واردات تخم مرغ نطفه دار راهی برای تعادل قیمت مرغ، نرخ هر قطعه جوجه یکروزه 9 هزار تومان

به گزارش مجله نماشو، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به عرضه جوجه بالاتر از نرخ مصوب و افزایش هزینه های فراوری، واردات تخم مرغ نطفه دار راهی برای تعادل قیمت مرغ است.

واردات تخم مرغ نطفه دار راهی برای تعادل قیمت مرغ، نرخ هر قطعه جوجه یکروزه 9 هزار تومان

محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، با اشاره به اینکه قیمت کنونی جوجه یکروزه با نرخ مصوب اختلاف معناداری دارد، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر قطعه جوجه یکروزه 8 هزار و 500 تا 9 هزار تومان و حتی 10 هزار تومان هم گزارش شده است.

وی از افزایش قیمت مرغ زنده در بازار اطلاع داد و گفت: نرخ کنونی مرغ زنده در بعضی استان ها 21 هزار تومان و در تهران بیش از 21 هزار تومان گزارش شده که در قیمت مرغ گرم هم اثر گذار است.

کمالی سروستانی توزیع مرغ های خارج از شبکه را علت اصلی گرانی دانست و اضافه نمود: طی روزهای آینده امیدواریم بازار به تعادل برسد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: گرچه قول هایی برای اصلاح قیمت مرغ داده شده، اما تا به امروز به نتیجه قطعی نرسیدند. در استان ها تنها تصمیماتی از سوی کارگروه تنظیم بازار و استانداران اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب مرغ جوابگوی هزینه های فراوری نیست، بیان کرد: قیمت گذاری بر مبنای هزینه های واقعی باید صورت گیرد، در حالیکه قیمت جوجه 8 تا 9 هزار تومان و دریافت کرایه پشت بارنامه و تلفات واحدهای مرغداری به علت عدم فاکتور در نرخ تمام شده فراوری لحاظ نمی گردد.

وی از افزایش تلفات در واحدهای مرغداری اطلاع داد و گفت: طی روزهای اخیر گزارشاتی از تلفات مرغ در واحدهای مرغداری گزارش شده که ادامه این فرایند می تواند منجر به کاهش عرضه مرغ گردد. اما تا به امروز سازمان دامپزشکی گزارش رسمی از علت تلفات اعلام ننموده است.

این مقام مسئول از توزیع 7 هزار تا 7 هزار و 200 تن مرغ در سطح کشور اطلاع داد و گفت: روزانه 1050 تا 1100 تن مرغ در تهران توزیع می گردد که به سبب عرضه خارج از شبکه، قیمت مرغ در بازار بالاست که با اعمال نظارت باید ساماندهی در سطح بازار صورت گیرد.

وی درباره آخرین شرایط جوجه ریزی بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که در مهرماه اندازه جوجه ریزی به حدود 111 میلیون قطعه برسد، چنانچه تخم مرغ های نطفه دار وارد گردد، اندازه جوجه ریزی به 114 تا 115 میلیون قطعه می رسد.

کمالی سروستانی واردات تخم مرغ نطفه دار را راهی برای تعادل قیمت مرغ در بازار برشمرد و گفت: گرچه مرغداران خواستار جوجه ریزی هستند، اما به علت قیمت بالای جوجه و کاهش جوجه انتظار می رود که با واردات شرایط بهتر گردد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده با احتساب جوجه 5 هزار و 200 تومانی را 19 هزار و 980 تومان و مرغ گرم را 29 تا 30 هزار تومان بیان کرد.

وی در سرانجام درباره آخرین شرایط تامین نهاده های دامی توضیح داد: گرچه سامانه بازارگاه ذرت و کنجاله را اعلام نموده، اما همچنان نهاده با تاخیر بدست مرغدار می رسد، ضمن آنکه ذرت ها کیفیت لازم را ندارد و همین امر یکی از عوامل تلفات مرغ محسوب می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1908

به "واردات تخم مرغ نطفه دار راهی برای تعادل قیمت مرغ، نرخ هر قطعه جوجه یکروزه 9 هزار تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات تخم مرغ نطفه دار راهی برای تعادل قیمت مرغ، نرخ هر قطعه جوجه یکروزه 9 هزار تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید