نگاهی به هیوندای کوپه تی؛ شش سیلندر مالی
به گزارش مجله نماشو، افراد کمی تیبوران را می شناسند مخصوصاً اینکه این هیوندای قدیمی مدتی است زیر سایه خودروهای عجیبی مثل ولوستر و جنسیس کوپه محو شده است. فرقی ندارد آن را کوپه تی، جی تی، توسکانی یا تیبورون صدا کنید. این خودرو هم اینک با نازل ترین سطح پرداخت برای یک خودرو وارداتی در دسترس شماست. این خودرو کره ای که از موتور شش سیلندر، طرح ظاهری جالب و امکانات نسبتا خوبی برخوردار است، در مدل های 2007 و 2008 بین 160 تا 190 میلیون تومان قیمت دارد. بهایی نزدیک به یک دنا پلاس توربو. خب طبیعتا سوالی که پیش می آید این است؛ اگر ما دنبال سرعت و شتاب باشیم، خرید کدام یک از این دو مدل ایرانی یا کره ای به صلاح است؟
جهت دریافت مشاوره خدمات نمونه کاتالوگ حرفه ای از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
خب راستش را بخواهید تیبورانGTخودرو سنگینی است. به رغم اینکه از پیشرانه ای شش سیلندر، 2.7 لیتری و بنزینی سود می برد که مثل سانتافه نسل قبل، قدرتی معادل 172 اسب دارد، ولی نباید انتظار زیادی از این هیوندای داشت. مشکل بزرگ این خودرو به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک آن برمی گردد که گرچه رانندگی را با این کوپه کره ای راحت کرده ولی تا شتاب می گیرد، جان می کند! البته این مورد وقتی که خودرو دور می گیرد و از سرعت 110 کیلومتر می گذرد، کمرنگ شده و از قضا رانندگی را مهیج تر می کند. بنابراین تیبوران گرچه شتاب گیری را کند شروع می کند ولی قوی ادامه می دهد. قوتی که البته به بهای افزایش شدید مصرف بنزین به دست می آید.
خوشبختانه یا متاسفانه، تنها نمونه اتومات هیوندای کوپه وارد کشور شده و برمبنای اعلام کارخانه قادر است ظرف 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. موردی که به عقیده بسیاری اگر با نمونه پنج سرعته دستی جایگزین می شد، قابل تحقق است. منتها وقتی به شکل جاده ای این خودرو در ایران مورد آزمایش قرار گرفت، شتابش به حدود 9 ثانیه سقوط کرد و مسافت 400 متر را هم ظرف 16.5 ثانیه طی کرد. خب با این توصیف، تفاوت زیادی بین دنا پلاس توربو و هیوندای کوپه تی نیست و با توجه به هزینه نگهداری پایین تر دنا، فعلا ارزش خرید مدل ایرانی بیشتر از این کوپه 10 ساله است.
هرچقدر در بخش شتاب و هندلینگ، دو خودرو شبیه هم هستند، در بخش داخلی و امکانات وضعیت دو خودرو متفاوت است. برای نمونه در حالی که دنا فرم یک سدان معمولی و ارزان قیمت امروزی را دارد، کابین تیبوران را با کلماتی همچون خاص و متمایز توصیف کرد اما خب بد هم نیست. پلاستیک های سخت زیادی در کابین به کار رفته و خب چنین کاری طبیعی است زیرا تیبوران در دوره ای تولید شده که هیوندای در حال برداشتن گام های اولیه برای تبدیل شدن به برندی جهانی بود. مدل های GT به صورت استاندارد با صندلی های چرمی تولید می شدند و سیستم صوتی کنوود به صورت آپشن در دسترس بودند.تیبوران یکی از جادارترین خودروهای دو دراوایل قرن 21 هم هست و کابین آن برای چهار نفر جای کافی را دارد ضمن اینکه طراحی هاچ بک مانند عقب آن باعث ایجاد فضای بار قابل قبولی شده است. با خواباندن صندلی های عقب این فضا کاملاً گسترش می یابد.
بنابراین در کل نمی توان تیبوران یا کوپه تی را خودرویی پرفورمنس لقب داد اما خب برای آن دسته از جوان ها که به دنبال خرید اولین خودروی اسپورت خود هستند و قدرت پرداخت بالایی ندارد، دینامیک رانندگی قطعا در اولویت نیست.
منبع: دیوار