41 درصد از کسب و کارهای فضاپایه دانش بنیان نیستند

به گزارش مجله نماشو، مدیر بخش کسب و کار فضاپایه سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه 41 درصد از شرکت های فعال در حوزه کسب و کارهای دانش پایه دانش بنیان نیستند، گفت: علاوه بر آن داده های کسب و کارهای فضاپایه بر اساس پلتفرم های رایگان اروپایی است که با عدم دسترسی به این پلتفرم ها این کسب و کارها با چالش های زیادی روبرو می شوند.

41 درصد از کسب و کارهای فضاپایه دانش بنیان نیستند

به گزارش خبرنگاران، شبنم یزدانی امروز در مراسم شروع هفته جهانی فضا با بیان اینکه در هفته جهانی فضایی ایران با رشد سه برابری اجرای رویدادهای فضاپایه روبرو است، اظهار کرد: سال جاری ایران حدود 362 رویداد را در هفته جهانی فضا اجرایی خواهد نمود. این تعداد رویداد نشان می دهد که مباحث ترویجی که از سال گذشته سازمان فضایی در دستور کار داشته، امروزه به بار نشسته است.

وی با بیان اینکه از اواخر سال 96 بحث توسعه کسب و کارهای فضایی مطرح شد، گفت: این طرح با مخالفت های زیادی روبرو شد و ورود بخش خصوصی به کسب و کارهای فضاپایه را غیرممکن می دانستند، ولی اکنون بعد از یک سال و نیم فعالیت، 242 شرکت در این حوزه وارد فعالیت شده اند.

یزدانی یکی از چالش های فعالیت این شرکت ها را غیر دانش بنیان بودن آنها ذکر کرد و یادآور شد: به منظور رفع این چالش از سوی وزارت ارتباطات طرح هایی در دستور کار واقع شده است تا با هم افزایی سایر دستگاه ها بخش خصوصی در حوزه فضا مشارکت بیشتری داشته باشد.

مدیر بخش کسب و کارهای فضاپایه سازمان فضایی با بیان اینکه سهم کوچکی از درآمد داخلی کشور به فضا اختصاص دارد، یادآور شد: به منظور آشنا شدن کشور با کسب و کارهای این حوزه جلساتی را برگزار کردیم تا آنها را با فواید صنعت فضایی آشنا کنیم.

یزدانی به اقدامات سازمان فضایی در این حوزه اشاره نمود و گفت: توسعه فناوری های ماهواره های بومی، خرید ماهواره با رزولوشن بالا، برگزاری مناقصه ایستگاه اخذ تصاویر و خرید داده ها از جمله اقدامات سازمان در این راستا بوده است.

یزدانی همچنین اضافه کرد: عمده کسب و کارهای فضاپایه کشور بر روی پلتفرم های رایگانی است که از سوی کشورهای اروپایی سرویس دهی می گردد و در صورتی که دسترسی ما به این سرویس ها محدود گردد، این شرکت ها دچار مشکل می شوند و در این راستا سازمان فضایی در حال ارائه سرویس ها به آنها است.

مدیر بخش کسب و کارهای فضاپایه، گران بودن زیرساخت های حوزه فضایی را از دیگر چالش های این حوزه نام برد و یادآور شد: بر این اساس توجیه پذیر نیست که بخش فضایی نسبت به ایجاد زیرساخت های آزمایشگاهی اقدام نموده است.

وی با تاکید بر اینکه 41 درصد کسب و کارهای فضاپایه دانش بنیان نیستند، گفت: ولی این امر از سوی پژوهشگاه ارتباطات در حال اصلاح است تا با ایجاد نظام صنفی مسائل این حوزه رفع گردد.

وی همچنین از راه اندازی صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر برای حوزه فعالیت های کسب و کار فضا پایه اطلاع داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 558

به "41 درصد از کسب و کارهای فضاپایه دانش بنیان نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "41 درصد از کسب و کارهای فضاپایه دانش بنیان نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید