خبرنگاران مطالعات خاکشناسی در اراضی ملی کردستان انجام میشود

به گزارش مجله نماشو، رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مطالعات خاک شناسی در بیش از هفت هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به سرانجام رسیده و انجام آن در 2 هزار و 500 هکتار هم سال جاری عملیاتی می گردد.

خبرنگاران مطالعات خاکشناسی در اراضی ملی کردستان انجام میشود

محمدفرید سپری عصر پنجشنبه در نشست هماهنگی روز دنیای خاک با اشاره به اهمیت خاک که کمتر از آب نیست ولی به فراموشی سپرده شده است، گفت: چون بیشتر فکر مردم و مسوولان موضوع آب بوده با غفلت از اهمیت خاک، این مساله به حاشیه رفته است.

وی با بیان اینکه درست که از آب به عنوان مایه حیات نام برده می گردد، اضافه نمود: خاک عامل راهنمایی و زندگی بخش طبیعت و انسان است که بدون آن کشاورزی پایدار ممکن نخواهد بود و از آنجا که سال ها از اهمیت آن غافل بودیم اینک باید به فکر راه حل برای بهبود شرایط آن باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید نمود: در جوامع توسعه یافته با برنامه ریزی بسیار مناسب، به اهمیت حفاظت از خاک پرداخته شده و در کشور ما هم اگر چه دیر ولی برنامه ریزی مناسبی درحال انجام است.

سپری با بیان اینکه روز دنیای خاک باید دیدگاه عمومی را نسبت به این نعمت عوض کند و زمینه ای باشد تا از آن برای نسل های آینده حفاظت گردد، یادآور شد: کارشناسان باید در کنار پرداختن جنبه علمی خاک، بستری برای عموم فراهم و به ساده ترین زبان درباره اهمیت آن آگاهی بخشی نمایند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این نشست گفت: تخریب عرصه های جنگلی و استفاده نامناسب از آنها یکی از اصلی ترین عوامل تهدید نماینده محیط زیست و منابع طبیعی پویا و پایدار است.

سعدی نقشبندی اضافه نمود: در دنیا امروز که موضوع حفظ و افزایش سطح پوشش های جنگلی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است بدون داشتن یک نگاه مدیریتی کارآمد، علمی و پایدار تحقق این امر مهم میسر نخواهد بود.

وی اضافه نمود: امسال گرامیداشت روز دنیای خاک با توجه به شرایط موجود و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، در راستای اهداف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در فضای مجازی و یا برنامه ها به صورت وبینار و غیر حضوری برگزار خواهد شد.

نقشبندی یکی از اقدامات برای حفاظت از خاک را اجرای طرح های آبخیزداری دانست و گفت: مدیریت ریسک سیلاب و کاهش هدر رفت جریان های سطحی، افزایش زمان تمرکز حوزه و تخلیه تدریجی سیل منظور سازگاری با سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی دشت ها از جمله اهدافی است که در اجرای طرح های آبخیزداری بدنبال آن هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: با اجرای طرح های آبخیزداری در امسال جمعیتی بیش از 67 هزار و 389 نفر در 282 روستا از مزایای آن بهره مند می شوند ضمن اینکه برای انجام پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری، 233 میلیارد ریال در امسال در قالب 25 طرح زیر حوزه آبخیز این استان و اجرای عملیات بیولوژیکی، بیومکانیکی و مکانیکی مصوب شده است.

به دستور وزیر جهاد کشاورزی برنامه های گرامیداشت روز دنیای خاک در سال 99 با مدیریت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برگزار می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 2 خرداد 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1430

به "خبرنگاران مطالعات خاکشناسی در اراضی ملی کردستان انجام میشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مطالعات خاکشناسی در اراضی ملی کردستان انجام میشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید