طراحی لوگو و آرم حرفه ای (ساخت نشان تجاری برند)

لوگوها بخشی جدایی‌ناپذیر از دنیای ما هستند؛ آنها برندها، شرکت‌ها و مجموعه‌های مورد علاقه‌مان را برای ما به راحتی قابل شناسایی کرده‌اند. لوگوهای موجود بر روی لباس‌ها و ابزارهای مورد استفاده‌مان، به نوعی سبک زندگی‌مان را به دنیای بیرون نشان می‌دهند. اهمیت این المان‌های کوچک گرافیکی، بزرگتر از آن چیزی است که به نظر می‌آید، به طوری که ساز و کار دنیای تجاری امروز بدون آنها قابل تصور نیست. به همین خاطر است که طراحی لوگو (Logo Design) یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای ساخت هویت یک برند است؛ مرحله‌ای که هیچ شرکت یا مجموعه‌ای که به آینده چشم دارد نباید به راحتی از آن بگذرد. طراحی آرم و نشان اگر به صورت حرفه‌ای انجام شود، می‌تواند به یک برند کمک کند تصویری به‌یادماندنی را در ذهن مشتری خودش به جای بگذارد. نکته‌های فراوانی وجود دارند که باید در زمان طراحی لوگو به آن‌ها توجه شود؛ نکته‌هایی که رعایت کردنشان ویژگی‌هایی را به لوگوی نهایی می‌دهند که می‌توانند آن را به‌یادماندنی، قابل استفاده در مکان‌های مختلف و ماندگار کنند.

طراحی لوگو

لوگو چیست؟

ما در زندگی روزمره‌مان با انبوهی از لوگوها احاطه شده‌ایم؛ آن‌ها روی لباس‌ها، ماشین‌ها، تلفن‌های همراه، خیابان‌ها و تقریبا هر چیزی که با آنها سر و کار داریم پیدا می‌شوند. اما به راستی لوگو دقیقا چه چیزی است؟ یک لوگو یک نماد، آرم، نشانه و یا نام یک شرکت تجاری است. شرکت‌ها از لوگوها استفاده می‌کنند به این خاطر که آن‌ها یک تصویر مختصر و مفید و همچنین به‌یادماندنی از آن شرکت را به دنیای بیرون نشان می‌دهند. احتمالا بسیار شنیده‌اید که یک تصویر می‌تواند هزاران حرف برای گفتن داشته باشد. برای عموم مردم به یاد سپردن یک تصویر ساده خیلی راحت‌تر از به خاطر سپردن کلمات و عبارت‌ها است. در میان تصاویر و مناظر پیش رویمان، چشمان ما به سمت المان‌های بصری جذب می‌شوند؛ به همین خاطر است که طراحی لوگو آن هم به صورت حرفه‌ای می‌تواند یک جذابیت بصری به برگه‌های چاپ شده و صفحات وب بدهد.

پائول راند یکی از بزرگترین طراحان دنیا بیان می‌کند:

"یک لوگو یک پرچم، یک امضا، یک نشان خانوادگی و یک تابلوی خیابانی است. لوگو نمی‌فروشد، لوگو هویت می‌دهد. این المان بصری کوچک، به ندرت توصیف‌کننده یک تجارت است. یک آرم یا نشان از کیفیت چیزی که نمادسازی می‌کند معنی می‌گیرد؛ این رابطه در جهت مختلف وجود نخواهد داشت."

طراحی لوگو بدون شک یکی از چالش‌برانگیزترین حوزه‌های طراحی گرافیک است. چالش اصلی این کار این است که یک ایده یا مفهوم را گرفته و آن را به صورت فشرده به شکل یک نماد، آرم یا تایپوگرافی در آورید. لوگو تنها یک جز از هویت کلی یک برند یا شرکت است، اما به شکل واضحی نقشی بسیار مهم دارد. درک و تصویر ذهنی ما از یک شرکت یا مجموعه هیچگاه تنها بر اساس لوگو شکل نخواهد گرفت؛ محصولات، خدمات و کارکنان یک شرکت همگی بخشی از فرایند برندسازی هستند، اما یک طراحی آرم یا لوگوی خوب بدون شک می‌تواند کمک کند تصویری واضح در ذهن مشتری نقش ببندد. همگی ما لوگوهایی را می‌شناسیم که در ذهن‌مان جای گرفته‌اند و بسیاری از آنها را دوست داریم. عمیق‌تر که نگاه کنیم می‌توانیم ببینیم که این نشانه‌ها و آرم‌ها ویژگی‌ها مشترکی دارند که آن‌ها را به لوگوهای خوب تبدیل کرده‌اند:

  1. آنها ساده هستند. طراحی لوگو را باید به شکلی انجام دهید که هم به صورت رنگی و هم به صورت سیاه و سفید، جذابیت بصری خودش را داشته باشد و کارش را انجام دهد. شاید نیاز باشد که یک نسخه کوچک از لوگویتان را روی یک کلاه لبه‌دار تنیس قرار دهید و همزمان نیاز باشد همان لوگو را به صورت یک تبلیغ بزرگ در یک طرف اتوبوس شهری نشان دهید. لوگوی شما باید طوری طراحی شود که بتوانید هم در یک وبسایت و هم در روزنامه یا تلویزیون استفاده شود. برای نیل به تمام این اهداف، نیازمند سادگی هستید.
  2. آن‌ها به شکل دلپذیری زیبا هستند. طراحی لوگو می‌تواند به صورت یک نشانه یا تایپوگرافی (یا ترکیبی از هر دو) باشد، اما در هر حالتی نیاز است تا توجه را به خود جلب کرده و در نظر بیننده خوشایند باشد. لوگوی پاندای بانمک صندوق جهانی طبیعت، انتخابی عالی برای مثال زدن است.
  3. آنها عموما یک ایده مفهوم یا توضیح را انتقال می‌دهند. شرکت‌ها از لوگوها برای شناساندن برندشان استفاده می‌کنند. آیا تا به حال به پیکان نارنجی‌رنگ لوگوی آمازون دقت کرده‌اید که از حرف A به حرف Z اشاره دارد؟ هر چه باشد این وبسایت فروش آنلاین، از A تا Z همه چیز را در خود دارد. این طور نیست؟

طراحی لوگو

استفاده از رنگ‌ها در طراحی لوگو

یکی از سوالات اساسی در زمان طراحی لوگو این است که باید از چه تعداد رنگ استفاده کرد؟ در بیشتر موارد 1 تا 3 رنگ توصیه می‌شود. همیشه استثناهایی وجود دارند اما این تعداد می‌تواند موثرترین رویکرد باشد. یکی از خصوصیات یک لوگوی عالی ساده بودنش است و استفاده از رنگ تاثیری عمیق بر این خصوصیت مهم دارد. استفاده از 1 رنگ در طراحی آرم یا نشانه ساده بودن آن را تضمین می‌کند. اگر کمی به اطراف خود دقت کنید می‌بینید که برخی از شناخته‌شده‌ترین لوگوهای برندهای مشهور همانند اپل، سامسونگ، تارگت و بیتس از یک رنگ استفاده کرده‌اند.

استفاده از دو رنگ در طراحی لوگو همچنان شما را به سمت یک طراحی ساده و بی‌آلایش سوق می‌دهد؛ اما دستورالعمل‌های پایه‌ای و اساسی وجود دارند که در زمان استفاده از چند رنگ برای طراحی گرافیکی خود باید مد نظر قرار دهید. وقتی با دو رنگ یک لوگو طراحی می‌کنید، توصیه می‌شود که از رنگ‌هایی استفاده کنید که در چرخه رنگ‌ها روبه‌روی هم قرار دارند یا در یک تضاد خوب و مناسب با هم هستند. در چرخه رنگ‌ها، رنگ‌های نزدیک به هم تمایل به تداخل دارند، به خصوص زمانی که در یک کنتراست مشابه استفاده می‌شوند. استفاده از رنگ‌های مقابل هم در چرخه رنگ‌ها تضمین می‌کند که رنگ‌ها هدیگر را تکمیل می‌کنند. همیشه نیاز نیست که از رنگ‌های مقابل هم در طراحی خود استفاده کنید. شما می‌توانید از سایه‌های متفاوت یک رنگ بهره ببرید، البته در صورتی که کنتراست کاملا متفاوتی با هم داشته باشند. شما همچنین می‌توانید یک رنگ را انتخاب کرده و آن را با سایه‌های رنگ خاکستری جور کنید. سیاه، سفید و خاکستری همیشه با هر رنگی خوب خواهند بود.

اگر دوست دارید در طراحی لوگو خود کمی خلاق‌تر باشید، می‌توانید از 3 رنگ استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که قواعدی که در مورد 2 رنگ عنوان شد، در مورد 3 رنگ هم صادق هستند:

  • رنگ‌ها در چرخه رنگ‌ها در مقابل هم قرار داشته باشند.
  • کنتراست‌های متفاوت و متضاد از یک رنگ به کار برده شود.
  • هر کدام از دو مورد بالایی، به همراه سایه‌های مختلف رنگ خاکستری استفاده شود.

یک رویکرد دیگر برای استفاده از 3 رنگ در طراحی آرم و نشان تجاری، انتخاب 3 رنگ در چرخه رنگ‌ها است به صورتی که راس‌های یک مثلث را تشکیل دهند. به طور معمول توصیه نمی‌شود که از بیشتر از 3 رنگ برای طراحی لوگو خود استفاده کنید، اما همیشه استثناهایی برای این قانون وجود دارند و البته که قرار نیست سرپوشی از محدودیت بر سر خلاقیت بگذاریم. یک استثنای خیلی آشنا، لوگوی شرکت گوگل است که از 4 رنگ برای طراحیش استفاده کرده است. از نقطه نظر روانشناسی لوگوی طراحی شده با استفاده از چند رنگ می‌تواند با مخاطب گسترده‌تری ارتباط برقرار کند.

در تمام این موارد اشاره شده، یک نکته مهم وجود دارد که به هیچ عنوان نباید آن را از یاد ببرید و آن اهمیت تطبیق‌پذیری است. شما باید اطمینان حاصل کنید که لوگوی شما با رنگ یا بدون رنگ کار خود را انجام دهد. می‌توان گفت این نکته از تعداد رنگ‌هایی که برای طراحی آرم خود استفاده می‌کنید هم مهم‌تر است. از آنجا که یک لوگو در گستره متنوعی از زمینه‌ها استفاده می‌شود، مهم است که تطبیق‌پذیری و همه کاره بودن آن را تضمین کنید. یک آرم یا نشانه باید طوری طراحی شود که برای مثال قابلیت چاپ شدن روی شیشه، سوزن‌دوزی بر روی یک پیراهن یا حکاکی بر روی یک پلاک طلا را داشته باشد. لوگویی که بر رنگ‌ها تکیه داشته باشد، عنصر تطبیق‌پذیری را کم دارد. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم لوگوی خود را به صورت سیاه و سفید طراحی کرده و سپس به آن رنگ اضافه کنید.

مراحل طراحی لوگو

بعضی با خود فکر می‌کنند مگر طراحی یک لوگوی خوب چه قدر می‌تواند سخت باشد. لوگوها کوچک هستند و ساختن یکی از آنها کاری به نظر ساده می‌آید. شما وقتی فقط نتیجه‌ی تلاش‌های یک طراح را می‌بینید، خلق یک آرم و نشانه در چشمتان یک فرایند ساده به نظر می‌آید، اما در واقعیت این چنین نیست. طراحی لوگو نیازمند فکر و خلاقیت است و المان‌های بسیاری هستند که باعث می‌شوند یک لوگو و آرم خوب پدید بیاید. در زمان طراحی می‌بایست فرایندی را دنبال کنید که تضمین می‌کند نتیجه کار نیازهای مشتری و سفارش‌دهنده را برآورده می‌کند. در ادامه یک فرایند معمول طراحی آرم و نشانه را مرور می‌کنیم، فرایندی که توسط طراحان حرفه‌ای به کار گرفته می‌شود.

صورت جلسه طراحی. یک جلسه پرسش و پاسخ یا مصاحبه با مشتری خود داشته باشید و یک صورت‌جلسه از ملاقات‌تان تهیه کنید.

تحقیقات. در مورد صنعتی که مشتری‌تان در آن فعال است تحقیقات انجام دهید. تاریخچه و رقبایش را بشناسید و اول مشکلات را حل کنید، بعد دست به قلم شوید.

ارجاعات. در مورد طراحی‌های موفق در آن حوزه تحقیقات به عمل آورید و عوامل موفقیتشان را بررسی کنید. سبک‌های مد روز و پر طرفدار را پیدا کنید؛ آنهایی که به صورت‌جلسه طراحی مرتبط هستند. تمایلات و گرایش‌های روز را نه برای خودشان بلکه برای داشتن شناخت از آن‌ها دنبال کنید: به یاد داشته باشید که دیرپایی و بی زمان بودن، کلید یک طراحی لوگو موفق و تاثیرگذار است.

طراحی مقدماتی و مفهوم‌سازی. با توجه به صورت‌جلسه طراحی و تحقیقات‌تان، طرح‌های اولیه و مفهومی لوگو را بکشید. در فرایند طراحی لوگو این بخش مهم‌ترین بخش از کار به حساب می‌آید. خلاق باشید و الهام بگیرید. کشیدن پیش‌طرح (Sketch) آن چنان وقت‌گیر نیست و راهی بسیار خوب برای منتقل کردن ایده‌های موجود در ذهن به روی کاغذ است. بعد از آن طراحی در داخل کامپیوتر همیشه فرایندی راحت‌تر خواهد بود. پیش‌طرح به شما کمک می‌کند تصورات خود را از سطحی ساده به پیچیده‌ترین حالت برسانید: وقتی اهمیت این مرحله را دریابید، همیشه می‌توانید تنها با یک کاغذ سفید کار را شروع کنید.

انعکاس. در طول فرایند طراحی لوگو خود وقفه ایجاد کنید. این به شما کمک می‌کند ایده‌هایتان رشد کنند و کامل‌تر شوند، اشتیاق و شور و هیجان‌تان تجدید شود و به شما فرصت می‌دهد بتوانید در مورد کارتان بازخوردهای بیرونی را دریافت کنید. گذاشتن وقفه در فرایند طراحی اولیه به شما این شانس ویژه را می‌دهد تا بتوانید از زاویه‌ای دیدی تازه به کار خود نگاه کنید.

بازنگری و تثبیت موقعیت. فرقی نمی‌کند موقعیت‌تان در قبال مشتری چه باشد: پیمان‌کار (کسی که دستورالعمل‌های کار را از مشتری دریافت می‌کند) یا کسی که در حال ساخت رابطه‌ای درازمدت با او است (کسی که مشتری را به سوی بهترین راهکارها و رهیافت‌ها هدایت می‌کند)؛ در هر حالتی شما باید به هر مقدار که نیاز است لوگوی در حال طراحی خود را بازنگری و بهبود ببخشید.

ارائه. تنها بهترین طراحی لوگو خود را به مشتری عرضه کنید. عموما PDF بهترین فرمت برای این کار است. شما همچنین می‌توانید لوگو طراحی شده را در داخل محتوا مانند یک صفحه وبسایت، سربرگ یا بر روی کارت ویزیت نشان دهید. این کار به مشتری کمک می‌کند بتواند واضح‌تر و سریع‌تر هویت برند خود را در ذهنش تصویرسازی کند. آماده‌سازی یک ارائه با کیفیت بالا، موثرترین راه برای گرفتن تایید طرح‌هایتان از مشتری است. یک ارائه معنی‌دار به صورت اختصاصی طراحی شده است: برای یک هدف خاص، برای یک شخص خاص.

طراحی لوگو

اصول یک طراحی لوگو تاثیرگذار و موفق

همانطور که اشاره شد یک لوگوی خوب، متمایز، کاربردی و ساده است و پیام مورد نظر یک شرکت یا مجموعه را به خوبی منتقل می‌کند. شما هم باید در زمان طراحی لوگو این مفاهیم و اصول را به کار بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که طراحی‌تان تمام این ویژگی‌های عنوان شده را دارا خواهد بود:

  1. ساده
  2. به‌یادماندنی
  3. ماندگار
  4. تطبیق‌پذیر
  5. مناسب و درخور

حفظ عنصر سادگی در طراحی لوگو باعث می‌شود یک آرم و نشان به راحتی قابل شناسایی، تطبیق‌پذیر و به‌یادماندنی باشد. لوگوهای خوب را که نگاه کنید متوجه می‌شوید که همگی چیزی غیر منتظره یا منحصربه‌فرد دارند؛ بدون این که در طراحی‌شان زیاده‌روی شده باشد. یک هویت بصری سیقل‌داده‌شده و تر و تمیز که در ساده‌ترین شکل در یک لوگو خلاصه می‌شود، می‌تواند توجه مخاطبی که سوار بر اتومبیل با سرعت 100 کیلومتر در ساعت در یک بزرگراه در حال حرکت است را به خود جلب کند یا در میان قفسه‌های شلوغ یک فروشگاه زنجیره‌ای خود را به او نشان دهد. همیشه به یاد داشته باشید لوگو یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های کفش‌های ورزشی در دنیا یعنی نایکی، به ساده‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین شکل ممکن طراحی شده است.

با فاصله بسیار نزدیکی بعد از مفهوم و اصل سادگی، به‌یادماندنی بودن قرار دارد. در یک فرایند طراحی لوگو موثر، خروجی یک عنصر بصری است که می‌تواند به خوبی در ذهن‌های مخاطبان جای خود را پیدا کند و در آن بماند.

"شاید شنیدنش برای بسیاری غافل‌گیرکننده باشد اما موضوع اصلی یک لوگو، اهمیت نسبتا کمی در فرایند طراحی دارد. حتی تناسب محتوای [یک لوگو با حوزه فعالیت یک شرکت]، همیشه نقشی تاثیرگذار بازی نمی‌کند. این گزاره عنوان نمی‌کند که تناسب ناخوشایند است. به طریقی دیگر می‌توان گفت که دستیابی به یک ارتباط مستقیم و بی‌واسطه بین یک نماد با آن چیزی که نماد آن شده، در بیشتر مواقع غیر ممکن است و شاید در بسیاری موقعیت‌ها نامطلوب. در نهایت تنها حکم اصلی در طراحی لوگو، این است که یک لوگو باید متمایز، به‌یادماندنی و بی‌آلایش باشد." پائول راند

یک لوگو موثر نباید در قید زمانش باشد. آیا طرح شما می‌تواند از پس امتحان گذر زمان بر بیاید؟ آیا لوگویی که در حال طراحی آن هستید 10، 20 یا 50 سال دیگر هم موثر خواهد بود؟ اجازه دهید دغدغه گرایش‌ها و سبک‌های مد روز نزد هنرمندان و اشخاص فعال در زمینه صنعت پوشاک بماند؛ مُدها می‌آیند و می‌روند. وقتی از خرید یک شلوار یا لباس جدید صحبت می‌کنید توجه به مد روز ضروری است، اما وقتی صحبت از هویت برند باشد دوام و دیرپایی باید جهت اصلی رویکردتان باشد.

یک طراحی لوگو خوب، محصولی را خروجی می‌دهد که در گستره متنوعی از رسانه‌ها و ابزارها قابل استفاده است. به همین خاطر است که لوگوی شما باید با فرمت برداری (وکتور) طراحی شود تا بتوان آن را به هر اندازه‌ای در آورد. از خودتان بپرسید لوگویی که طراحی کرده‌اید آیا همچنان تاثیرگذار خواهد بود اگر...

  • با یک رنگ چاپ شود؟
  • با رنگ وارونه چاپ شود؟ (یک لوگوی روشن در پس‌زمینه تاریک)
  • در اندازه یک تمبر پست چاپ شود؟
  • در ابعاد یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگراه چاپ شود؟

یک راه عالی برای خلق یک لوگوی تطبیق‌پذیر شروع طراحی به صورت سیاه و سفید است. این کار به شما اجازه می‌دهد به جای رنگ‌ها بر مفهوم و شکل تمرکز کنید. رنگ عنصری شخصی و احساسی است، رنگ می‌تواند حواس شما را از طرح کلی پرت کند؛ به همین خاطر بهتر است رنگ‌ها را در مرحله نهایی به لوگو خود اضافه کنید.

طراحی لوگو باید مناسب و درخور مخاطب هدف باشد. برای مثال فونت‌ها و رنگ‌های بچه‌گانه شاید برای یک شرکت تولیدکننده اسباب‌بازی مناسب باشد اما مطمئنا برای یک شرکت حقوقی مناسب نیست. یک لوگو نیازی نیست توصیف‌کننده کار و تجارت یک شرکت باشد: لوگوی یک رستوران نیازی نیست که غذا را نشان دهد؛ لوگو یک دندان‌پزشک نیازی نیست دندان را نشان دهد و لوگو یک تولیدکننده مبلمان نباید لزوما مبل‌ها را نشان دهد. لوگو مرسدس بنز ماشین نیست؛ لوگو اپل کامپیوتر نیست و این لیست می‌تواند برای همیشه ادامه داشته باشد.

نکته‌هایی مهم برای بهبود طراحی لوگو

طراحی لوگو تنها فرایند خلق چیزی که زیبا به نظر بیاید نیست؛ طراحی آرم و نشان در مورد برآورده کردن نیازهای یک تجارت و بازتاب آن چیزی است که یک برند را هویت می‌دهد. بنابراین قبل از این که شروع به کشیدن پیش‌طرح‌ها از ایده‌هایتان کنید، نیاز است که تحقیقات مفصلی را در زمینه مشتری و تجارتش انجام دهید. فکر کنید قرار است برای یک مصاحبه کاری حاضر شوید؛ در نتیجه باید به صورت کامل و همه‌جانبه در مورد آن شرکت و برندش تحقیقات کنید. در وب‌سایت یا منابع رسمی بخوانید که در مورد شرکت چه چیزی نوشته شده است. همچنین بگردید و ببینید که در منابع دیگر و وبلاگ‌های صنعت مرتبط با شرکت چه چیزی گفته شده و مردم در شبکه‌های اجتماعی در موردش چه می‌گویند. تمام این‌ها به شما یک نقطه شروع خوب برای بحث‌های اولیه با مشتری را ارائه می‌دهد. در این حالت ایده‌های طراحی شما راحت‌تر از طرف مشتری پذیرفته می‌شوند، چرا که شما می‌توانید به خوبی توضیح دهید که طرح‌تان چطور می‌تواند به تجارتش کمک کند.

تحقیقات اولیه‌ای که شما در مورد یک شرکت انجام می‌دهید، تنها اولین قدم برای فهمیدن و درک آن است. قدم بعدی جستجوی عمیق‌تر است: از مزیت دسترسی به رئسا و نفرات اول شرکت استفاده کنید و سوالات عمیق و ریشه‌ای را بپرسید. سوالات شما می‌توانند سوال‌هایی مانند این‌ها باشند:

  • مخاطب هدفت‌تان چه کسانی هستند؟
  • برنامه‌تان برای گسترش کسب و کارتان چیست؟
  • رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟
  • بیانیه ماموریت شما چیست؟
  • هدف‌های بلند مدت و چشم‌انداز شما برای آینده چیست؟

برای مثال اگر مخاطب هدف یک شرکت، شهروندان بالای 50 سال هستند در نتیجه شما نباید در طراحی لوگو خود رویکردی جوان‌گرایانه داشته باشید. اگر رقیب اصلی شرکت در لوگویش از یک فونت مشخص استفاده می‌کند، شما باید به سراغ فونتی دیگر بروید. در ضمن در بسیاری از موارد پرسیدن سوالاتی مانند "چرا به یک لوگو جدید نیاز دارید؟" هم ارزشش را دارد. پاسخ این سوال یا حتی بی‌جواب ماندنش، برای شما که قرار است طراحی لوگو را انجام دهید می‌تواند بسیار روشنگر باشد.

در زمان طراحی لوگو، تمرکز ویژه‌ای بر تلفن‌های همراه داشته باشید. احتمالا شما هم متوجه شده‌اید که تعداد زیادی از برندهای بزرگ، در چند سال گذشته لوگوهای خود را ساده و مسطح کرده‌اند. یک نمونه خوب در این زمینه لوگوی شرکت اینستاگرام است؛ لوگو جدید این شرکت در صفحات کوچک موبایل بیشتر به چشم می‌آید تا لوگوی پر جزئیات قبلی. از نمونه‌های دیگر می‌توان به مایکروسافت، یاهو و فیسبوک اشاره کرد که در طراحی‌های جدیدشان رویکردی فوق‌العاده مینیمال را پیش گرفته‌اند. به بیان دیگر هر چه قدر افراد بیشتری به جای کامپیوترهای خانگی از طریق تلفن‌های همراهشان به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند، طراحان لوگو کنترل کمتری در انتخاب اندازه ایده‌ال برای خلق طرح مورد نظرشان خواهند داشت. وقتی صحبت از تعداد پیکسل یا یک لوگو حداکثر 1 در 1 سانتی باشد، آن وقت یک طرح پر جزئیات و شلوغ همانند یک لکه رنگ درهم دیده می‌شود، در حالی که یک طراحی مینیمال و مسطح با رنگ‌های ساده به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

طراحی لوگو

یکی از بخش‌های فرآیند خلق یک لوگو با ظاهر خاص و به‌یادماندنی، استفاده از فونت‌های متمایز است. لحظه به لحظه و با کار بی‌وقفه هنرمندان مختلف در سراسر جهان، فونت‌های جدید به دنیای نوشتارهای چاپی و دیجیتال اضافه می‌شوند. منابع آنلاین بسیار خوبی برای پیدا کردن این فونت‌ها وجود دارند. شما مجبور نیستید هزینه‌ی فراوانی برای دریافت حق کپی‌رایت یک فونت بپردازید تا بتوانید از طرح متمایز آن بهره ببرید. این روزها با وجود نرم‌افزارهای طراحی لوگو مانند ادوبی ایلستریتر، شما می‌توانید مستقیم داخل نرم‌افزار با فونت‌های پیش‌فرض بازی کرده و طرح مورد نظر خودتان را بسازید. بنابراین فرصت تجربه فونت‌های مختلف را از خودتان دریغ نکنید و بگذارید خلاقیت در کارتان جریان داشته باشید.

مطالب بسیاری در مورد طراحی لوگو وجود دارند که توصیه می‌کنند برای الهام گرفتن برای کارتان، مجموعه‌های لوگو که در اینجا و آنجای اینترنت فراوان هستند را بررسی کنید. البته این کار مشکلی ندارد اما مراقب باشید که آن‌ها شما را گمراه نکنند. بسیاری از این لوگوها نتیجه پروژه‌های شخصی یا دانشجویی هستند و برای هیچ تجارت و یا شرکت خاصی تولید نشده‌اند. در میانشان شاید پروژه‌های طراحی واقعی هم وجود داشته باشند اما هیچ اطلاعاتی در مورد این که این طرح‌ها برای هدف‌هایشان چه قدر موفق بوده‌اند وجود ندارد. اگر شما می‌خواهید توانایی بازی فوتبال خود را بهبود ببخشید، احتمالا با دقت فراوان ستاره‌های لیگ برتر را نگاه می‌کنید، نه بازی بچه‌های محل‌تان در زمین خاکی. به طور مشابه اگر می‌خواهید طراحی لوگو را بیاموزید بهتر است این کار را از بهترین‌ها یاد بگیرید. بنابراین توصیه می‌کنیم به جای گشت و گذار در گالری‌های لوگوهای معمولی به امید الهام‌بخش بودنشان، زمانی را برای مطالعه لوگوهای برندهای بزرگ که امتحان گذر زمان را خوب پس داده‌اند کنار بگذارید. شما باید با دقت نگاه کنید و ببینید این لوگوها در دنیای واقعی و بر روی پوسترها، بسته‌بندی‌ها، سوپرمارکت‌ها، پیام‌های تبلیغاتی و جاهای دیگر چطور کار می‌کنند.

خیلی خوب است بتوانید یک توضیح طولانی و پر جزئیات از این که چرا طراحی لوگو شما فوق‌العاده هوشمندانه و حساب‌شده است ارائه دهید؛ اما در واقعیت، هیچ‌کس (احتمالا به استثنای دیگر طراحان) به لوگوی طراحی شده توسط شما بیشتر از یک میلی‌ثانیه نگاه نمی‌کند. برای این که تاثیرگذار باشید نیاز است تا طرح‌تان خوشایند غرایز انسان‌ها در سطح ناخودآگاه باشد، آن هم در بدوی‌ترین سطح ممکن. به همین خاطر است که داشتن یک درک درست از روانشناسی به شما کمک خواهد کرد طرح‌های بهتری داشته باشید تا بتوانید با انسان‌های بیشتری در سطح ناخودآگاه‌شان ارتباط برقرار کنید. واضح است که پیشنهاد نمی‌دهیم همین حالا در رشته روانشناسی در دانشگاه تحصیل کنید، اما منابع بسیار خوبی برای کمک به شما برای درک تاثیرگذاری اشیای بصری بر ذهن و ارتباط بهبودیافته با مشتری‌ها وجود دارند؛ منابعی که شما را در مسیرهای درستی در طراحی قرار می‌دهند.

در جدول زیر فرایند طراحی لوگو به طور خلاصه عنوان شده است:

عنوان مرحله

نیازمندی‌ها

قبل از شروع طراحی

تحقیقات در مورد برند، مصاحبه با مشتری، جمع‌آوری اطلاعات در مورد صنعت

طراحی ابتدایی

کشیدن طرح‌های سیاه و سفید خام

طراحی لوگو

انتقال طرح‌ها به کامپیوتر و استفاده از نرم‌افزارهای طراحی مانند Adobe Illustrator

ارائه

ارائه نسخه نهایی به صورت استفاده شده در جاهای مختلف

به "طراحی لوگو و آرم حرفه ای (ساخت نشان تجاری برند)" امتیاز دهید

3 کاربر به "طراحی لوگو و آرم حرفه ای (ساخت نشان تجاری برند)" امتیاز داده اند | امتیاز: 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی لوگو و آرم حرفه ای (ساخت نشان تجاری برند)"

* سوالتان را از کارشناس ما بپرسید، در صورتی که تمایل دارید با شما تماس گرفته شود، اطلاعات تماس خود را هم در فرم زیر درج نمایید (اطلاعات تماس شما در سایت نمایش داده نخواهد شد)