جدیدترین جزئیات ثبت نام مسکن ملی اعلام شد، تهرانی ها شنبه آماده ثبت نام باشند

به گزارش مجله نماشو، با ورود طرح مسکن ملی به فاز دوم، جزئیات و شرایط جدیدی اعلام شد.

جدیدترین جزئیات ثبت نام مسکن ملی اعلام شد، تهرانی ها شنبه آماده ثبت نام باشند

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگار ، طرح اقدام ملی مسکن به عنوان بزرگترین طرح مسکنی کشور یکی از پر مخاطب ترین بحث این روزهای مردم به شمار می رود.

مرحله اول طرح اقدام ملی مسکن با بیش از 240 هزار ظرفیت در آبان ماه شروع و پایش و غربالگری این طرح تا بهمن ماه ادامه داشت که براساس آن 42 درصد از متقاضیان و ثبت نام نمایندگان واجد شرایط نبوده و 58 درصد از متقاضیان در این طرح پذیرفته شده اند.

براساس این گزارش ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن دارای شرایط است که مهم ترین آن سبز بودن فرم (ج) متقاضی و داشتن 5 سال سابقه سکونت در شهر مورد نظر است از دیگر شرایط این طرح آن است که متقاضی باید متاهل و یا بالای 35 سال سن داشته باشند و توانایی پرداخت اقساط تسهیلات این طرح را داشته باشد.

در مرحله اول ثبت نام بسیاری از متقاضیان به دلیل نداشتن شرایط حذف و یا به دلیل پر شدن ظرفیت پیروز یه ثبت نام نشدند که مهم ترین این شهرها استان تهران بود.

در مرحله اول ثبت نام برای استان تهران 70 هزار واحد مسکونی در ظرفیت در نظر گرفته شده بود که بیشترین آن مربوط به پردیس و پرند بود که در همان دقایق ابتدایی ظرفیت ها به صورت کامل پر شد و همین موضوع باعث اعتراض بسیاری از ثبت نام نمایندگان شد اما در همان دوره اعلام شد که در مرحله دوم ثبت نام ظرفیت های جدید و بیشتری را برای شهرهای جدید استان تهران فراهم خواهیم کرد.

در مرحله دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن حدود 200 هزار واحد مسکونی ظرفیت ایجاد شده و در این دوره بسیاری از شهرها حذف و البته در بسیاری از شهرهای دیگر ظرفیت های جدیدی ایجاد و یا بیشتر شده است.

این دور از ثبت نام از روز شنبه 17 اسفند ماه با 5 استان اردبیل آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، اصفهان و البرز شروع شد و تا ساعت 24 روز یکشنبه متقاضیان فرصت داشتند ثبت نام نمایند از روز 2 شنبه 19 اسفند ماه ثبت نام در 17 استان دیگر شروع شده و مقرر شده بود که در ساعت 24 روز سه شنبه مهلت ثبت نام این 17 استان به اتمام برسد که با توجه به استقبال متقاضیان مهلت ثبت نام تا ساعت 24 روز چهارشنبه 21 اسفند تمدید شده است.

پیش از این چندین بار اعلام شده بود که ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران در روز چهارشنبه 21 اسفند ماه خواهد بود که ساعتی پیش اعلام شد ثبت نام تهران با توجه به تمدید 17 استان به تعویق افتاده است و 8 شهر باقی مانده در روز های پنج شنبه و شنبه انجام می گردد.

تا به امروز بیش از 170 هزار متقاضی ثبت نام نموده اند و نحوه ثبت نام در این دوره با سایر دوره ها به دلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت شده و متقاضیان بدون نگرانی از پر شدن ظرفیت و پایین بودن سرعت اینترنت می توانند ثبت نام نمایند.

این دوره از ثبت نام طرح اقدام ملی چند تفاوت با دوره قبل دارد که مهم ترین آن حذف شدن شهر پردیس از استان تهران است که پیش از این چندین بار وزیر راه وشهرسازی و معاونان ایشان اعلام نموده بودند که ظرفیت های جدید در شهرهای استان تهران از جمله پردیس ایجاد خواهیم کرد اما امروز وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت پردیس در این دوره حذف شده است.

محمود محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی در گفت و گو با خبرنگار ، با بیان اینکه به هیچ عنوان ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران منتفی نشده است، گفت: ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن از روز چهارشنبه 21 اسفند ماه به شنبه 24 اسفند ماه تغییر نموده است.

او با بیان اینکه تغییراتی در زمان بندی ثبت نام بعضی از استان ها ایجاد شده است اضافه کرد: با توجه به استقبال متقاضیان 17 استان کشور زمان ثبت نام این استان ها تا ساعت 24 روز چهارشنبه تمدید شد و زمان ثبت نام استان های باقی مانده از جمله تهران به روزهای پنج شنبه و شنبه تغییر نموده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از خروج مردم از واحدهای مسکونی خود برای ثبت نام ، ثبت نام پیامکی را هم راه اندازی نموده ایم، اضافه کرد: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ثبت نام پیامکی برای متقاضیانی که دسترسی به اینترنت را ندارند فراهم نموده ایم تا مسئله ای برای متقاضیان ایجاد نگردد.

محمود زاده توضیح داد: تا کنون 22 استان ثبت نام آنها صورت گرفته و 8 استان باقی مانده که استان تهران هم جزو انها قرار گرفته است بنابراین تعدادی از استان ها در روز پنج شنبه و استان تهران وشهرهای جدید آن روز شنبه 24 اسفند ثبت نام آنها انجام می گردد.

معاون مسکن و ساختمان تاکید نمود: با توجه به ظرفیت و محدودیت های که در بعضی از استان ها وجود دارد و برای جلوگیری از خروج مردم ظرفیت استان تهران را نمی توان دقیق اظهار داشت اما در بعضی از شهرها ظرفیت ها افزایش و در بعضی از شهرها از جمله پردیس ظرفیتی ایجاد نشده است.

چهار شرط برای ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته شد که نخستین آن این است که متقاضیان از اول فروردین 84 فاقد مالکیت مسکونی باشند که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می گردد.

شرط دوم این است که از ابتدای انقلاب از هیچ یک از امکانات دولتی اعم از زمین و واحد مسکونی دولتی و هم چنین تسهیلات یارانه دار استفاده ننموده باشند.

شرط سوم تاهل و سرپرست خانواده بودن و شرط چهارم این است که حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا داشته باشند. همچنین بر اساس مصوبات خانم های مجرد بالای 35 سال و نیز زنان مجرد سرپرست خانوار هم می توانند در این طرح ثبت نام نمایند.

طرح ملی مسکن موسوم به اقدام ملی، برنامه دولت برای ساخت مجموعا 400 هزار واحد مسکونی در همه شهرهای کشور تا سال 1400 است و عملا طرح جایگزین مسکن مهر در شهرهای کوچک محسوب می گردد. بر اساس این طرح که از سال گذشته شروع شده، اختصاص زمین های دولتی به سازندگان در دستور کار است و دولت به نوعی نقش تسهیل گر در این طرح دارد.

در طرح اقدام ملی، سه شیوه کلی برای تامین زمین پیش بینی شده است. بر این اساس در شهرک های کوچک که مشکل تامین زمین دولتی کمتر است واگذاری 99 ساله زمین در دستور کار است.

شکل دیگر تامین زمین، پروژه های مشارکتی است که تعداد محدودی از این طرح 400 هزار واحدی به این شیوه، ساخته خواهد شد و در نهایت واحد مسکونی به قیمت تمام شده عرضه خواهد شد.

به این صورت که قیمت ساخت بر اساس قیمت تمام شده در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و طی دو سالی که ساختمان ساخته می گردد، پول به صورت مرحله ای توسط متقاضی پرداخت می گردد که بخشی از این رقم تسهیلات بانکی و بخشی آورده خود متقاضی است.

رقم های متفاوتی از هزینه تمام شده ساخت واحدهای مسکونی در طرح اقدام ملی عنوان شده است. به عنوان مثال برای یک واحد 70 متری از 200 میلیون تا بالای 500 میلیون تومان و بستگی به نوع شهر و مصالح اعلام شده است.

در طرح اقدام ملی سه نوع تسهیلات وجود دارد. بعضی از متقاضیان در صندوق پس انداز یکم سپرده گذاری نموده اند اکنون می توانند برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده نمایند.

گروهی دیگر می توانند از وام بافت فرسوده استفاده نمایند که در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانک به مبلغ 100 میلیون تومان استفاده می گردد. وام نهایی یک وام 75 تا 100 میلیون تومانی است که از منابع داخلی بانک های عامل از جمله بانک مسکن با نرخ 18 درصد کارمزد طی 12 سال پرداخت می گردد.

بر این اساس متقاضیانی که تسهیلات 75 میلیون تومانی دریافت نموده باشند ماهیانه یک میلیون و 200 هزار تومان قسط پرداخت و اگر وام 100 میلیون تومانی دریافت نموده باشند ماهیانه یک میلیون و 700 هزار تومان اقساط پرداخت می نمایند.

همچنین اگر متقاضی وام را در بافت فرسوده تحویل گرفته باشد ماهیانه 700 هزار تومان پرداخت می گردد و در صورتی که صندوق یکمی باشند و زوج برای دریافت 160 میلیون تومان وام اقساط یک میلیون و 700 هزار تومانی پرداخت می نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 872

به "جدیدترین جزئیات ثبت نام مسکن ملی اعلام شد، تهرانی ها شنبه آماده ثبت نام باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین جزئیات ثبت نام مسکن ملی اعلام شد، تهرانی ها شنبه آماده ثبت نام باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید