سازگاری با کم آبی باید به فرهنگ تبدیل گردد

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران، محمد علایی ظهر دوشنبه در جشنواره ملی فناوری های آب در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: خراسان رضوی سرزمین قنات قصبه 2500 ساله و مظهر تمدن کاریزی و سازگاری با خشکسالی است.

سازگاری با کم آبی باید به فرهنگ تبدیل گردد

وی اضافه کرد: در طول سالیان گذشته دولتمردان با اتکا به درآمدهای نفتی بدون حد و مرز از منابع آبی بهره برداری کردند و این باعث شد تمدنی ناپایدار رقم بخورد و در حال حاضر 76 درصد از مساحت استان خشک و 24 درصد نیمه خشک است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: میانگین بارندگی استان در طول پنجاه سال گذشته 221 میلی متر بوده است و این در حالی است که این میانگین در جهان 700 میلی متر است و در عین حال دمای هوا نیز هر ساله افزایش پیدا می نماید و تبخیر و تعرق در استان افزایش دارد.

وی بیان نمود: در طول سالیان گذشته دولت ها با افزایش درآمدهای نفتی و با اتکا به این درآمدها تشکل های مردمی را از مدیریت آب خارج کردند و نبود گروه های مردمی ضررهای جبران ناپذیری را به بار آورده است.

علایی تاکید نمود: برای حل مشکل کم آبی باید ابتدا موضوع آب به مسئله هر خراسانی تبدیل گردد و در کنار آن با استفاده از تجربیات نیاکان خود سازگاری با کم آبی را نهادینه کنیم و در این راستا برای 28 دشت استان سند سازگاری با کم آبی در طی 7 ماه تهیه و تصویب شده است.

وی توضیح داد: براساس این سند تا سال 1405 باید میزان کسری مخزن در استان به صفر رسیده و معادل آنچه که هر ساله طبیعت در اختیار ما می گذارد از آن برداشت کنیم و در این راستا نیازمند رسیدن به درک واحدی از مدیریت منابع آبی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بیان نمود: در کنار سازگاری با کم آبی باید طرح های انتقال آب و شیرین سازی آن نیز پیگیری و آینده پژوهی و مطالعات کاملی در این حوزه انجام گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 171

به "سازگاری با کم آبی باید به فرهنگ تبدیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازگاری با کم آبی باید به فرهنگ تبدیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید