خبرنگاران سازمان ملل متحد حملات حفتر به طرابلس لیبی را محکوم کرد

به گزارش مجله نماشو، تهران-خبرنگاران- نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی بامداد شنبه حملات بی هدف نیروهای وابسته به ژنرال حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی به مناطق مسکونی طرابلس را که شماری از غیر نظامیان کشه شدند، محکوم کرد.

خبرنگاران سازمان ملل متحد حملات حفتر به طرابلس لیبی را محکوم کرد

به گزارش شبکه الجزیره قطر، نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی همچنین اضافه نمود که در صورت لزوم مستند کردن تخلّفات در لیبی را با اشتراک گذاشتن این حوادث با کارشناسان و دادگاه بین المللی کیفری ادامه خواهیم داد.

سازمان ملل متحد می گوید که حملات به طرابلس که معمولا توسط نیروهای وابسته به ژنرال حفتر صورت می گیرد، می تواند از مصادیق جنایت جنگی به شمار رود.

شبکه الجزیره ساعاتی پیش بیان کرد که یک خانواده چهار نفره از اعضای یک خانواده در پی اصابت خمپاره بی هدف به منطقه عین زاره در جنوب طرابلس لیبی کشته شدند.

نیروهای خلیفه حفتر موسوم به ارتش ملی لیبی روز چهارشنبه گذشته نیز در حمله به یک محله مسکونی در جنوب طرابلس، دستکم 6 غیر نظامی را کشتند و هشت نفر دیگر در جریان این حمله زخمی شدند.

این حملات درحالی رخ می دهد که درگیری ها میان دولت وفاق و نیروهای مورد حمایت حفتر ششم فروردین ماه 99 در جنوب طرابلس از سر گرفته شد.

نیروهای ژنرال حفتر ماه هاست که با حمایت متحدان خارجی خود برای تصرف طرابلس، پایتخت لیبی به مواضع نیروهای دولت وفاق ملی حمله می نمایند، اما نه تنها تا به امروز موفقیتی کسب ننموده اند، بلکه بارها شکست خورده اند.

دولت وفاق ملی اعلام نموده است که با وجود موافقت برای برقراری آتش بس که برای مقابله با شیوع کرونا انجام می گردد، نیروهای تحت امر ژنرال حفتر توافق آتش بس را نقض نموده و به حملات توپخانه ای و هوایی به طرابلس ادامه می دهند.

حفتر یک ماه پیش در ملاقات با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه بیان کرد در صورتی پایبند به آتش بس خواهد بود که نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به توافقنامه برقراری آتش بس پایبند باشند.

برلین 29 دی ماه نیز میزبان نشست بین المللی برای مذاکرات صلح لیبی بود و فرماندهان نظامی جناح های رقیب در این کشور تصمیم داشتند تحت نظر سازمان ملل آتش بس را میان خود برقرار نمایند که این نشست نیز با اتهام طرفین به نقض آتش بس راه به جایی نبرد.

طرف های درگیر در لیبی 22 دی ماه نیز پذیرفته بودند که درگیری های نظامی را متوقف نمایند و قرار شد برای رسمیت بخشیدن به این آتش بس، یک توافقنامه رسمی در مسکو امضا نمایند که این مسأله با مخالفت حفتر اجرایی نشد.

لیبی از سال 2011 میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری معمر القذافی دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، با بحران سیاسی گسترده ای رو به رو است.

این کشور به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد و این دولت ها شامل دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می گردد و مقر آن در طرابلس است و دیگری دولت موقت به فرماندهی ژنرال حفتر در شرق لیبی که نخست وزیر آن عبدالله الثنی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1089

به "خبرنگاران سازمان ملل متحد حملات حفتر به طرابلس لیبی را محکوم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سازمان ملل متحد حملات حفتر به طرابلس لیبی را محکوم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید