نخست وزیر پیشین مالزی به جرم فساد به 12 سال زندان محکوم شد

به گزارش مجله نماشو، یک دادگاه مالزی نجیب رزاق، نخست وزیر پیشین این کشور را در خاتمه محاکمه ها درباره اختلاس در صندوق توسعه ملی (1MDB) در همه موارد اتهامی مجرم شناخت.

نخست وزیر پیشین مالزی به جرم فساد به 12 سال زندان محکوم شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز نجیب که به خاطر شیوع کرونا ماسک به صورت زده بود، در هنگام خوانده شدن رای دادگاه در روز سه شنبه 7 مرداد واکنشی قابل مشاهده ای نشان نداد. نجیب با کت وشلوار قهوه ای و کراوات راهراه سرخ و سیاه وارد دادگاهی در کوالا لامپور شد و پس از دعایی کوتاه به همراه رهبران حزب سیاسی اش در جایگاه نشست.

محمد نزلان محمد غزالی، قاضی دادگاه عالی نجیب را به خاطر سوءاستفاده از قدرت با دریافت حق حسابی حدود 10 میلیون دلار از اس آرسی اینترنشنال، یک واحد پیشین صندوق توسعه ملی به 10 سال زندان و پرداخت جریمه ای معادل 210 میلیون رینگیت (49 میلیون دلار) محکوم کرد.

نجیب همچنین برای هر کدام از سه مورد اتهامی خیانت در امانت و سه مورد اتهامی پولشویی به 10 سال زندان محکوم شد.

محمد نزلان دستور داد که این احکام زندان 10 ساله همزمان اجرا شود و اچازه داد تا هنگام اتمام فرجام خواهی اجرای حکم زندان و جریمه به تاخیر بیفتد.

نجیب در بیرون دادگاه به خبرنگاران گفت: مطمئنا دنیا به آخر نرسیده است، چرا که فرایند فرجام خواهی وجود دارد و ما امیدواریم در آن پیروز شویم.

نجیب 67 ساله پس از شکست ائتلاف حاکم جبهه ملی به رهبری او در انتخابات مالزی، برای نخستین بار در شش دهه پس از استقلال این کشور از بریتانیا، برای نخستین بار در سالا 2018 به فساد مالی متهم شد.

اتهامات درباره فساد گسترده در دولت او و سبک زندگی اسرافکارانه خانواده اش در تعطیلات در کشورهای خارجی و فروشگاه های تجملی باعث نقدها عمومی فراوان از او شد.

مقامات در هفته های پس از این شکست انتخاباتی، در بازرسی املاک مرتبط با خانواده او صدها کیف دستی لوکس، جواهرات و میلیون ها دلار نقد را ضبط کردند که ارزش کلی آنها 275 میلیون دلار بود.

سپس نجیب بازداشت و به اختلاس در صندوق توسعه ملی مالزی یا 1MDB که او در سال 2009 یکی از دو بنیانگذارش بود، متهم شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1208

به "نخست وزیر پیشین مالزی به جرم فساد به 12 سال زندان محکوم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر پیشین مالزی به جرم فساد به 12 سال زندان محکوم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید