سیاستگذاری ها براساس موجودی طبیعی آب باشد نه غارت منابع آبی

به گزارش مجله نماشو، درحالی که سازمان هواشناسی نسبت به تابستانی گرم و کم آب هشدار می دهد و سازمان های متولی نیز از کاهش منابع آب پشت سدها - که یکی از اصلی ترین منابع تامین کننده آب شرب، کشاورزی و صنعتی هستند - خبر می دهند، یک کارشناس محیط زیست بر لزوم مبنا قرار دادن موجودی طبیعی آب در برنامه ریزی سیاست های کلان کشور در هر عرصه ای از جمله کشاورزی، صنعتی و بارگذاری جمعیتی تاکید می نماید.

سیاستگذاری ها براساس موجودی طبیعی آب باشد نه غارت منابع آبی

مسعود امیرزاده در گفت و گو با خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه ضروری است هرگونه برنامه ریزی در عرصه سیاست های کلان مالی توسعه محور در کشور بر مبنای یک پیوست آبی باشد، اظهارکرد: نظام برنامه ریزی سیاست های کلان کشور در هر بخشی از جمله کشاورزی، صنعت، بارگذاری جمعیتی و… براساس موجودی منابع آب کشور باشد.

وی ادامه داد: سرزمینی که در آن منابع آب محدود است باید آب را به عنوان یک نهاده مهم در برنامه ریزی های کلان تمام عرصه ها حتی در زمینه جدال های دی پلماتیک و سیاسی در نظر گرفت و ضرورت دارد کشور یک پیوست آبی داشته باشد و این برنامه ریزی های کلان مالی توسعه محور براساس توان آبی و موجودی منابع آب تنظیم گردد.

این عضو کارگروه آب شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور تاکید نمود: برنامه ریزی و سیاست گذاری ها باید براساس موجودی واقعی و طبیعی منابع آب یک منطقه باشد، نه براساس غارت منابع آبی طبیعت و بهره برداری از منابعی که مربوط به نسل های آینده است. می توان گفت که تا به امروز به این مسائل کم توجهی شده و این برنامه ریزی های توسعه محور براساس منابع آبی که به وسیله انتقال آب یا بهره برداری از ذخایر استراتژیک بوده تنظیم و اجرایی شده است.

این کارشناس محیط زیست ضمن بیان اینکه سیاست های توسعه در کشور باید براساس واقعیت های اقلیمی و منابع آبی که طبیعت به صورت رایگان در اختیار ما گذاشته باشد، گفت: دخل و خرج آبی در کشور باید اصلاح گردد چراکه اکنون این دخل و خرج با یکدیگر همخوانی ندارد و این مساله فشار زیادی را به سرزمین وارد می نماید.

امیرزاده در سرانجام اظهارکرد: زمانی که برای کاهش فشار مالی به منابع آب فشار مضاعفی وارد می گردد شاید برای کوتاه مدت بتوان از شرایط سخت عبور کرد اما در بلند مدت کلیه منابع آب مختل و آینده سرزمین دچار بحران می گردد بنابراین ضروری است نسبت توسعه و منابع آب کشور با یکدیگر هماهنگ باشند، گرچه ممکن است مدتی مردم و اقتصاد کشور را تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1700

به "سیاستگذاری ها براساس موجودی طبیعی آب باشد نه غارت منابع آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاستگذاری ها براساس موجودی طبیعی آب باشد نه غارت منابع آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید