صادرات راهکار رفع مسائل صنعت سنگ، افزایش بی رویه هزینه تولید

به گزارش مجله نماشو، بهنام نیکفر در گفت و گو با خبرنگاران گفت: برای رشد و توسعه صنعت باید به تولید توجه بیشتری کرد و افزایش تولید را مدنظر قرار داد و از طرف دیگر ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت در دستور کار قرار گیرد. در کنار این مباحث، آنچه که بیش از همه برای رشد و توسعه صنعت ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد توجه مسئولین به صادرات است و این امر بایستی در اولویت کار مسئولین اقتصادی قرار گیرد.

صادرات راهکار رفع مسائل صنعت سنگ، افزایش بی رویه هزینه تولید

عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: صادرات و تخصص، لازم و ملزوم یکدیگر هستند. هر زمان که پای صادرات و افزایش آن در بین باشد، مساله تخصص هم ضروری است. اگر رویکرد ما برای فراوری سنگ، صادرات باشد بسیاری از افراد غیرمتخصص از این صنعت خارج خواهند شد. باید برنامه ریزی شود تا کارخانجات سنگ خود را برای صادرات فرآوری کنند.

وی شرح داد: زمانی می توانیم در صنعت سنگ رشد و توسعه واقعی را تجربه کنیم که صادرات را در اولویت امور این صنعت قرار دهیم. تسهیلات ارزان قیمت باید به واحدهایی تعلق گیرد که صادرات دارند، واحدهای فراوریی جدید نیز باید با رویکرد صادرات راه اندازی شوند. در کشور کارخانجاتی که برای مصرف داخل سنگ فرآوری می کنند به اندازه کافی داریم، اما تعداد واحدهای سنگبری که رویکرد آنها صادراتی می باشد بسیار کم است.

عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته حدود 70 درصد از هزینه های حضور شرکت های مختلف در نمایشگاه های بین المللی به صورت بلاعوض توسط دولت پرداخت می شود و یا اگر این شرکت ها در کشورهای دیگر انباراجاره کنند و یا دفترتجاری تاسیس کنند، بخشی از هزینه های آنها توسط دولت پرداخت می شود، دولت ترکیه با همین روش ها و رویکردها، صادرات سنگ خود را در سال های اخیر چندین برابر کرد.

نیکفر ادامه داد: در چند سال گذشته عمده توجه برخی کارخانجات سنگبری فراوری برای مصرف داخلی بوده و امروزه که ساختمان سازی در کشور کم شده و تقاضای داخلی برای مصرف سنگ پایین آمده، این کارخانجات با رکود روبرو شده اند، اگر این کارخانجات از ابتدا با رویکرد صادراتی فعالیت می کردند، امروز ما با این بحران ها روبرو نبودیم.

عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: کشور ایران از نظر معادن سنگ بسیارغنی است. بهترین معادن مرمریت، گرانیت و تراورتن در ایران وجود دارد، بسیاری از کارخانجات نیز بهترین فراوری را دارند و به راحتی می توانند اقدامات لازم را در مورد صادرات این سنگ ها انجام دهند. در حال حاضر و با قیمت فعلی دلار، قیمت سنگ ایران در بازارهای جهانی بسیار رقابتی شده و ما به راحتی می توانیم جایگاه واقعی خود را در بازارهای بین المللی به دست آوریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین مسئله ای که برای افزایش صادرات وجود دارد مساله جابجایی پول بین ایران و کشورهای دیگر است. در حال حاضر فقط به صورت نقد می توان با تجار و بازرگانان خارجی فروش سنگ را انجام داد و بقیه راه های جابجایی پول تقریبا بسته است. اگر مساله جابجایی پول حل شود و صادرات در اولویت اقتصادی قرار گیرد، مساله بیکاری و تعطیلی در حوزه صنعت سنگ برطرف خواهد شد.

عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطر نشان کرد: در دو ماه گذشته کمبود وسایل و لوازم مصرفی و یدکی و بالا رفتن قیمت آنها برای معادن و کارخانجات سنگبری بسیار آزار دهنده بوده است. این مشکل متاسفانه همچنان ادامه دارد و قیمت برخی کالاهای مصرفی همچنان بالا می رود و در این مورد کمبود وجود دارد که این مساله صنعت سنگ را با اختلالاتی روبرو ساخته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 114

به "صادرات راهکار رفع مسائل صنعت سنگ، افزایش بی رویه هزینه تولید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات راهکار رفع مسائل صنعت سنگ، افزایش بی رویه هزینه تولید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید