فروش سلاح به عربستان برای وزیر انگلیس دردسرساز شد

به گزارش مجله نماشو، فشارها برای کناره گیری لیز تراس وزیر تجارت بین الملل انگلیس که به رغم حکم دادگاه این کشور، مجوز فروش تجهیزات نظامی به عربستان را صادر کرد، افزایش یافت.

فروش سلاح به عربستان برای وزیر انگلیس دردسرساز شد

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش ایرنا، معاون گروه پارلمانی فراحزبی یمن طی سخنانی اظهار کرد: در شرایط عادی وزیر تجارت بین الملل باید به دلیل مشارکت در فروش غیرقانونی سلاح به عربستان استعفا کند. وی توضیح داد که عذرخواهی دولت این ننگ را پاک نمی نماید.

الیسون سولیس یادآور شد دولت انگلیس مدت هاست که از انجام تحقیق درباره نقش این کشور در جنگ یمن مقاومت می نماید، اما این رویداد نشان می دهد که آنها تا چه اندازه به متن و روح قانون پایبند نیستند. وی از دولت خواست تا نقش خود در بحران یمن را مورد بازنگری قرار داده و روی برقراری صلح در این کشور متمرکز گردد.

همچنین بری گاردینر وزیر امور تجارت بین الملل کابینه در سایه نقض رای دادگاه توسط وزارت تحت امر لیز تراس را تاسف بار خواند و گفت: اگر او نمی تواند وزارت خانه اش را مدیریت، از قانون تبعیت و آنچه اخلاقا صحیح است اجرا کند بایستی استعفا کند.

وی با کنایه به حزب حاکم محافظه کار گفت: گویا قانون برای محافظه کاران با سایرین فرق می نماید. اما مردم انگلیس نمی خواهند در بحران فاجعه بار یمن هم دست باشند و وزیر تجارت بین الملل باید سریعا فروش سلاح به عربستان را متوقف کند.

گاردینر با اشاره به آمار تلفات غیر نظامیان یمنی در طول چهار گذشته توضیح داد: جای تاسف است که وزیر تجارت تصور می نماید با عذرخواهی می تواند از بار مسوولیت این اقدام شانه خالی کند.

دولت انگلیس که ادعای برخورداری از دقیق ترین نظام کنترل فروش تجهیزات نظامی در جهان را دارد، رای دادگاه این کشور درباره غیرقانونی بودن فروش سلاح به ائتلاف متجاوز عربستان را نقض نموده است.

شواهد نشان می دهد وزارت تجارت بین الملل انگلیس تنها چند روز پس از رای دادگاه، مجوز صدور 435 هزار پوند تجهیزات نظامی به عربستان را صادر نموده که از این سفارش بخش بیشتر آن ارسال شده است.

لیز تراس دیروز سه شنبه در نامه ای به کمیته پارلمانی کنترل صادرات اسلحه، اقدام دولت را غیر عمد توصیف کرد و شرح داد که از دادگاه بابت صدور این مجوز، بدون قصد و شرط عذرخواهی نموده است. همچنین به گفته وی تحقیقات برای آنالیز جزئیات این مساله و جلوگیری از تکرار این اشتباه شروع شده است.

دادگاه عالی انگلیس تیرماه گذشته با صدور حکمی که یک پیروزی چشمگیر برای گروه های ضد جنگ محسوب می گردد، فروش سلاح به عربستان توسط دولت انگلیس را غیرقانونی اعلام نمود.

قضات دادگاه اعلام نمودند که فرایند تصمیم گیری دولت برای فروش سلاح به عربستان اشتباه بوده است. هرچند این به معنای توقف سریع مجوز صدور سلاح به عربستان نیست اما در جلسه دادگاه تأکید شد که دولت انگلیس بایستی این معاملات را مورد بازنگری قرار دهد.

کارزار علیه تجارت اسلحه و تعدادی از نهادهای مخالف جنگ، دولت لندن را به صادرات غیرقانونی سلاح به عربستان متهم نموده و اعلام نمودند که این تسلیحات در کشتار غیرنظامیان یمن مورداستفاده قرار گرفته است.

دادگاهی که دو سال پیش در لندن تشکیل شد، با صدور حکمی ادامه صادرات سلاح به عربستان را بلامانع اعلام نمود اما کارزار علیه تجارت اسلحه، با ارائه حجم زیادی از مدارک تازه که نشان دهنده عمق جنایت های رژیم سعودی در یمن و افزایش آمار تلفات در این جنگ است، پرونده را به دادگاه عالی تر ارجاع داده و خواهان توقف سریع همکاری های تسلیحاتی میان دو کشور شده است.

انگلیس از زمان شروع جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر نموده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با یاری آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی شروع کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو نموده است، به گونه ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ ترین فاجعه انسانی نامید.

اندرو اسمیت سخنگوی کارزار علیه تجارت اسلحه مشکل را فراتر از صدور مجوز فروش سلاح به عربستان از سوی وزیر کنونی تجارت بین الملل می داند. او به حضور هفته گذشته نمایندگان رژیم سعودی در بزرگترین نمایشگاه فروش سلاح در لندن اشاره نمود و گفت: اینکه دولت انگلیس هنوز رژیم سعودی را برای شرکت در این نمایشگاه دعوت می نماید نشان می دهد که مشکل کجاست.

وی دولت محافظه کار جانسون را غیر قابل اعتماد توصیف و توضیح داد: تنها گزینه باید سرانجام دادن به فروش سلاح به عربستان سعودی باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 427

به "فروش سلاح به عربستان برای وزیر انگلیس دردسرساز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش سلاح به عربستان برای وزیر انگلیس دردسرساز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید