این مجموعه را برای مشارکت در ارائه فهرست در پایتخت تشویق خواهد نمود؟ حزب اعتماد ملی روز چهارشنبه اعلام نموده بود که وارد فرآیند معرفی فهرست انتخاباتی نخواهد شد.

گرامی مقدم دیروز درخصوص احتمال تغییر حوزه محمدرضا خباز از دیگر اعضای این حزب از تهران به کاشمر به فارس گفته است: آقای خباز قاعدتاً باید تغییر حوزه بدهد چرا که طبق مصوبه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان امکان لیست دهی در تهران وجود ندارد.

حزب کارگزاران سازندگی اما به عنوان یکی از سه حزب بزرگ اصلاح طلب در جلسه شامگاه پنجشنبه خود درباره ارائه لیست در تهران باز هم به جمع بندی نرسید. به گزارش ایسنا در نشست اخیر شورای مرکزی این حزب مقرر شده که پس از آنالیز اسامی تأیید صلاحیت شدگان در تهران، جمع بندی کمیته انتخابات در دستور جلسه فوق العاده شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران که هفته آینده برگزار خواهد شد، قرار گیرد. حزب کارگزاران همچنین به سیاق شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تصمیم گیری درباره حمایت یا عدم حمایت از لیست در استان ها را به شورای کارگزاران سازندگی همان استان واگذار کرد. چیزی که نشانه کمبود یا عدم وجود نامزد اصلاح طلب در استان ها باشد.

  • مشارکت گلایه مندانه

با وجود این حتی بعضی از اصلاح طلبان هم می گویند که ندادن لیست به معنای قهر با انتخابات و تحریم نیست. این را شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان قبلاً در بیانیه خود مطرح نموده بود و حالا مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان ها و از چهره های شناخته شده جریان اصلاحات به خبرنگاران گفته است: با حضور پرشور در پای صندوق های رأی می توانیم بهترین افراد را راهی مجلس کنیم، اما این بدین معنی نیست که گلایه های خودمان را نادیده بگیریم.

علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت هم روز پنجشنبه به ایرنا گفته که برای ما اصل شرکت در انتخابات است و معتقدیم جهت اصلاحات از صندوق رأی عبور می نماید و برای صندوق رأی اعتبار و ارزش زیادی قائل هستیم و حتی در شرایطی که این صندوق نتواند اصالت ها و اعتبار اصلی خودش را داشته باشد، هر مقدار که بهره ای از اصالت و اعتبار داشته باشد، باز برای ما فرصت است و می خواهیم از این فرصت استفاده کنیم.

به گفته شکوری راد حزب اتحاد ملت به استان ها و حوزه های انتخابیه در شهرستان ها اعلام نموده است که در هر حوزه انتخابیه ای که نامزد اصلاح طلبی وجود دارد و امید دارند آن نامزد در مجلس بعدی کنش اصلاح طلبانه داشته باشد، در انتخابات از او حمایت نمایند. یعنی دقیقاً همان تصمیمی که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و حزب کارگزاران سازندگی گرفته اند.

  • لیست سوم اصولگرایان؛ شکاف جدید در شورای ائتلاف

در سوی دیگر میدان در شرایطی که تقریباً ارائه دو لیست توسط اصولگرایان قطعی شده اخباری درباره قطعی شدن معرفی یک لیست سوم هم به گوش می رسد. لیستی متشکل از نزدیکان شهاب الدین صدر.

محمدجواد محمدی نوری، قائم مقام ستاد انتخابات جبهه پیشرفت رفاه و عدالت در تهران از نهایی شدن لیست تشکل متبوعش برای انتخابات اطلاع داد و گفت: نام لیست جبهه در انتخابات مجلس یازدهم مجلس مردم است و تقریباً در تمامی استان ها نیز یا به صورت مشترک یا با بعضی جریانات همسو یا کاملاً مستقل تحت همین عنوان افراد لایق و کارآمد را معرفی خواهیم کرد. جبهه پیشرفت رفاه و عدالت تا قبل از این در قالب شورای ائتلاف اصولگرایان فعال بود.

هر چند شاید به لحاظ وزن کشی این جبهه به صورت مستقل از شانس قابل ملاحظه ای در رقابت انتخاباتی برخوردار نباشد اما خروج آن از شورای ائتلاف می تواند نشانه ای باشد از سختی کار در این مجموعه برای رسیدن به فهرست ائتلافی نهایی.

البته خبرگزاری فارس هم اطلاع داده به دنبال خروج جبهه پایداری و پافشاری این حزب برای ارائه لیست جداگانه، بعضی احزاب و چهره های دیگر نیز در اعتراض به این موضوع خواهان لیست جداگانه شدند از جمله بعضی افراد با فشار بر روی محمدباقر قالیباف، خواهان ارائه لیست جداگانه توسط وی شدند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3946

به "تأیید صلاحیت شهردار و استاندار پیشین تهران ، شکاف جدید در شورای ائتلاف ؛ لیست سوم هم می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأیید صلاحیت شهردار و استاندار پیشین تهران ، شکاف جدید در شورای ائتلاف ؛ لیست سوم هم می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید