هوش مصنوعی عطر بعدی شما را خواهد ساخت

به گزارش مجله نماشو، دانشمندان توانستند با استفاده از هوش مصنوعی، روشی جالب برای ساخت عطر پیدا نمایند.

هوش مصنوعی عطر بعدی شما را خواهد ساخت

محققان توانستند ابزاری بر پایه هوش مصنوعی را طراحی نمایند که می تواند بر اساس ساختار یک مولکول بوی آن مولکول را پیش بینی کند. بر اساس مطالعات اجرا شده این ابزار می تواند مولکول هایی که بوی یکسان با ظاهر متفاوت و یا مولکول های شبیه به هم با بوی متفاوت را شناسایی کند. در این تحقیقات از فناوری یادگیری ماشینی برای ایجاد نقشه بو ها استفاده شده است که در فراوری صنایع عطرسازی و غذایی کاربرد دارد. این نقشه صرفا روی بو های شناخته شده محدود نیست و بر طیف وسیعی از مولکول ها با ویژگی های مولکولی متفاوت کاربرد خواهد داشت.

در این تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا و آریزونا همکاری داشتند. شیوه استفاده از هوش مصنوعی در این ابزار نیز به این صورت است که ابتدا هوش مصنوعی را با داده های مورد نظر آموزش می دهند و سپس از هوش مصنوعی برای پیش بینی بوی یک ترکیب مولکولی تازه استفاده می نمایند. به این ترتیب فراوری نمایندگان می توانند به طیف بوی تازهی دست پیدا نمایند.

جین پارکریکی از محققان این پروژه می چ گوید: برای انجام تحقیقات روی طول موج یا فرکانس ابزار هایی وجود دارد، اما برای تعیین شدن بو تا به امروز هیچ ابزاری در دسترس نبود و این دستاورد اولین ابزار کاربردی در این حوزه است.

منبع: فارس

منبع: فرارو
انتشار: 15 شهریور 1402 بروزرسانی: 15 شهریور 1402 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5284

به "هوش مصنوعی عطر بعدی شما را خواهد ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی عطر بعدی شما را خواهد ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید