فراوری مواد شیمیایی با دستگاه آب شیرین کن

به گزارش مجله نماشو، در حالی که پیش از این تصور می شد دستگاه های آب شیرین کن جز فراوری انبوهی از نمک محصول جانبی دیگری ندارند، حالا امکان استفاده از این دستگاه برای فراوری مواد شیمیایی باارزش فراهم شده است.

فراوری مواد شیمیایی با دستگاه آب شیرین کن

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، آب شیرین کن ها اگر چه موجب فراوری آب شیرین از دریا می شوند، اما انبوهی از نمک را به عنوان زباله به دریا بازمی گردانند که این امر به محیط زیست آسیب جدی می زند.

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه ام آی تی برای حل این مشکل یک روش جدید را ابداع نموده که از فیلترهای نانو و روش الکترو دیالیز برای جداکردن مواد زائد از شیرآبه نمک بهره می گیرد و نتیجه کار فراوری مواد شیمیایی ارزشمندی مانند هیدروکسید سدیم است.

این ماده که به سود سوز آور هم مشهور است، معمولا برای تغییر دادن میزان اسیدی بودن آب دریا در زمان ورود آن به دستگاه های آب شیرین کن مورد بهره برداری قرار می گیرد. این کار باعث می شود میزان رسوب در فیلترهای این دستگاه ها کاهش یابد و در نتیجه عمر مفید آنها بیشتر شود. معمولا کارخانه های آب شیرین کن باید هیدروکسید سدیم را خریداری نمایند. اما روش یادشده فراوری آنها را توسط خود این کارخانه ها ممکن می نماید.

نکته جالب اینکه فراوری هیدروکسید سدیم از شیرابه نمک کارخانه های آب شیرین کن تا بدان حد زیاد است که برای فروش به دیگر مشتریان نیز قابل استفاده خواهد بود. یک محصول جانبی دیگر این فرایند اسید هیدروکلریک است که مشتریان خاص خود را دارد و به نظر می رسد این روش منحصر به فرد مانع از ریخته شدن انبوهی از نمک به دریاها و آلودگی محیط زیست می شود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 214

به "فراوری مواد شیمیایی با دستگاه آب شیرین کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری مواد شیمیایی با دستگاه آب شیرین کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید