آیا اکنون زمان خرید گوشی 5G در ایران است؟

به گزارش مجله نماشو، بیش از دو سال است که گوشی های 5G وارد بازار شده اند و در ایران هم یافت می شوند.

آیا اکنون زمان خرید گوشی 5G در ایران است؟

سامسونگ با عرضه سری گلکسی اس 10، اولین پرچم دارهای مبتنی بر مودم 5G را عرضه کرد و پس از او هواوی، شیائومی، وان پلاس و دیگر برندهای گوشی مدل های 5G خود را معرفی کردند.

اکنون قابلیت اتصال به شبکه های 5G دارد از پرچم دارها به سوی میان رده ها می آید. یعنی شما می توانید گوشی هایی در حدود 500 دلار پیدا کنید که مجهز به مودم 5G هستند. شیائومی، آنر و برندهای ارزان چینی چنین گوشی هایی عرضه کردند.

اپل نیز نهایتا در سال 2020 اولین گوشی های 5G خود را عرضه خواهد کرد؛ اگرچه با کمی تاخیر نسبت به رقبا!

حالا سوالی که بسیاری از کاربران می پرسند؛ این است که آیا در ایران خرید یک گوشی 5G منطقی است؟ آیا اکنون زمان خرید گوشی های 5G است؟ اگر الان وقتش نیست؛ چه زمانی باید یک گوشی 5G خرید؟

این پرسش را طور دیگری هم می توان عنوان کرد: یک گوشی 5G در ایران چه مزایایی دارد و آیا باعث افزایش سرعت اینترنت می شود؟ اصلا می توان در ایران از یک گوشی 5G استفاده کرد؟

من در مقاله آیا خرید گوشی 5G باعث افزایش سرعت اینترنت می شود؟ کمی درباره ارتباط گوشی های 5G با سرعت اینترنت صحبت کردم ولی دوباره اینجا اشاره هایی دارم!

آیا اکنون زمان خرید گوشی 5G در ایران است؟

قطعا خرید گوشی 5G هیچ عیبی ندارد ولی در ایران فعلا هیچ استفاده ای ندارد؛ چون هیچ شبکه 5G راه اندازی نشده است.

کمترین زمانی که می توان برای راه اندازی و دسترسی عمومی به 5G در ایران تصور کرد؛ دو سال است. یعنی شاید سال 1400 یا 1401 اولین شبکه فایوجی در ایران برای استفاده کاربران رونمایی شود و تازه باید یکی دو سال دیگر منتظر ماند تا در کل کشور گسترش پیدا کند یا اصطلاحا پوشش دهی داشته باشد.

تصور کنید شبکه 4G چقدر در ایران طول کشید تا به کل کشور برسد؟ هنوز هم برخی نقاط شبکه سراسری 4G نداریم و 3G هستند.

حالا 5G که داستان متفاوتی است و باید تجهیزات جدید، فرکانس جدید و دکل های جدید نصب شود.

اگر امروز یک گوشی 5G بخریم؛ در آینده که 5G در ایران راه اندازی شد؛ قابل استفاده است؟

دو نوع شبکه 5G داریم. شبکه 5G مبتنی بر فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز (Sub 6GHZ) و شبکه 5G مبتنی بر فرکانس های میلی متری که کاملا جدید و مختص فایوجی هستند.

هنوز معلوم نیست در ایران روی کدام امواج و فرکانس، شبکه های 5G راه اندازی می شود. همراه اول یا ایرانسل کدام فناوری و تجهیزات و دکل ها را نصب خواهند کرد یا اینکه اگر هر دو فناوری را با هم توسعه دهند؛ کدام یک زودتر برای کاربران در استان های مختلف مهیا است.

بنابراین؛ اگر می خواهید یک گوشی 5G بخرید؛ بهتر است مدلی را انتخاب کنید که هر دو فرکانس 5G را پشتیبانی کند تا در آینده گرفتار نشوید. مثلا، گوشی شما فرکانس زیر 6 گیگاهرتز را پشتیبانی کند ولی ایرانسل روی امواج میلی متری سرویس بدهد.

امروز گوشی 5G در ایران چه مزیتی دارد؟

از نظر امکانات ارتباطی و اتصال به شبکه های موبایل تقریبا هیچ مزیتی ندارد.

آیا با گوشی 5G می توان به اینترنت همراه در ایران وصل شد؟

همه گوشی های 5G دارای مودم 4G LTE هستند و قدرت مودم آن ها مشابه گوشی های 4G که قبلا خریداری کردید. مثلا، مودم 4G گوشی گلکسی اس 10 برابر با مودم 4G گوشی گلکسی اس 9 است.

بنابراین، می توانید با گوشی های 5G به اینترنت موبایل فعلی ایران وصل شوید.

آیا سرعت اینترنت در گوشی 5G بیشتر است؟

لزوما خیر! اگر مودم 4G LTE گوشی از رده Cat بالاتری باشد یا قدرت آنتن دهی و جذب سیگنال گوشی بالاتر باشد؛ می توان اینترنت سریع تری به دست دهد وگرنه یک قانون نیست که گوشی 5G باعث افزایش سرعت اینترنت می شود.

چه زمانی برای خرید یک گوشی 5G مناسب است؟

هنگامی که اولین شبکه 5G در ایران راه اندازی شد؛ بهترین زمان برای انتخاب و خرید یک گوشی 5G است. چون در این زمان مشخصات شبکه 5G اپراتورها مشخص شده و به صورت عملی می توان از مزایای یک گوشی فایوجی سود برد و با آن به شبکه 5G وصل شد.

افرادی که امروز گوشی 5G می خرند؛ بدون اینکه از مزیت مودم فایوجی آن استفاده کنند؛ احتمالا تا دو الی سه سال آینده باید گوشی جدیدی خریداری کنند و با آن گوشی به 5G وصل شوند.

تا کنون، بیشترین سرعت انتقال اطلاعات روی شبکه های 5G زیر 5 گیگابیت بر ثانیه بود ولی شرکت سامسونگ پیروز به شکستن این رکورد شد تا…

هواوی از جدیدترین پرچم دارهای خود رونمایی کرد. خانواده هواوی P40 شامل سه گوشی P40 و P40 Pro و P40 Pro Plus است. پی 40 یک…

اسمارت فون های 5G وارد بازار شدند و برخی مدل ها هم در ایران یافت می شوند یا به زودی به وفور پشت ویترین فروشگاه های موبایل فروشی یا فروشگاه های آنلاین دیده…

شرکت HTC پس از اینکه دو اسمارت فون برای ارزهای مجازی به نام های Exodus 1 و Exodus 1s عرضه کرده است؛ حالا سراغ یک حوزه جدید…

امروز خبری خواندم که بسیار تعجب برانگیز بود. مجوز فعالیت اپراتورهای TD-LTE روی فرکانس 3.5 گیگاهرتز تا سرانجام سال به اتمام می رسد و از سال آینده…

سامسونگ شب گذشته پرچم دارهای سال 2020 خود را معرفی کرد. همان طور که انتظار داشتیم؛ گوشی های گلکسی S20، گلکسی S20 Plus و گلکسی S20 Ultra معرفی…

شرکت نت گیر در نمایشگاه CES 2020 از جدیدترین و سریع ترین مودم/هات اسپات 5G رونمایی کرد. مودم Nighthawk M5 به طور کامل از طیف های فرکانسی شبکه های فایوجی…

پیش بینی می شد فناوری 5G به سرعت فراگیر شود و شاهد استفاده اینترنت اشیا از پرسرعت ترین شبکه موبایل جهان باشیم. شرکت پیرلی (Pirelli) از لاستیکی رونمایی…

منبع: شبکه چی
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2098

به "آیا اکنون زمان خرید گوشی 5G در ایران است؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "آیا اکنون زمان خرید گوشی 5G در ایران است؟" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اکنون زمان خرید گوشی 5G در ایران است؟"

1 دیدگاه

@li.rez@ 1 اردیبهشت 1401

سلام من ی گوشی برای خریدن مد نظر دارم اون گوشی فایو جی هست میخوام ببینم من ک اینترنت خونه استفاده میکنم و مودم من فورجی هست میتونم از گوشی فایوجی استفاده کنم؟

پاسخ به @li.rez@
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید