خطر توسعه بیابان ها لار را تهدید می نماید

به گزارش مجله نماشو، خبرنگاران/فارس رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با یادآوری اینکه این شهرستان هم اکنون در وسعت اراضی بیابانی در فارس اول است، یکی از تهدیدات جدی را توسعه اراضی بیابانی به واسطه تداوم خشکسالی و فرسایش بادی ذکر کرد.

خطر توسعه بیابان ها لار را تهدید می نماید

مسعود لادنی با بیان اینکه از لحاظ وسعت اراضی بیابانی، لارستان رتبه نخست را در بین شهرستان های فارس دارد، گفت: اغلب منطقه ها به علت خشکسالی و آبیاری زمین با آب شور، کشاورزی غیراصولی، نبود پوشش گیاهی کافی در سطح زمین در معرض فرسایش بادی سریع تر دچار پدیده بیابانی شده اند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از منابع طبیعی فارس، لادنی با بیان اینکه مساحت عرصه های ملی لارستان بالغ بر یک میلیون و 138 هزار و 500 هکتار است، اضافه نمود: به لحاظ شرایط اقلیمی و رویشگاه های گیاهی، گونه های گیاهی شاخص لارستان شامل کُنار، گَزشاهی، گَون، قیچ، بادام کوهی، بنه، ارس یا سرو کوهی است.

لادنی، مهمترین چالش های پیش روی منابع طبیعی لارستان را مسئله خشکسالی دانست و اضافه نمود: مشکل خشکسالی باعث شده تا مراتع و جنگل های لارستان تحت فشار قرار گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با اشاره به اینکه با توجه به دام مازاد موجود در مراتع، حضور عشایر، چرای خارج از فصل دام های روستائیان و نباریدن باران موجب شده تا بیشتر مراتع موجود در لارستان در شرایط فقیر یا خیلی فقیر قرار گیرند، اسم کرد: فرسایش بادی خطر بزرگی است که عرصه های منابع ملی و حتی کشاورزی در لارستان را تهدید می نماید.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه مقدار 50 هزار و 500 هکتار از اراضی موجود در لارستان بیابانی شوره زار است، بیان نمود: مابقی اراضی هم در معرض بیابانی شدن قرار دارند.

او با اذعان به اینکه از لحاظ وسعت اراضی بیابانی، لارستان رتبه نخست را در بین شهرستان های استان فارس دارد، اسم کرد: اغلب منطقه ها به علت خشکسالی و آبیاری زمین با آب شور، کشاورزی غیراصولی، نبود پوشش گیاهی کافی در سطح زمین در معرض فرسایش بادی، فرایند پدیده بیابانی شدن را تسریع نموده است.

لادنی با بیان اینکه رخداد بادهای موسمی در فصل تابستان فرایند حرکت به سمت بیابانی شدن اراضی طبیعی را تشدید نموده است، یادآور شد: این موضوع یکی از شاخص های مهم در فرایند بیابانی شدن اراضی لارستان محسوب می گردد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان در تشریح راهکارهای مقابله با بیابان زایی با تأکید بر اینکه جهت مقابله با رشد بیابان ها باید در منطقه آمایش سرزمین اجرا شده و اراضی بسته به فعالیت آن ها مورد استفاده قرار گیرد، تاکید نمود: باید به طور جدی عملیات اصلاح و احیاء مراتع و جنگل های لارستان مورد توجه قرار گیرد تا با بهبود شرایط پوشش گیاهی از بیابانی شدن جلوگیری گردد.

او با تأکید بر اینکه آبیاری نکردن اراضی با آب شور و توسعه کشت گونه های مقاوم مثل گَز شاهی در اراضی کشاورزی برای مقابله با بیابان زایی بسیار اثربخش خواهد بود، اضافه نمود: در حال حاضر یک طرح در مدیریت منطقی مقابله با بیابان در کهنه مرکزی لارستان در حال اجراست که بر این اساس ی1150 هکتار از این منطقه با گونه های گیاهی مقاومت نهال کاری شده است.

لادنی با بیان اینکه سالانه اقدامات مختلفی در اراضی مرتعی لارستان نظیر ذخیره نزولات آسمانی، بذرکاری، نهال کاری و ... انجام می گردد، افزود: احداث سدهای ذخیره نزولات آسمانی اثر مهمی در افزایش کیفیت و کمیت آب های زیرزمینی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با برشمردن عوامل بروز پدیده بیابان زایی، اسم کرد: بارندگی کم، پراکنش نامناسب بارش باران، تبخیر و تعریق زیاد، خشکسالی های مکرر، وزش بادهای شدید، زمین های شور، گنبدهای نمکی و ... از عوامل محیطی مؤثر در توسعه بیابان است.

لادنی بعلاوه رشد جمعیت و بهره برداری زیاد از اراضی، بهره برداری زیاد از آب زیرزمینی، روش های نامناسب کشاورزی، نبود تعادل بین دام و مرتع، تخریب جنگل ها، بوته کَنی در مراتع، تخریب حاصل از فعالیت های عمرانی، تبدیل زمین های حاصل خیز به مسکونی را از جمله دلایل و عوامل انسانی تأثیرگذار در رشد بیابان ها دانست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1785

به "خطر توسعه بیابان ها لار را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر توسعه بیابان ها لار را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید