خبرنگاران کمربند حفاظتی در 54 کیلومتر اراضی مرزی کویر میقان اراک اجرا شد

به گزارش مجله نماشو، اراک - خبرنگاران - رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: کمربند حفاظتی در 54 کیلومتر از مرز اراضی مستثنیات و ملی حاشیه کویر میقان اراک سال جاری صورت گرفته است.

خبرنگاران کمربند حفاظتی در 54 کیلومتر اراضی مرزی کویر میقان اراک اجرا شد

آتنا فرجی روز آدینه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: این طرح با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی اجرا شد.

وی ادامه داد: طرح کمربند حفاظتی حاشیه کویر میقان اراک به صورت حفر کانال و خاکریز و با هدف آگاهی مردم محلی از مرز اراضی مستثنیات و حفاظت موثر تر از اراضی ملی حاشیه کویر میقان اراک اجرایی شده است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: کویر میقان اراک از کانون های مهم گرد و غبار و فرسایش بادی استان مرکزی و کشور است و برای حفاظت از عرصه های طبیعی آن نخستین راه چاره در مقابله با بیابان زایی این منطقه محسوب می گردد.

فرجی، از کاشت گیاه قره داغ در 150 هکتار از اراضی کویر میقان اراک خبرداد و گفت: کاشت این گیاهان با هدف تثبیت شن های روان و بیابان زدایی سال جاری در اراضی کویر میقان اراک صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: بیش از 37 هزار اصله نهال قره داغ در این مدت از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی در اراضی بیابانی کویر میقان اراک کشت شد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اعلام نمود: با کشت این میزان گیاه قره داغ در کویر میقان اراک، اکنون زیستگاه این گونه گیاهی منحصر به فرد در سطحی معادل 450 هکتار از کویر میقان این شهرستان احیا و توسعه یافته است.

وی ادامه داد: قره داغ با نام علمی Nitraria scoberi از جمله گونه های شاخص این استان و از ذخایر ژنتیکی کویر میقان اراک است و به دلیل اهمیت بالای آن در تثبیت شن های روان و بیابان زدایی به عنوان قهرمان کویر لقب گرفته است.

فرجی اضافه کرد: کشت گیاه قره داغ در کویر میقان اراک علاوه بر تثبیت خاک، به عنوان مکانی جذاب برای طبیعت گردی علاقه مندان به کویر معرفی می گردد.

استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.

تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه های مهم 140 گونه پرنده است.

دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون های فراوری شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1101

به "خبرنگاران کمربند حفاظتی در 54 کیلومتر اراضی مرزی کویر میقان اراک اجرا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کمربند حفاظتی در 54 کیلومتر اراضی مرزی کویر میقان اراک اجرا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید