کرونا ویروس و راهکارهای کاهش اضطراب در افراد

به گزارش مجله نماشو، یکی از معضلاتی که افراد دچار اختلال اضطراب با آن دست به گریبان هستند این است که امنیت روانشناختی پایینی دارند، لذا انجام حمایت های کلامی و عاطفی می تواند به میزان قابل توجهی اضطراب این افراد را کاهش دهد.

کرونا ویروس و راهکارهای کاهش اضطراب در افراد

به گزارش گروه رسانه های مجله نماشو، یکی از مواردی که ویروس کرونا با خود ایجاد کرده است، افزایش میزان استرس و اضطراب در بین مردم است. استرس در افراد به بیماری و اضطراب ناشی از ابهامات نسبت به شرایط این ویروس در آینده اشاره دارد. وجود میزان استرس و اضطراب در ما انسان ها تا اندازه ای ضروری است که در چنین شرایطی سیستم دفاعی بدن به صورت اتوماتیک به مقابله با عامل استرس زا فعال می َشود؛ اما زمانی که میزان آن از آستانه تحمل فرد بیشتر شود، بدون شک به مختل کردن کارکرد های فرد منجر خواهد شد. اما در این میان کسانی که دارای مسائل اضطرابی از قبیل اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی، اضطراب خاص و حملات استرسی شدید و حمله وحشت و مسائل سازگاری و نشانه هایی از وسواس هستند می بایست مورد توجه بیشتر قرار گیرند؛ به این علت که عامل اصلی همه مسائل فوق عامل اضطراب است. توجه به این افراد به این دلیل صورت می گیرد که پذیرش قابل توجهی از اضطراب در این افراد با توجه به بالا بودن میزان اضطراب آنها از آستانه تحمل بالاتر است. اما نوع توجه به این نوع افراد بسیار مهم و اساسی است که می توان به نکات زیر که توسط اطرافیان می تواند صورت گیرد، پرداخت: (هر چند این نکات می تواند برای همه افراد مورد استفاده قرار گیرد)

حدالامکان سعی شود که این افراد از میزان فراوانی کمتری از اخبار مربوط به ویروس، به خصوص اخبار جعلی موجود که توسط شبکه های اجتماعی توزیع می شود، دریافت کنند.

برای این افراد سعی شود از روش های شناخت درمانی ساده که اطرافیان می توانند انجام دهند مورد استفاده قرار گیرد:

الف) استفاده از تکنیک ارزیابی مجدد: سعی شود که از ارزیابی مجدد یعنی نگاه کردن به این موضوع از زاویه دیگر استفاده شود. به عنوان مثال؛ تعداد افرادی که سالم هستند به مراتب خیلی بیشتر از آن هایی است که بیمار شده اند و یا استفاده از اینکه درست است که بیماری وجود دارد، ولی زندگی جریان دارد و مردم به صورت عادی در حال زندگی کردن هستند؛ سر کار می فرایند و کار می کنند، تفریح می کنند و یا استفاده از افکاری همچون اینکه اگر بهداشت رعایت شود تعداد بیماران کاهش خواهد یافت و ... این کار به شدت میزان اضطراب را کاهش می دهد و موجب خارج شدن از حصار شناختی و ذهن مضطرب می شود که فرد بدان دچارشده است.

ب) کاهش خطا های شناختی: خطا های شناختی از جمله عواملی است که افراد دچار اضطراب به مراتب از آن برخوردارند، به خصوص خطای گزینش انتزاعی، خطای همه یا هیچ و خطای درشت نمایی؛ لذا اطرافیان این افراد می توانند با مطالعه خطا های شناختی و نوع خطای ایجاد شده در این افراد آنها را به سمت کاهش اضطراب به صورت غیر مستقیم هدایت کنند.

ج) راه درست روبروه با منفی نگری: با توجه به اینکه این افراد از میزان منفی نگری بیشتری نسبت به دیگران برخوردار هستند، لذا در روبرو با منفی نگری این افراد می توان از دو راه چاره خیلی ساده استفاده نمود (منفی نگری خود عاملی برای اضطراب است): یکی اینکه به افکار منفی آنها حمله صورت نگیرد بلکه سعی شود افکار منفی آنها با آمار و ارقام قابل مشاهده مثبت کاهش داده شود و دیگر اینکه در حین ارائه افکار منفی توسط آنها میزان نگرانی خود را نشان نداده بلکه آن را به صورت یک امر عادی و قابل پیش بینی جلوه دهیم.

استفاده از تکنیک های رفتار درمانی

الف) ورزش روزانه حتی در خانه یکی از تکنیک های بسیار موثر در کاهش میزان اضطراب است.

ب) انجام کار های عقب افتاده ای که انجام دادن آنها برای افراد لذت بخش است: افرادی که دچار اضطراب و بیماری های اضطرابی هستند، کار های عقب افتاده بیشتری را تجربه می کنند، لذا این افراد همواره از کار های عقب افتاده گله داشته و نداشتن انگیزه و توان و یا نداشتن وقت را بهانه قرارمی دهند. بهترین زمان برای انجام این کار های عقب افتاده همین زمان هایی است که به دلیل شیوع ویروس ضرورت بر ماندن در خانه است و افراد از فراغت کافی برخوردارند و می توان با این کار نسبت به فعال سازی رفتار اقدام نمود که همین انجام دادن کار و فعال بودن منجر به کاهش میزان قابل ملاحظه ای از اضطراب افراد می شود.

ج) تقسیم بندی اوقات فراغت در منزل و انجام بازی های جمعی داخل خانه با همسر و فرزندان و استفاده از بازی های فکری و کنار گذاشتن بازی های رایانه ای و غیره.

نکته: در این گونه مواقع روی آوردن به بازی های رایانه ای فردی و غرق شدن در آنها می تواند به عنوان یک راهبرد اجتنابی عمل کرده و میزان اضطراب را پنهان نگهدارد، ولی اصل مطلب این است که در این گونه مواقع علاوه بر اینکه اضطراب حل نشده بلکه پنهان مانده و منتظر ظهور جدید می باشد و برای کسانی که وابستگی زیادی به گذراندن اوقات فراغت خود با بازی های رایانه ای دارند، توصیه می شود با پرهیز از بازی های رایانه ای فردی به بازی های رایانه ای جمعی و گروهی روی آورند؛ استفاده از بازی های رایانه ای جمعی به اندازه کافی می تواند موثرتر از بازی فردی رایانه ای برای کاهش استرس و اضطراب در افراد باشد.

د) یکی از مسائلی که محتمل است در موضوعات و مسائل تنش زای اجتماعی بروز کند، بچه هایی هستند که اضطراب پنهان داشته و با شنیدن حرف های بزرگتر ها علاوه بر اینکه اضطراب را نشان نمی دهند بلکه آن را در ذهنشان بیشتر و بزرگتر می کنند که برای این کار می توان سه راه چاره بسیار موثر را انجام داد: اول اینکه سعی شود از میزان اخبار مربوط به مرگ و میر و انتشار ویروس در پیش آنها کاسته شود. دوم اینکه به نظرات این نوع از بچه ها توجه شود و فرصتی هم برای بیان نظراتشان در رابطه با این نوع از اتفاقات فراهم کرد تا بتوانند هیجاناتشان را ابراز کنند و سوم اینکه با استفاده از تکنیک ژتون مالی به آنها یاری شود که به سمت رعایت نظافت شخصی و جمعی بفرایند که این کار را می توان با استفاده از تقویت های پیایند مثبت مختلف به انجام رساند. (از تقویت منفی استفاده نشود.)

درمان های حمایتی عاطفی

الف) یکی از معضلاتی که افراد دچار اختلال اضطراب با آن دست به گریبان هستند این است که امنیت روانشناختی پایینی دارند، لذا انجام حمایت های کلامی و عاطفی می تواند به میزان قابل توجهی اضطراب این افراد را کاهش دهد؛ بخصوص اگر این حمایت های کلامی و عاطفی تبدیل به حمایت های رفتاری شود؛ یعنی فرد به گونه ای رفتار نماید که بیمار احساس حمایت کامل داشته باشد. به عنوان مثال مادری که فرزند را به حمایت کلامی اینکه ما هستیم ومراقب شماییم فرا می خواند، می تواند با حضور منظم در خانه و ایجاد فضای مناسبی از نظر تمیزی و پخت وپز این حمایت را به فرزندان انتقال دهد. از سوی دیگر نگرانی های بزرگتر ها سبب این عامل نشود که میزان عاطفه آنها به بچه ها کم شود، بزرگتر ها بدانند که در چنین مواقعی میزان احتیاج عاطفی همسر و بچه ها و فرزندان به مراتب بیشتر از زمان های عادی است.

ب) افزایش میزان حمایت های اجتماعی در افراد مضطرب و سوق دادن آنها به سمت اتفاقات مثبت اجتماعی و گوشزد کردن مستمر حرکت های جمعی برای از بین بردن بیماری و وجود افرادی که از جان و مال خود گذشته اند تا راحتی و آسایش به جامعه بازشود و زندگی در جهت عادی خود قرار گیرد و بیان کردن و نشان دادن آنها به وسیله عکس و فیلم و ... می تواند میزان اضطراب و استرس افراد را به شدت کاهش دهد؛ لذا این امر موجب لمس میزان حمایت اجتماعی از افراد شده و اضطراب آنها را کاهش می دهد.

ج) حمایت های معنوی: یکی دیگر از حمایت هایی که در دین مبین اسلام بدان توجه شده است، حمایت های معنوی و استعانت از خداوند و دستگیری خداوند و استجابت دعای دعاکنندگان و سوق دادن آنها به سمت معنویت و دعا و مناجات است. دعا و معنویت علاوه بر اینکه منجر به پشت گرمی می شود، موجب توجه انسان به عالم غیب شده و انجام کار های غیرممکن توسط خالق ممکن ساز را نوید می دهد. در اصل این حمایت یک حمایت بسیار تاثیرگذار و بسیار گسترده است که می تواند در چنین روز هایی مورد استفاده قرار گیرد. خواندن دعا بخصوص دعا هایی که القاب و عناوین خداوند تبارک و تعالی در آنها وجود دارد، دعا هایی که موجب توسل به خداوند و ائمه می گردند از موثرترین دعا ها در موضوعاتی مشابه شرایط فعلی محسوب می شود.

منبع:کیهان

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 941

به "کرونا ویروس و راهکارهای کاهش اضطراب در افراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا ویروس و راهکارهای کاهش اضطراب در افراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید