رزهایی درون گلدان!

به گزارش مجله نماشو، گل رز یکی از زیباترین و مقاوم ترین گیاهانی است که می توانید پرورش دهید. فضای تان کم است؟ به بهانه کمبود فضا از پررش آن سرباز نزنید! آنها را در گلدان بکارید!

رزهایی درون گلدان!

خوشبختانه پرورش زر در بالکن، پاسیو و تراس به آسانی ممکن است و شما می توانید با چند گلدان رز با گل هایی به رنگ های مختلف یک باغچه کوچک رز بسازید! به غیر از گونه های خیلی بزرگ زر، بقیه گونه های این گیاه دلربا را می توان در گلدان پرورش داد.

گونه رز را آگاهانه انتخاب کنید

رزها یکی از متنوع ترین گیاهان روی کره زمین اند. 14000 واریته مختلف رز وجود دارد که بعضی از آنها حتی سرمای زیر صفر درجه سانتی گراد را طاقت می آورند و بعضی دیگر در آب و هوای و گرمای طاقت فرسای منطقه ها استوایی هم چنان گل می دهند!

پس گونه ای از رز را انتخاب کنید که با شرایط اقلیمی منطقه شما سازگار باشد. همچنین فضایتان را هم در نظر داشته باشید و تصمیم بگیرید که فقط چند گلدان رز کوچک می خواهید یا می خواید یک باغچه کوچک درست کنید؟

گونه های رز گلدانی

- رز مینیاتوری

این گونه رز نسبت به بقیه واریته های رز پرورش راحت تری دارد. رز مینیاتور نسبت به رزهای معمولی اندازه کوچک تری هم دارد و برای بالکن پاسیو یا روف گاردن بسیار ایده آل است. هم چنین می توانید آنها را در گلدان های آویز بکارید. رزهای بالافراینده هم انتخابی مجذوب کننده برای بالکن و تراس هستند به علاوه این امکان را می دهند که از فضای افقی هم استفاده کنید.

رز مینیاتوری گل های کوچکی به رنگ های زرو، قرمز، صورتی، سفید، نارنجی و … تولید می کند. معمولا بوته های این گونه رز ارتفاعی بیشتر از 50 سانتی متر پیدا نمی کنند.

- رز دو رگه چای (هیبرید تی)

اگر رزی با گل های درشت می خواهید، توجه تان را به رز دو رگه چای جلب می کنم! آنها کمتر گل می دهند اما گل هایشان بی نظیر است. هر گل روی یک شاخه بلند و راست تشکیل می شود. رز هیبرید چای می تواند تا ارتفاع 2 متر هم بلند شود! این گونه رز به خاطر رنگ و بزرگی گل هایش یکی از محبوب ترین رزها در تمام کشورهاست.

- رز فلوریباندا

در انتهای هریک از ساقه های رز فلوریباندا یک خوشه گل تشکیل می شود. گل های این گونه رز در مقایسه با رز هیبرید چای کوچک تر هستند. ارتفاع این گونه رز به حدود 1 متر هم می رسد.

گلدان هایی مناسب برای زرهایی سرحال!

سایز گلدان باید میانه تا بزرگ باشد تا ریشه های رز به راحتی در آن پراکنده شوند. واریته های بزرگ رز گلدان هایی عمیق، با قطر حداقل 40 سانتی متر و سوراخ های زهکش بزرگ، نیازدارند. واریته های رزی که رشد کندی دارند را می توان در گلدان هایی باعمق 25 تا 30 سانت هم کاشت.

در انتخاب گلدان کم کاری نکنید و گلدان زیبایی انتخاب کنید. رزهایی در گلدان های زیبا مجذوب کنندهیتی دو چندان به بالکن تان می دهند.

بعد از انتخاب گلدان به سوراخ های زهکش کف آن دقت کنید. زهکشی خوب برای پرورش رز ضروری است. اگر زهکش ها بسته یا کوچک بودند، چند سوراخ تازه ایجاد کنید.

چه زمانی و چه طور رز بکاریم؟

بهترین زمان برای کاشت رز بهار تا اوایل تابستان است. بعد از خریدن رزها از گلفروشی سریعا آنها را به گلدانی بزرگ تر منتقل کنید چرا که معمولا گلدان های اولیه آنها کوچک هستند. در منطقه ها استوایی تا نیمه استوایی رزها را در بین پاییز و زمستان بکارید.

اگر رزهایی که خریداری کرده اید بیرون از خاک و به صورت ریشه عریان هستند، ابتدا قبل از کاشت آنها را برای 1 یا 2 ساعت در آب نگه دارید تا رطوبت جذب کنند و سپس به خاک منتقل شان کنید.

در هنگام کاشت رز در گلدان تازه توجه داشته باشید که گیاه در همان عمق قبلی در گلدان کاشته شود. رز تازه کاشته شده را به خوبی آبیاری کنید و برای چند روز زیر سرپناهی قرار دهید تا فقط چند ساعتی از آفتاب صبح را داشته باشد.

بعد از چند وقت گلدان های رزتان را به محل پرنور تری که حداقل 7 ساعت از روز آفتاب دارد منتقل کنید. زرها نمی توانند برای مدت طولانی کم نوری را تحمل کنند و ضعیف می شوند.

در سراسر سال گلدان های رزتان را به اندازه مناسب و منظم آبیاری کنید و مواظب باشید گیاه تان خشکی نکشد چرا که رز خشکی را تحمل نمی کند.

دو تا سه هفته بعد از کاشت رزها آماده کوددهی هستند. چیزی که باید بدانید این است ک رزها بسیار خوش اشتها هستند! آنها را با کودهای مخلوط و مخصوص رز کوددهی کنید. هم چنین می توانید از کودهای گل دهی یا کودهای مخلوط عناصر معدنی استفاده کنید.

زمستان گذرانی رزها

یکی از خوبی های پرورش گیاهان در بالکن این است که گل های موجود در بالکن نسبت به گیاهانی که در باغچه کاشته شده اند گرم تر می مانند. اما همچنان هم باید کارهایی برای گرم کردن گیاهان بالکنی تان انجام دهید مثل مالچ پاشی با عناصر طبیعی و حفظ گیاهان از سرمای هوا .

در دماهای بسیار پایین رزهایتان را به داخل خانه منتقل کنید.

در منطقه ها استوایی برعکس باید گیاهان را از گرمای تابستان محافظت کرد! واریته هایی که هوای سرد را می پسندند در این منطقه ها به تدریج از بین می فرایند. پس واریته هایی را انتخاب کنید که با شرایط محیط زندگی شما سازگار هستند.

نکته!

- به غیر از بالکن های شمالی، در هر نوع بالکنی می توانید رز پرورش دهید

- اگر می خواهید در بالکن جنوبی رز پرورش دهید آنها را از آفتاب شدید ظهر حفظ کنید

- در هر بهار و یا در آغاز فصل رشد خاک گلدان رزتان را عوض کنید و یا حداقل لایه بالایی خاک را جدا کنید و به جای آن اندازهی کمپوست یا کود بریزید.

- همیشه گل های مرده یا پژمرده را بچینید. این کار رشد گل های تازه را تحریک می کند

حالا که باغ رز کوچک تان را ساخته اید، لیوانی چای بریزید، و در کنار گل های شاداب آنها یک عصر دلچسب داشته باشید!

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5111

به "رزهایی درون گلدان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رزهایی درون گلدان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید