طراحی بروشور و چاپ بروشور تبلیغاتی

یک طراحی بروشور (Brochure Design) عالی با تاثیرگذاری بالا، محصولات و کسب و کار شما را به شکلی جذاب و کنجکاوی‌برانگیز معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد که شما چه کارهایی را می‌توانید برای مشتریان خود انجام دهید. در سوی دیگر اگر طراحی و در مرحله آخر چاپ بروشور به طور ضعیف انجام شود، شما تنها خریداران و مشتریان بالقوه‌تان را از خودتان دور کرده و آنها را به آغوش باز رقیبان می‌سپارید. بروشور نوعی از برگه‌ی تبلیغاتی است که عموما بر روی پیشخوان‌ها و قفسه‌ها دیده می‌شود و شامل اطلاعات مختلفی از یک کمپانی یا یک رویداد خاص و یا معرفی محصولات یا خدمات یک شرکت است. چاپ بروشور غالبا به صورت یک برگه تکی با 1 یا 2 خط تا (2 لت و 3 لت) انجام می‌شود؛ تای بروشور می‌تواند به صورت رو به داخل (طرح C) یا ضربدری (طرح  Z) باشد. بعضی شاید فکر کنند بروشورها در دنیای امروز دیگر جایگاهی ندارند، به خصوص با وجود این که رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتال بر تمام بخش‌های زندگی و کارمان سلطه دارند؛ اما این گزاره با واقعیت فاصله زیادی دارد. بروشور اگر به طور حرفه ای طراحی شود، می‌تواند به اندازه دیگر ابزارهای مورد استفاده در استراتژی بازاریابی و فرایند مهم برندسازی، تعیین‌کننده و با اهمیت باشد. این سوال را از خودتان بپرسید: بعد از پایان یک نمایشگاه تجاری یا بعد از یک جلسه ملاقات در دفتر شرکت، چه چیزی می‌تواند مشتری را همچنان با شما در تماس نگه دارد؟ یک بروشور تبلیغاتی با طراحی عالی، پل ارتباطی شما و مشتری است، حتی زمانی که از هم جدا می‌شوید. بعد از طراحی بروشور و چاپ بروشور، شما عملا یک واسطه بین خودتان و مشتری ایجاد کرده‌اید، واسطه‌ای که کسب و کار و محصولات شما را به او معرفی می‌کند و یادآور می‌شود چه چیزهایی شما را از رقیب‌هایتان متمایز می‌کند.

چگونه یک طراحی بروشور حرفه ای و تاثیرگذار داشته باشیم؟

یک بروشور با طراحی قدرتمند می‌تواند اطلاعاتی ارزشمند به خوانندگان ارائه دهد، اعتبار و تشخص شرکت شما را به مشتریان انتقال دهد، تعداد مخاطبان هدف را بالا ببرد و در نهایت کاری کند مشتریان به خرید محصولات یا خدمات شما ترغیب شوند. انجام طراحی خوب یک چالش است، اما انتخاب‌ها و راهکارهایی وجود دارند که می‌توانند یک نتیجه عالی را تضمین کنند. در حالت کلی این فرآیند را می‌توان در چند مرحله خلاصه کرد:

  1. مرحله قبل از طراحی شامل شناخت محصولات، خدمات و بازار هدف
  2. مرحله آشنایی با خود شرکت شامل برندسازی یا ایجاد هماهنگی و یکدستی با برند تثبیت‌شده
  3. به کارگیری تمامی دستورالعمل‌های مورد نیاز برای انجام یک طراحی بروشور حرفه ای
  4. تایید نهایی طرح و اعمال تغییرات جزئی احتمالی
  5. مرحله چاپ بروشور

در ادامه توصیه‌ها و نکته‌هایی را بازگو می‌کنیم که به کار بستن‌شان مرز یک طراحی حرفه ای و معمولی را مشخص می‌کنند.

قبل از شروع طراحی بروشور، هدف را مشخص کنید

برای انجام یک طراحی بروشور تبلیغاتی موفق شما باید موضوع و هدف کارتان را همانند کف دست‌تان بشناسید. برای این که طراحی شما تاثیرگذار باشد، مهم است به خوبی درک کنید برای چه هدفی این کار را انجام می‌دهید. هدف یک بروشور، رویه طراحی آن را مشخص می‌کند و شما را به سمت مسیر مشخصی از انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها هدایت می‌کند. آیا برای یک برنامه اجرای موسیقی خیریه بروشور طراحی می‌کنید؟ یا یک مسابقه یا رویداد خاص؟ آیا بروشور شما قرار است به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مورد استفاده قرار بگیرد یا قصد دارید یک بروشور با رویکرد اطلاع‌رسانی داشته باشید؟ مشخص شدن هدف و در نتیجه‌ی آن حرکت در مسیری که شما را به نتیجه مورد انتظارتان برساند، موفق بودن فرآیند طراحی را تضمین می‌کند.

قبل از شروع، تا جایی که می‌توانید در مورد موضوع خود اطلاعات کسب کنید تا بتوانید ابزارها و ملزومات کارتان را به درستی انتخاب کنید. در فرآیند طراحی، مشخص بودن ایده‌ها و هدف‌ها تاثیری مستقیم بر انتخاب اندازه بروشور، نحوه تا خوردن صفحه‌ها و وزن کاغذ هم دارد. به یاد داشته باشید که طراحی شما طراحی ارتباطات است؛ هر آن چه که شما در بروشور خود قرار می‌دهید ابزار ارتباط مستقیم شما با مخاطب‌تان خواهد بود.

قبل از شروع طراحی بروشور، هدف را مشخص کنید

اول شناخت مشتری، بعد طراحی بروشور

برای گرفتن یک نتیجه عالی و موفق، شما باید مخاطبان یا بهتر بگوییم مشتریان خود را بشناسید. با ارائه یک بروشور به مخاطب، شما بی‌واسطه با او ارتباط برقرار خواهید کرد، پس بهتر است اول از همه بازار هدف خود را بشناسید؛ به این صورت است که می‌توانید در طراحی خود تمهیداتی را بیاندیشید تا توجه و نظر آنها را جلب کنید. برای مثال اگر برای یک رستوران یا کافه بروشور طراحی می‌کنید و مخاطبان‌تان علاقه‌مندان جدی خوراکی و غذا هستند، طراحی شما باید المان‌هایی داشته باشد که به آشپزی و خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ مرتبط هستند. در طراحی‌تان هر چه قدر بیشتر نیازها و خواسته‌های بازار هدف خود را برآورده کنید، بروشور موفق‌تر و تاثیرگذارتری خواهید داشت.

در طراحی بروشور خلاق و خاص باشید

در مسیر انجام یک طراحی بروشور تبلیغاتی موثر، باید خلاق و منحصربه‌فرد بود. با اضافه کردن چاشنی خلاقیت در بروشور، شما می‌توانید خود را از رقیبان‌تان متمایز کنید. به علاوه در این دوره و زمانه که به کمک ابزارها و دنیای بی‌مرز اینترنت، سطح خلاقیت طراحان در بالاترین حد قرار دارد، منحصربه‌فرد و خاص بودن برتری شما در این حوزه خواهد بود. سعی کنید به سمت طرح‌های غیر تکراری و اصیل بروید. به طرح و شکلی فکر کنید که می‌تواند در یک نایلون پر شده در نمایشگاه از کاتالوگ ها و بروشورهای مختلف، خود را به صورت شاخص و متمایز نشان دهد. در ضمن در یک رویکرد طراحی با دید حرفه ای، تقویت و تثبیت هویت یک برند (برندسازی) از طریق خلاقیت یکی از پایه‌های اصلی است.

در طراحی بروشور خلاق و خاص باشید

استفاده هوشمندانه از فونت‌ها و رنگ‌ها در طراحی بروشور

در زمان طراحی، خیلی راحت پیش می‌آید که ببینید در استفاده از فونت‌های مورد علاقه‌تان زیاده‌روی کرده‌اید. شاید در نگاه اول استفاده از فونت‌های مختلف در طراحی بروشور جذاب به نظر بیاید اما توجه داشته باشید که برای بسیاری از مخاطبان (یا همان مشتریان بالقوه) این شلوغی و عدم یکنواختی می‌تواند دلسردکننده باشد. وقتی نوبت به انتخاب فونت در طراحی می‌رسد، تا جای ممکن جانب اعتدال را بگیرید. اگر شرکت‌تان همین حالا در طراحی سربرگ، طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت یا کاتالوگ‌ها و بروشورهای گذشته‌اش یک فونت خاص و تثبیت‌شده را استفاده کرده، در اینجا هم شما بهتر است از همان فونت استفاده کنید. شما می‌توانید برای تمام بخش‌های بروشور از همان فونت آشنا استفاده کنید یا یک یا دو فونت جدید اضافه کرده و طراحی خود را جذاب‌تر کنید.

استفاده هوشمندانه از فونت ها و رنگ ها در طراحی بروشور

در فرایند طراحی بروشور تبلیغاتی انتخاب رنگ‌ها نقشی اساسی در اثربخشی محصول نهایی دارد. به همین خاطر است که انتخاب رنگ یک چالش بزرگ برای یک طراحی خوب به حساب می‌آید. مردم به رنگ‌های مختلف به شکل‌های گوناگونی واکنش نشان می‌دهند؛ برخی از مردم از یک رنگ خاص بدشان می‌آید در حالی که ممکن است برخی دیگر تنها به خاطر وجود رنگ مورد علاقه‌شان در بروشور شما، آن را انتخاب کنند. درست مانند فونت‌ها عصاره یک طرح تاثیرگذار، استفاده به جا از رنگ‌ها در فضایی یک‌دست است. اگر شرکت‌تان همین حالا رنگ خاص خودش را دارد، باید از همان رنگ استفاده کرد. شما می‌توانید با استفاده از طیف همان رنگ به کارتان جلوه‌ای ویژه ببخشید.

طراحی بروشور را از نگاه مخاطبان انجام دهید

در زمان طراحی بروشور (Brochure Design)، خود را جای مخاطب بازار هدف بگذارید. اگر مخاطبان شما به رنگ قرمز بازخورد خوبی نشان می‌دهند، این رنگ را در طراحی خود استفاده کنید، حتی اگر این طیف رنگی را به شخصه دوست نداشته باشید. همیشه به یاد داشته باشید، یک پروژه طراحی زمانی یک پروژه موفق خواهد بود که شما از تمام جنبه‌ها رضایت خواننده و مخاطب نهایی را در نظر بگیرید.

اگر می‌خواهید یک خروجی حرفه ای داشته باشید، به یاد داشته باشید که مستقیم سر اصل مطلب بروید؛ بالاخره هر چه باشد در حال ساخت یک بروشور هستید نه یک کتاب. از وسوسه لیست کردن تمام دستاوردها و پروژه‌های موفق شرکت و قرار دادنش در بروشور دوری کنید. شما باید گستره متنوعی از مخاطبان را در نظر بگیرید؛ اطلاعات باید به اندازه کافی وجود داشته باشند تا مخاطبان و مشتریان آشنا و حرفه‌ای را راضی نگه دارند و در عین حال برای مخاطبان تازه‌وارد به حوزه فعالیت شما گیج‌کننده نبوده و باعث ایجاد حس کنجکاوی و تمایل آنها برای ارتباط با شما برای کسب اطلاعات بیشتر باشد. جایی می‌توانید بگویید یک طراحی بروشور تبلیغاتی موفق انجام داده‌اید، وقتی بتوانید توجه بازار را به سمت خود جذب کنید. به اصلی‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های محصولات و خدمات‌تان اشاره کنید تا خواننده‌ها بتوانند به راحتی با کار شما ارتباط برقرار کنند.

از به کار بردن لغات پیچیده پرهیز کنید

هر چه قدر لغت‌هایی که استفاده می‌کنید پیچیده‌تر باشند، شما توجه کمتری را از طرف مخاطبان و مشتریان خود دریافت می‌کنید. قرار نیست با به کار بردن لغات و اصطلاحات درهم و سردرگم‌کننده مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهید. در واقع در طراحی خود هر چه قدر بیشتر از این نوع کلمات استفاده کنید، سخت‌تر می‌توانید هدف اصلی محصولات و خدمات خود را معرفی کنید.

عنوان‌ها در طراحی بروشور تعیین‌کننده هستند

در بروشور باید بر روی عنوان‌های اصلی تاکید کنید. عنوان‌ها می‌بایست بی‌درنگ به خواننده‌ها بگویند بروشوری که در دست دارند در مورد چیست. برای مثال اگر طراحی بروشور تبلیغاتی انجام می‌دهید عنوان‌ها باید به محصولات یا خدمات ارائه‌شده اختصاص داده شوند؛ این که این محصولات یا خدمات چه کاری می‌توانند برای مخاطب و کاربر انجام دهند. یکی از اشتباهات رایج مرتبط به موضوع عنوان در فرآیند طراحی، گنجاندن اطلاعات شرکت در میان عنوان‌ها است. با این که وجود جزئیات خلاصه و ابتدایی در مورد شرکت در هر بروشوری نیاز است، اما این موارد نباید به عنوان سرفصل‌ها و عنوان‌های اصلی به کار برده شوند.

در طراحی بروشور برای مخاطب ایجاد انگیزه کنید

هر چه قدر در طراحی خلاقیت به خرج دهید و کار خود را به درستی و دقت کامل انجام دهید، اگر در طراحی شما مسیر دریافت اطلاعات به کنش واقعی تبدیل نشود، هدف‌تان محقق نخواهد شد. هیچ‌گاه این پیش‌فرض را نداشته باشید که مخاطب محصول شما را می‌خرد یا به رویداد برگزارشده توسط شما می‌آید تنها به این خاطر که تحت تاثیر طراحی زیبای شما قرار گرفته است. در دنیای واقعی چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. حتی اگر شما یک بروشور چشم‌نواز و بسیار زیبا داشته باشید، همچنان ضروری است که برای مخاطبان‌تان انگیزه ایجاد کنید تا در آینده با شما در ارتباط باشند و آن چه که شما ارائه می‌کنید را طلب کنند.

در طراحی بروشور برای مخاطب ایجاد انگیزه کنید

از کاغذ با کیفیت برای چاپ بروشور استفاده کنید

بعد از انجام طراحی بروشور، قدم بعدی برای به ثمر رساندن هدف، گرفتن تصمیم‌های درست برای چاپ بروشور است. برای چاپ بروشور خود از کاغذهای با کیفیت استفاده کنید. وقتی صحبت از بازاریابی باشد کاغذ شل و بی‌کیفیت مترادف با دست دادن ضعیف و کم‌رمق است. برای ایجاد یک تاثیر اولیه خوب و نشان دادن اعتماد به محصول و خدمات‌تان، کاغذ با کیفیت عالی را برای چاپ بروشور استفاده کنید. شاید کاغذهای با کیفیت گران‌تر از کاغذهای شل و معمولی باشند اما همین انتخاب ساده نشان می‌دهد که شما به برند خود اهمیت می‌دهید و تلاش کرده‌اید حتی در معرفی محصولات و خدمات‌تان مخاطبان بهترین تجربه را داشته باشند.

عکس‌های مرتبط را در طراحی بروشور تبلیغاتی خود بگنجانید

بروشور بدون عکس یک برگه کاغذ خسته‌کننده خواهد بود. انسان‌ها موجوداتی بصری هستند؛ ما خیلی سریع‌تر و راحت‌تر جذب موضوعی می‌شویم اگر به چیزی زیبا، خنده‌دار یا تفکربرانگیز نگاه کنیم. متن‌ها و نوشته‌ها به ندرت این جذابیت را ارائه می‌دهند اما عکس‌ها این کار را می‌کنند. در فرآیند طراحی بروشور از عکس‌های مرتبط و مناسب استفاده کنید تا بروشورتان مخاطب‌پسندتر شوند؛ عکس‌هایی که همگی در کنار رنگ‌ها، فونت‌ها و شکل‌ها به طرح اصلی و قالب کار مرتبط هستند. اگر به عکس‌های محصولات‌تان نیاز دارید حتما این کار را به افراد حرفه‌ای بسپارید. عکاسی صنعتی، فرصتی عالی به شما می‌دهد تا محصولات خود را به بهترین شکل به مخاطب معرفی کنید.

در طراحی خود پل ارتباطی ایجاد کنید

در طراحی بروشور می‌بایست کاری کنید که ارتباط برقرار کردن با شما برای خوانندگان و مخاطبان‌تان راحت باشد. مطمئن باشید که نام، وبسایت، اطلاعات تماس، نشانی شبکه‌های اجتماعی و ایمیل تجاری شما به خوبی و به وضوح در بروشور مشخص هستند. در این زمانه سلطه تلفن‌های همراه، بد نیست در طراحی خود جایی برای کدهای QR هم باقی بگذارید تا مخاطبان بتوانند به راحتی با اسکن بارکدها به اطلاعات تماس شما دسترسی پیدا کنند.

در طراحی بروشور پل ارتباطی ایجاد کنید

به مخاطب خود قدرت انتخاب بدهید

اگر ظرفیت و بودجه کافی در اختیار دارید سعی کنید برای یک پروژه، چندین طرح و شکل مختلف را پیاده‌سازی کنید. نیازی نیست تمام بروشورها یک شکل ثابت داشته باشند. بازار امروز تغییرات و خلاقیت را با تمام وجود طلب می‌کند و یکی از کارهایی که می‌توانید با این ابزار سنتی تبلیغات انجام دهید، پیاده‌سازی چندین نمونه در طراحی بروشور با اطلاعات ثابت است. این به مخاطبان اجازه می‌دهد طرح مورد پسندشان را انتخاب کنند. شما همچنین می‌توانید بروشورهای کوچک را برای جلب توجه مخاطب گذری به کار برده و کاتالوگ‌های جامع و با اطلاعات بیشتر را به مشتریان علاقه‌مندتر ارائه دهید.

کاری کنید که بروشور تبلیغاتی شما ارزش نگه داشتن را داشته باشند

طراحی و چاپ را به گونه‌ای انجام دهید که در چشم مخاطب این برگه‌ها ارزش حفظ کردن را داشته باشند که یعنی تمام نکته‌هایی که در بالا اشاره کردیم را به درستی انجام دهید:

  • خلاقیت و منحصربه‌فرد بودن، دستورالعمل اصلی یک طراحی حرفه ای است
  • فونت‌ها و رنگ‌های درست را در طراحی به کار ببرید
  • محتویات ارزشمند به بروشور اضافه کنید
  • برای یک طراحی بروشور حرفه ای از عکس‌های مناسب و مرتبط استفاده کنید
  • در طراحی خود فرایند دسترسی مشتری به خودتان را تسهیل کنید
  • برای چاپ بروشور از کاغذ با کیفیت استفاده کنید

نکته‌هایی مهم برای مرحله چاپ بروشور

طراحی بروشور موفق و موثر نیازمند اختصاص وقت، داشتن خلاقیت و استفاده از تمام دستورالعمل‌های اساسی است که در بالا به برخی از آنها اشاره کردیم. با این که مرحله چاپ بروشور (Brochure Printing) در آخرین خط کل این فرایند قرار دارد اما در این بخش هم نکته‌هایی وجود دارند که مسیرهایی را در طراحی اولیه و هم بخش آخر چاپ بروشور دیکته می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مراحل چاپ بروشور انتخاب اندازه آن است. این تصمیم‌گیری باید خیلی قبل‌تر از شروع طراحی انجام شود. شما باید اندازه بروشور و نحوه تا خوردن صفحه‌ها را در مرحله طراحی مشخص کنید و تغییرات اندازه را به مرحله چاپ بروشور موکول نکنید. طراحی با اندازه اشتباه تنها باعث می‌شود تصویرها کشیده شده و از شکل اصلی خود خارج شوند یا اطلاعات مهم از صفحه‌ها بریده شوند.

یکی دیگر از نکات مهم در مورد چاپ بروشور استفاده از رزولوشن درست برای عکس‌ها و گرافیک‌های داخل بروشور است. عکس‌ها باید حداقل رزولوشن 300 dpi را داشته باشند تا بهترین نتیجه حاصل شده و تصاویر بدون حالت تاری چاپ شوند. این نکته‌ای است که باید در زمان طراحی بروشور به آن توجه فراوانی داشته باشید؛ نه تنها تصاویر مورد استفاده، بلکه خروجی نهایی نیز باید رزولوشن مناسب را داشته باشد. دقت کنید رنگ‌ها به آن صورتی که بر روی صفحه نمایش کامپیوتر قابل مشاهده هستند با آن شکلی که بعد از چاپ بروشور دیده می‌شوند، تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارند. استفاده از رنگ‌های مناسب چاپ در چاپ‌گر (CMYK) تضمین می‌کند که خروجی نهایی نزدیک‌ترین شکل به آن چیزی است که شما بر روی صفحه نمایشگرتان مشاهده می‌کنید.

انتخاب نوع کاغذ، مهم‌ترین تصمیم در زمان چاپ بروشور است. وزن و نوع کاغذ نحوه تا خوردن صفحه‌ها را هم مشخص می‌کند. برای مثال استفاده از کاغذ 120 گرمی دوام و ماندگاری بروشور شما را تضمین کرده و در عین حال امکان تا شدن راحت را فراهم می‌کند. شما همچنین برای چاپ بروشور خود می‌توانید انتخاب کنید که کاغذها پوشش براق داشته باشند تا هم در برابر رطوبت مقاوم‌تر شده و هم درخشش جذاب‌تری داشته باشند. اگر دوست دارید بروشورتان حفاظت و دوام بیشتری داشته باشد می‌توانید در زمان چاپ بروشور از کاغذهای سنگین‌تر و پوشش براق ضخیم‌تر مانند پوشش براق یا مات UV استفاده کنید.

جدول گزینه‌ها و انتخاب‌ها در فرایند طراحی بروشور

عنوان مرحله

نیازمندی‌ها

جمع‌آوری اطلاعات (قبل از طراحی)

اطلاعات محصولات و خدمات، مختصری در مورد شرکت

آماده‌سازی

لوگو، گرافیک، عکس با رزولوشن مناسب، لینک‌های دسترسی

شروع طراحی

انتخاب تعداد صفحه‌ها، نحوه تا خوردن بروشور (2 لت یا 3 لت)، چیدمان عکس‌ها و نوشته‌ها

چاپ بروشور

انتخاب نوع کاغذ (مات، براق، بدون پوشش)، انتخاب نوع چاپ

خدمات دیگر ما:

طراحی کاتالوگ: کاتالوگ محصولی از یک طراحی گرافیک حرفه ای و حساب‌شده است، واسطه‌ای که خدمات و محصولات شما را به بهترین شکل به مشتریان بالقوه معرفی می‌کند.

به "طراحی بروشور و چاپ بروشور تبلیغاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی بروشور و چاپ بروشور تبلیغاتی"

* سوالتان را از کارشناس ما بپرسید، در صورتی که تمایل دارید با شما تماس گرفته شود، اطلاعات تماس خود را هم در فرم زیر درج نمایید (اطلاعات تماس شما در سایت نمایش داده نخواهد شد)