تراشه 4 نانومتری مدیاتک تا آخر 2021 رونمایی خواهد شد

به گزارش مجله نماشو، مدیاتک در جریان گزارش مالی نیمه نخست 2021 خود با سرمایه گذاران به برنامه های خود برای ادامه سال هم اشاره کرد و طی آن از ساخت تراشه 4 نانومتری پرچم دار خبر داد.

تراشه 4 نانومتری مدیاتک تا آخر 2021 رونمایی خواهد شد

مدیاتک در حال حاضر یکی از بزرگ ترین شرکت های تولیدکننده تراشه در دنیا به تعداد میرود و به تازگی حتی توانست کوالکام را هم در این زمینه پشت سر بگذارد. بنابراین انتظارات زیادی از این شرکت داریم چرا که قیمت پردازنده های آن کمتر از رقیب بوده و از لحاظ کیفیتی هم بسیار به نسبت قبل پیشرفت داشته اند.

مدیاتک هنوز نتوانسته پردازنده ای با لیتوگرافی 5 نانومتری تولید کند، بنابراین امسال نتوانست با رقبایی نظیر سامسونگ و کوالکام مقابله کند. اما خب از طرفی به نظر می رسد این شرکت قصد دارد به زودی تولید تراشه 4 نانومتری را آغاز کند و آن را اواخر امسال رونمایی کند.

در جریان اعلام گزارش مالی برای نیمه نخست امسال بود که مدیاتک به سرمایه گذاران خود بیان نمود قصد این را دارد که در نیمه دوم سال از تراشه 4 نانومتری خود رونمایی کند که گویا TSMC هم وظیفه ساخت آن را برعهده خواهد داشت، بنابراین با یک تراشه بسیار باکیفیت روبه رو خواهیم بود. این تراشه از مودم 5G بهره خواهد برد و تولید انبوه آن هم اواخر امسال آغاز می شود. همچنین گفته شده اولین گوشی مبتنی بر این پردازنده در همان سه ماه نخست سال 2022 راهی بازار می شود. بنابراین باید انتظار داشته باشیم گوشی هایی ساخت ردمی یا سایر شرکت های چینی به آن مجهز شوند.

گزارش پیرامون این موضوع را برایان ما، نایب رییس مؤسسه تحقیقاتی IDC در توییتر خود منتشر و پیش بینی کرد گوشی هایی که احتمالا بالاتر از 4000 یوآن (حدود 615 دلار/520 یورو) قیمت گذاری شده اند به این پردازنده مجهز خواهند شد. بنابراین باید انتظار داشته باشیم بیشترین مشتری این تراشه 4 نانومتری مدیاتک در واقع شرکت هایی باشند که قصد تولید پرچم دارهای مقرون به صرفه یا گوشی هایی تحت نام قاتل پرچم دار را دارند.

در حال حاضر قدرتمندترین تراشه مدیاتک Dimensity 1200 نام دارد که از طریق فناوری 6 نانومتری EUV شرکت TSMC تولید شده است. این تراشه 8 هسته ای است و ترتیب هسته های آن به شکل مشابه اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 است که مبتنی بر فناوری 5 نانومتری سامسونگ هستند (1 + 3 + 4). البته تفاوت این تراشه با تراشه های یاد شده این است که در آن به جای یک هسته بزرگ که از نوع Cortex-X1 است، از تراشه Cortex-A78 استفاده شده است. شرکت های تولیدکننده گوشی های هوشمند هم امسال از تراشه Dimensity 1200 به خاطر قیمت مناسب و توان سخت افزاری بسیار بالا در گوشی های گیمینگ (مثل ردمی K40 گیمینگ ادیشن) و میان رده های قدرتمند خود (نظیر وان پلاس نورد 2) به جای تراشه های کوالکام استفاده کردند.

مدیاتک قرار است اواخر امسال و در تاریخی نامشخص از تراشه قدرتمند خود رونمایی کند. کوالکام هم معمولا تراشه های قدرتمند خود را در اواخر ماه دسامبر رونمایی می کند و اگر شایعه هایی که پیش از این پیرامون برنامه شرکت ها برای عرضه تراشه پرچم دارشان درست باشد، باید انتظار داشته باشیم اسنپدراگون 895 هم که احتمالا مبتنی بر فناوری 4 نانومتری است، در همین تاریخ رونمایی شود؛ بنابراین در این صورت باید شاهد رقابت حساسی بین دو این دو شرکت باشیم. هرچند بعید به نظر می رسد مدیاتک بتواند پردازنده ای تولید کند که اسنپدراگون 895 را شکست دهد.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2358

به "تراشه 4 نانومتری مدیاتک تا آخر 2021 رونمایی خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراشه 4 نانومتری مدیاتک تا آخر 2021 رونمایی خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید