حجت شمامی: حمله نظامی به ایران مسئله محالی است ، رضایتمندی آمریکا برای اروپا از نتیجه برجام مهمتر است

به گزارش مجله نماشو، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: حمله نظامی به ایران مسئله محالی باشد، چون به غیر از پیشرفت ایران در حوزه دفاعی بازدارندگی منطقه ای ایران، احتمال جنگ با ایران را به شدت ضعیف می نماید.

حجت شمامی: حمله نظامی به ایران مسئله محالی است ، رضایتمندی آمریکا برای اروپا از نتیجه برجام مهمتر است

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

رضا حجت شمامی، کارشناس مسائل بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد مصاحبه ظریف با روزنامه اشپیگل و طرح این موضوع که اروپا هیچ مبنای قانونی برای فعال کردن مکانیزم ماشه ندارد و نقش چین و روسیه در ممانعت از فعال شدن این مکانیزم گفت: به نظر می رسد اساسا در فضای بین الملل مبنا را منافع و قدرت کشور ها معین می نماید نه توافقات رسمی و بین المللی و روندی تحت عنوان مبنای قانونی وجود ندارد .

وی ادامه داد: از لحاظ ساختار و قاعده مندی اگر اروپا بخواهد مکانیزم ماشه را اجرایی کند مانعی برای او وجود ندارد و اگر پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل برود، بازگشت تحریم ها را در پیش خواهیم داشت.

حجت شمامی در مورد نقش چین و روسیه و استفاده از حق وتو در این کارزار گفت: براساس قوانین تدوین شده چین و روسیه هم نمی توانند از حق وتوی خود در مورد مکانیزم ماشه استفاده نمایند.

این کارشناس مسائل بین الملل با مهم دانستن برجام برای اروپایی ها یادآور شد: برجام برای اروپا مهم است، اما از طرف دیگر رضایتمندی آمریکا نیز برای آن ها مهم است و از آنجا که اروپا برای اجرای رفتار های تاثیرگذار قدرت چندانی ندارد در مورد مسئله برجام نیز همین عدم قدرت، سبب شد تا اروپا عملا کاری از پیش نبرد.

وی در مورد اینکه چین و روسیه به چه میزان می توانند مانع از اجرایی شدن مکانیزم ماشه شوند نیز گفت: در صورتی این دو کشور قادر به عدم اجرای این بند از برجام خواهند شد که در قبال آن چین در حوزه مالی و روسیه در حوزه امنیتی به خاطر ایران و به منظور جلوگیری از اجرای مکانیزم ماشه امتیازاتی بدهند که البته بعید به نظر می رسد.

حجت شمامی اضافه نمود: در هر صورت به نظر می رسد رفتن یا نرفتن پرونده ایران به شورای امنیت مستقیما به روابط میان ایران و اروپا بستگی دارد در شرایط فعلی اختلافاتی بین اروپا و آمریکا بر سر مسائل متعدد وجود دارد، اما هیچ کدام از این اختلافات دلیل بر این نیست که اروپا به خاطر ایران رو در روی آمریکا بایستد.

این کارشناس مسائل بین الملل توضیح داد: در چنین شرایطی اروپا قدرتی شبیه به قدرت بحرین پیدا نموده و شاید اراده ای برای پیشبرد برجام داشته باشد، اما از آنجا که قدرتی ندارد عملا برجام هیچ دستاوردی در حوزه اروپایی و آمریکایی نداشته است.

وی در انتها درخصوص احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و مسائل حاشیه ای دیگر از قبیل: درگیری جنگ پس از این اتفاق نیز گفت: به نظر می رسد حمله نظامی به ایران مسئله محالی باشد، چون به غیر از پیشرفت ایران در حوزه دفاعی بازدارندگی منطقه ای ایران و تشکیل گروه هایی، چون حشدالشعبی، گروه های مقاومت در یمن و سوریه و آنچه روز آدینه در عراق شاهد آن بودیم همگی از جمله قدرت بازدارندگی ایران در منطقه محسوب می گردد که احتمال جنگ با ایران را به شدت ضعیف خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 781

به "حجت شمامی: حمله نظامی به ایران مسئله محالی است ، رضایتمندی آمریکا برای اروپا از نتیجه برجام مهمتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجت شمامی: حمله نظامی به ایران مسئله محالی است ، رضایتمندی آمریکا برای اروپا از نتیجه برجام مهمتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید