چگونه در بانکوک از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم

به گزارش مجله نماشو، 80 درصد مردم بانکوک برای جابه جایی در شهر از اتوبوس، تاکسی، موتور یا خودرو شخصی استفاده می نمایند.تردد در شهر شلوغ و پر سر و صدای بانکوک، پایتخت تایلند کمی ترسناک به نظر می رسد اما اگر کمی با آن آشنا شوید دیگر استرسی نخواهید داشت و با خیال راحت راهی گردش در شهر می شوید. وسایل حمل و نقل عمومی در بانکوک که در حال حاضر بسیار رایج هستند شامل بی تی اس اسکای ترین (سیستم قطار شهری روی زمین)، ام آرتی (سیستم قطار شهری زیر زمین)، اتوبوس، تاکسی و توک توک می گردد.با خبرنگاران همراه شوید تا با این سیستم کاملا آشنا شوید و سپس بدانید که رعایت چه نکاتی هنگام استفاده از آنان لازم است.

چگونه در بانکوک از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

بی تی اس اسکای ترین، سیستم قطار شهری روی زمین

نام رسمی آن بانکوک Mass Transit System است اما مردم آن را با نام بی تی اس یا اسکای ترین می شناسند. دو خط مرتفع به سمت بخش های نوساز شهر پایتخت سرزمین لبخندها حرکت می نمایند. در کل این سیستم حمل و نقل عمومی در بانکوک جاذبه های بسیار، رستوران ها، مراکز خرید و مراکز سرگرمی شبانه را به یکدیگر متصل می نماید.بی تی اس از روی خیابان های شلوغ و پر ترافیک عبور می نمایند. از مزیت های اصلیش داشتن دستگاه تهویه هوای مطبوع است. ایستگاه های آن به توضیح زیر هستند:
  • خط Silom: بین ورزشگاه ملی و Bang Wa
  • خط سوخومویت: بین Mo Chit و Bearing (از بازار آخر هفته معروف شهر هم عبور می نماید)
مرکز تقاطع دو خط در Siam است. در ایستگاه های Asok/سوخومویت، Mo Chit و Sala Daeng/Silom. با قطار فرودگاه هم به phaya thai دسترسی خواهید داشت.قبل از سوار شدن باید بلیط بخرید، امکان خرید بلیط از دستگاه های موجود در تمامی ایستگاه ها وجود دارد. دستگاه ها فقط سکه قبول می نمایند و در غیر این صورت باید به بادجه فروش مراجعه کنید. بلیط خود را بعد از سوار شدن دور نیاندازید چرا که هنگام خروج هم به آن احتیاج خواهید داشت.حتما هنگام خروج توجه داشته باشید که از در درستی خارج شوید، وگرنه مجبورید برای رسیدن به مقصد از خیابان های خیلی شروغ رد شوید. ساعت کاری آن ها از 6 صبح تا نیمه شب است.توصیه: اگر قصد دارید مدت زیادی در شهر بمانید می توانید با خرید کارت ربیت 30 روزه کلی صرفه جویی کنید.برای تماشای نقشه و اطلاعات بیشتر به صفحه اسکای ترین مراجعه کنید.

ام آر تی، سیستم قطار شهری زیر زمین

ام آر تی که نام کاملش Metropolitan Rapid Transitدر واقع همان متروی بانکوکی هاست. ساعت کاریش بین 6 صبح تا 12 شب است و مردم محلی به این سیستم حمل و نقل عمومی در تایلند rotfai taidin یا همان مترو می گویند. دو خط آبی و بنفش در شهر فعالند.
  • خط آبی: بین Tao Poon و Hua Lamphong متصل به سیستم راه آهن اصلی شهر.
  • خط بنفش: بین Tao Poonو Khlong Bang Phai در همسایگی استان نونتابوری.
خط آبی در جهتهای محبوب گردشگران تردد می نمایند و در مناطق دیدنی بانکوک مانند پارک لومیفینی، خلانگ توئی، مرکز همایش ملی ملکه سیریکیت و مرکز فرهنگی تایلند توقف دارد. برای رفتن به فرودگاه می توانید در ایستگاه Phetchaburi/Makkasan پیاده شوید و سوار راه آهن اصلی شهر شوید.اگرچه بی تی اس و ام آر تی چندین تقاطع دارند اما بلیطشان کاملا متفاوت است. برای سفر با ام آر تی باید از دستگاه ها یا باجه های فروش ژتون خریداری کنید.توصیه: تهیه کارت مترو PLUS برای افرادی که تردد زیادی دارند راحت تر است اما اصلا هزینه ها را کاهش نمی دهد تنها فایده اش این است که کارتشان اعتبار دارد و دیگر لازم نیست در صف طولانی خرید بلیط بایستند.

اتوبوس های داخل شهری، ارزان ترین راه برای جابه جایی

بانکوک پر از اتوبوس هاییست که تقریباً تمامی نقاط شهر را به هم وصل می نمایند. اتوبوس ها در ترافیک گیر می نمایند و جهتهای طولانی تری را دور می زنند اما برای کسانی که به دنبال کاهش حداکثر هزینه ها هستند ایده آلند. اتوبوس های شهر بیشتر وضعیت خوبی ندارند و قدیمی هستند. تنها سیستم تهویه هوایشان پنکه سقفی های شکسته و پنجره است.وسط راه شخصی به سراغتان می آید و کرایه را از شما می گیرد، اگر هم نیامند در آخر کرایه را به خود راننده بدهید. سعی کنید پول خورد داشته باشید، وگرنه برای باقی پولتان دچار مشکل خواهید شد.برای اطلاع دقیق از ساعت حرکت، قیمت ها و ایستگاه ها حتما وبسایت transitبانکوکرا چک کنید. راننده ها و مسئولین بلیط انگلیسی را خوب صحبت نمی نمایند و ممکن است برای پیدا کردن مقصد دچار مشکل شوید. قبل از رسیدن به ایستگاه زنگ بزنید یا به راننده بگویید که توقف کند. ساعت حرکتشان بین 5 صبح تا 11 شب است و بعضی خط ها سرویس دهی شبانه هم دارند.خط اتوبوس BRT برای رفتن به مرکز شهر بسیار کاربردیست آن ها بین Sathon و Ratchaphruek تردد دارند. سرویس A1 از فرودگاه Don Mueangبه ایستگاه Mochit می رود و از آن جا دسترسی آسانی به بی تی اس و ام آرتی خواهید داشت.خط S1 فرودگاه سووارنابومی را به خیابان خائوسان و شهر قدیمی متصل می سازد. اتوبوس شماره 551 هم از فرودگاه به سمت سازه پیروزی می رود. 556 به سمت ایستگاه اتوبوس جنوبی، 558 بین فرودگاه اصلی و Central Rama 2 و 554 هم بین دو فرودگاه بانکوک رفت و آمد می نمایند.توصیه: هنگام سوار شدن دنبال علامت های آبی یا زرد روی شیشه اتوبوس باشید. آن هایی که علامت زرد دارند معمولا از جهتهای خاص می روند و سریع تر هستند و البته ایستگاه های کم تری هم دارند. آن هایی که علامت آبی دارند ایستگاه های بیشتری دارند، کندتر هستند و البته ممکن است برای بعضی گردشگران مناسب تر باشند.

مینی ون ها و وانت های مخصوص مسافر کشی

در کنار اتوبوس ها مینی ون و songthaew از دیگر راه های حمل و نقل عمومی در بانکوک هستند. songthaewها در واقع وانت یا خاوری هستند که پشتشان جایگاه هایی مخصوص مسافران تعبیه شده است. آن ها مانند تاکسی و ون های خودمان در جهتهای معینی حرکت می نمایند و کرایه شان ثابت است. معمولا مقصد به زبان تایلندی روی شیشه نوشته شده است. برای سوار شدنشان حتما دوبار مقصد را با راننده چک کنید و هنگام نزدیک شدن هم زنگ بزنید اگر زنگ خراب بود با دست به شیشه پشت سر راننده ضربه بزنید.توصیه: برخلاف اتوبوس ها که فقط در ایستگاه توقف دارند، مینی ون ها هرجا بخواهند می ایستند. در واقع دقیقا سیستم کاریشان مانند ون های خودمان است.

تاکسی، یکی از گران ترین وسایل حمل و نقل عمومی در بانکوک

در بانکوک تاکسی های رنگارنگ زیادی فعالیت دارند. اگرچه تاکسی ها گران ترین وسیله حمل و نقل شهری هستند و ترافیک هم سنگین است اما به خاطر داشتن کولر و رساندن دقیق شما از مبدا خاص به مقصد معین راحت ترینشان هم هستند. طبق قانون، تاکسی های بانکوک باید از تاکسی متر استفاده نمایند. اگر راننده امتناع کرد، پیاده شوید و تاکسی دیگری پیدا کنید. اگر راننده حرکت کرد و تاکسی متر را روشن نکرد بازهم پیاده شوید.اگر می خواهید جهت طولانی تری بروید یا برای چند ساعت طولانی تاکسی را دربستی داشته باشید بهتر است قبل از سفر قیمت را با راننده طی کنید و البته حسابی چانه بزنید. برای جهتهای کوتاه تر تاکسی متر بصرفه تر است. معمولا کرایه را به سمت 10 بات رند می نمایند. با نقشه گوگل و سایر برنامه های جهتیاب چک کنید که راننده عمدا جهت را طولانی تر نکند. البته زیاد هم سربه سرشان نگذارید شاید واقعا جهت بهتری بلند باشند.توصیه: اغلب راننده ها عبور از جهتهای دارای عوارض را پیشنهاد می نمایند که ترافیک کم تری دارند اما اینگونه هم جهت طولانی تر می گردد و هم پرداخت عوارض بر عهده خودتان خواهد بود.

تاکسی های موتوری

تاکسی موتوری ها یکی از آسان ترین و مهیج ترین انتخاب ها برای گردش های یک نفره در خیابان های بانکوک هستند. راننده تاکسی های موتوری جلیقه های رنگی می پوشند و کاملا معین هستند. مردم محلی به آن ها motorsai taxi گفته و کنار جاذبه های اصلی شهر منتظر مسافر می ایستند. قبل از سوار شدن حتما سر قیمت توافق کنید. مزیت اصلیشان آن است که خیلی سریع شما را به مقصد می رسانند. در طول سفر سرتان را بالا نگهدارید و البته نترسید. موتوری های بانکوک هم مثل موتور سوارهای خودمان حسابی حرکات ژانگولری انجام می دهند.توصیه: ترافیک خیابان های بانکوک حسابی سنگین است و موتور سواری مانند پرواز کردن در خیابان های شهر است. فقط حواستان باشد که کلاه ایمنی سرتان بگذارید. اگر موتوری بهتان کلاه نداد سراغ یک موتور سوار دیگر بروید.

توک توک نماد حمل و نقل عمومی در بانکوک

نماد حمل و نقل عمومی در بانکوک و تایلند به طور کلی، سوار شدن در توک توک اغلب یکی از این تجربیات ضروری برای مسافران است. کرایه های توک توک ارزان نیست و برخلاف تاکسی ها وسیله ای برای محاسبه کرایه ندارند. همواره قبل از آغاز سفر قیمت را مشخص کنید تا بعد از رسیدن با راننده دعوایتان نگردد. وسایل و کیفتان را هم حسابی محکم کنید چرا که ممکن است از دستتان سر بخورد و در خیابان های شلوغ بانکوک گم شوند.توصیه: برای چانی زنی با راننده توک توک بهتر است سراغ شخصی بروید که تنها و بدور از سایر راننده ها نشسته است. اگر راننده ها دور هم جمع باشند همه با هم سراغ بحث با شما می آیند و احتمالا دیگر نمی توانید قیمت را پایین بیاورید.

قایق سواری در کانال ها و رودخانه ها

کشتی ها و قایق های زیادی در طول رودخانه Chao Phraya در حال رفت و آمد هستند که بعضیشان تنها در حال گشت زنی اند و گروهی دیگر مسافران را جا به جا می نمایند. هر سرویس کد رنگی معین خود را دارد که توضیحات کاملش رول تابلوها نوشته شده است. بیشتر فری های رودخانه ای بین ساعت 6 صبح تا 10 شب مسافر می زنند. قایق های نارنجی هم مختص روزهای آخر هفته اند. امکان خرید بلیط هم در اسکله ها وجود دارد.توصیه: قایق گردشگری Chao Phraya که در یک روز به تعداد نامحدودی شما را جابه جا می نماید. اگرچه سواری آن برای تماشای جاذبه های متعدد انتخاب خوبی است اما برای تنها یک سفر ارزش پرداخت 150 بات را ندارد. فروشنده ها فکر فروختن بلیط خود هستند پس حتما مقصد خود را به صورت واضح به آن ها بگویید و از پرداخت هزینه های اضافی خود داری کنید.اگر تجربه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در بانکوک را دارید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.منبع: الی گشت
انتشار: 26 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 309

به "چگونه در بانکوک از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در بانکوک از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید