نبود منابع پایدار برای بیمه ها، پرداخت هزینه ها را با مشکل روبرو نموده است

به گزارش مجله نماشو، سرپرست دفتر هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: نبود بودجه پایدار برای بیمه ها، سازمان های بیمه گر را در پرداخت هزینه ها با مشکل روبرو نموده، ولی با این حال کوشش سازمان بیمه سلامت این است که ارائه خدمات با مشکل روبرو نشود.

نبود منابع پایدار برای بیمه ها، پرداخت هزینه ها را با مشکل روبرو نموده است

به گزارش خبرنگاران، محمد صادق دبیری با بیان این که سازمان بیمه سلامت ایران در راستای عمل به قانون و با هدف ادغام تمام صندوق های بیمه ای سلامت و ساماندهی هزینه های بهداشت و درمان کشور در سال 91 ایجاد شد، گفت: در مهر سال 91 مقرر شد که این سازمان جایگزین سازمان بیمه خدمات درمانی گردد تا از این طریق بتواند تمام بیمه های سلامت کشور را مدیریت کند. سازمان بیمه سلامت ایران تا به امروز یکی از تاثیرگذارترین سازمان های موثر در تحقق اهداف کلان دولت در امر خدمت رسانی به مردم است و مسئولان این حوزه به دنبال این هستند که با سیاست گذاری در حوزه بهداشت و درمان، بیشتر مردم کشور را از نظر بیمه ای تامین نمایند. بر همین اساس در سال 91 اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایران تدوین شد و سازمان بیمه خدمات درمانی به سازمان بیمه سلامت ایران تغییر عنوان پیدا کرد.

وی اضافه کرد: براساس تاکید مسئولان عرصه بیمه و درمان طی سال های گذشته که خط قرمزشان افزایش پرداختی از جیب مردم است، همچنان این تاکید در مجموعه سازمان بیمه سلامت ایران نیز وجود دارد که نباید به خدمت خدشه ای وارد گردد و برای این کار، راهی جز مدیریت هزینه ها وجود ندارد. به این ترتیب باید به دنبال راه کارهایی برای مدیریت هزینه در بیمه سلامت بود و این که چطور می توان از هدر رفت منابع در این سازمان جلوگیری نموده و منابع لازم برای خرید کارآمد خدمات سلامت و ارائه آن ها به بیمه شدگان را تامین کرد.

دبیری ادامه داد: از ابتدای طرح تحول نظام سلامت با توجه به بسته هایی که در رابطه با این طرح ارائه شد، مسئولان می دانستند که هزینه بیمه ها به شدت افزایش پیدا می نماید و از آن جا که برای بیمه ها هیچ بودجه ای به صورت نهادینه و پایدار معین نشده بود، پرداخت به موقع هزینه ها با مشکل روبرو می گردد، اما با این حال با کوشش مسئولان پرداخت از جیب مردم تا حدود زیادی کاهش یافت.

سرپرست دفتر هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایران از شروع با همکاری وزارت بهداشت تدوین و به تصویب رسید. مهم ترین هدف از تشکیل سازمان بیمه سلامت، از ابتدای کار این بود که هزینه بیمه های بخش سلامت کاهش داده گردد. از این رو موضوع خرید راهبردی خدمات در اساسنامه مذکور مطرح شد. بنابراین می توان گفت یکی از دلایل تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران این بود که خریدهای راهبردی در حوزه بیمه سلامت اتفاق افتد.

وی اظهار کرد: بنا بر این بود که همه بیمه های سلامت در کشور ادغام شوند تا با زبانی واحد، خرید راهبردی خدمات سلامت صورت گیرد. خرید راهبردی به این معناست که به جای این که سازمان های بیمه گر مختلف خدمات را خریداری نمایند، یک سازمان واحد همه خدمات مورد احتیاج را خریداری کند که اگر چنین اتفاقی می افتاد خریدار می توانست بازار را کنترل کند و فروشندگان خدمات در حوزه سلامت نمی توانستند هزینه ها را به سازمان های بیمه گر تحمیل نمایند. به زبان ساده تر این که بیمه سلامت ایران می توانست از طریق خرید راهبردی هزینه ها را کنترل نموده و بهترین خرید را انجام دهد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، دبیری گفت: آنچه در حال حاضر تمامی مسئولان در کشور به آن واقف هستند، این است که کاهش هزینه های سازمان بیمه سلامت به نفع دولت است؛ چون بیمه سلامت منابع مالی اش را از دولت دریافت می نماید تا به ارائه دهندگان خدمت پرداخت کند.

وی در انتها اظهار کرد: به نظر کارشناسان فنی حوزه بیمه و درمان، خرید راهبردی خدمات مهم ترین اقدام در راستای کاهش هزینه های سازمان بیمه سلامت ایران است. اگر ادغام فیزیکی در سازمان های بیمه گر صورت می گرفت، هزینه های تمام سازمان های بیمه گر با هم ادغام می شد و در این صورت بودجه های سازمان های بیمه گر در حوزه سلامت در سازمان بیمه سلامت ادغام می شد. وزیر بهداشت از ابتدای تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران، به دنبال انجام این امر بود که متاسفانه محقق نشد. در حال حاضر سازمان بیمه سلامت راه کارهای کوتاه مدت و بلند مدتی برای رسیدن به اهدافش در نظر گرفته که احتیاجمند همراهی تمام بخش های حوزه سلامت است تا بتوان مدیریت این مجموعه را روز به روز قوی تر کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 105

به "نبود منابع پایدار برای بیمه ها، پرداخت هزینه ها را با مشکل روبرو نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود منابع پایدار برای بیمه ها، پرداخت هزینه ها را با مشکل روبرو نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید