سواحل چابهار بهشت ناشناخته ایران

به گزارش مجله نماشو، پیش از صحبت درباره سواحل چابهار، به یکی از بزرگ ترین اشتباهاتم در گردشگری گوش بدهید! من تصور می کردم زیبایی طبیعت تنها به مراتع، جنگل ها و سبزی و آبادانی وابسته است. به همین دلیل هیچ وقت شهرهای کویری یا استان های جنوبی کشور را برای سفر انتخاب نمی کردم. تصور می کردم این شهرها گرم هستند، جایی برای تفریح یا جاذبه طبیعی و گردشگری ندارند.

سواحل چابهار بهشت ناشناخته ایران

خوشبختانه چند سال بعد به دعوت یکی از دوستان به چابهار سفر کردم و به این اشتباه مهلک پی بردم! تازه تر آنکه متوجه شدم چابهار بافت گیاهی منحصر به فردی دارد که به اندازه جنگل ها و مراتع زیباست. ساحل های چابهار یکی از جاذبه های گردشگری افسانه ای در ایران هستند. به همین دلیل این سفر می تواند بهترین تجربه ایرانگردی یا حداقل یکی از بهترین ها برای شما باشد که امروز در مجله گردشگری خبرنگاران درباره اش می خوانید.

ساحل قرمز چابهار کدام است؟

ساحل دریاچه لیپار چابهار به ساحل قرمز یا صورتی هم معروف است.

ساحل شب تاب چابهار کجاست؟

این ساحل در روستای تنگ واقع شده است.

بندر چابهار در ساحل کدام دریا است؟

چابهار تنها بندر ایران است که به اقیانوس راه دارد. این بندر در ساحل دریای عمان واقع شده است.

ساحل صخره ای چابهار کجاست؟

ساحل صخره ای در شهر چابهار واقع شده است.

آداب رفتن به سواحل چابهار!

رفتن به سواحل چابهار آداب خاص خود را دارد! اول اینکه باید در فصل مناسب به این شهر بروید. مثلا سفر به چابهار در تیر ماه باعث می شود به این فکر کنید که تصور اشتباه من، چندان هم بیراه نبوده است! اما اگر در اسفند ماه به این شهر بروید، سفر مجذوب کنندهی را تجربه خواهید کرد.

دومین آداب مسافرت به چابهار این است که حتما به همراه شخصی راه بلد یا تور به این سواحل بروید. چرا که مسافرت در چابهار به ماشین های خاص نیاز دارد و با ماشین های شهری ممکن نیست. از طرفی ممکن است بدون راهنما نتوانید محل دقیق اسکله های چابهار را پیدا کنید.

البته مسافرت تنهایی به این شهر غیر ممکن نیست، اما تورها تجربه بهتری برایتان خلق می کنند.

  • تور چابهار
  • هتل چابهار
  • بلیط چابهار

ساحل مکران چابهار: مادر تمام زیبایی های این شهر!

بهتر است به جای ساحل، از اصطلاح سواحل مکران صحبت کنیم. به تمام خط ساحلی دریای عمان که در ایران قرار گرفته است، مکران گفته می شود. بخش عمده این سواحل در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است و یکی از مجذوب کننده ترین بخش های آن در چابهار است.

برخی از افراد تصور می کنند که دریا و جنگل به هم وابسته هستند. اما دریا و کویر ارتباطی باهم ندارند. اگر این افراد سواحل چابهار یا مکران را ببینند، می فهمند که تصورشان کاملا اشتباه بوده است! در مکران شن و ماسه کویر، در نهایت به ماسه های ساحلی و دریا پیوند می خورند. چنین پیوندی تنها در ساحل مکران دیده می شود.

سواحل مکران شامل قسمت های مختلفی هستند. برخی از این سواحل جزو اسکله های چابهار به شمار می فرایند و کشتی ها و لنج ها در آن ها رفت و آمد دارند. در برخی دیگر از قسمت های آن سواحل کاملا صخره ای هستند و تنها می توان از آن ها بازدید کرد. برخی از قسمت های این ساحل ها نیز برای شنا و آبتنی مناسبند.

لوکیشن سواحل مکران روی گوگل مپ

سواحل چابهار مهم ترین قسمت سواحل مکران برای گردشگری به شمار می فرایند. به همین دلیل است که بسکمک از افراد تصور می کنند مکران نام یک ساحل منحصر به فرد در چابهار است. در ادامه می توانید لوکیشن این ساحل های زیبا را ببینید.

ساحل شب تاب چابهار: رویا یا واقعیت؟

تصور کنید امواج سواحل و آب دریا در کنار صدای آرامش بخش و انرژی مثبتی که دارند، نورانی هم باشند! در شب های ساحل شب تاب چابهار، دو آسمان وجود دارد! یکی از آن ها آسمان اصلی است و دیگری دریاست که به اندازه آسمان اصلی می درخشد.

تا زمانی که در شب های پاییزی و زمستانی به چابهار نرفته باشید، نمی توانید زیبایی بی اندازه ساحل شب تاب چابهار را درک کنید! این ساحل نیز مانند پدیده شقف قطبی بسیار نایاب است و در منطقه ها محدودی از جهان دیده می شود.

علت اصلی ایجاد نور آبی در سواحل چابهار، فیتوپلانکتون ها هستند. آن ها به همراه موج ها به ساحل می رسند و آن را نورانی می کنند. البته این نور دوام زیادی ندارد. چرا که فیتوپلانکتون ها خارج از آب زنده نمی مانند. قدم زدن در ساحل شب تاب چابهار، رویایی ترین تجربه پیاده روی را برای شما به ارمغان می آورد. چرا که با هر گامی که بر می دارید، می توانید نورهای آبی دوست داشتنی را در ردپای خود ببینید.

لوکیشن ساحل شب تاب چابهار

این ساحل در روستای تنگ قرار گرفته است. از آنجایی که این منطقه از زندگی شهری دور است، در نیمه شب کاملا تاریک می شود. تاریکی شب صحنه نمایش نور فیتوپلانکتون های زمینی و ستاره های آسمانی است. شاید اگر ساحل شب تاب در تهران بود، هیچوقت کسی متوجه وجود این نورهای آبی مجذوب کننده نمی شد!

ساحل تیس چابهار: تجربه تفریح در سواحل چابهار

سواحلی که در قسمت های قبلی معرفی کردیم، بیشتر شبیه به نقاط دست نخورده طبیعت هستند. بنابراین امکانات رفاهی زیادی ندارند.

تیس یکی از سواحل چابهار است که به عنوان یک محل تفریحی برای مسافران طراحی شده است. در این ساحل می توان آب تنی کرد. همچنین امکانات رفاهی چون آلاچیق، محلی برای چادر زدن، حمام، رستوران و… نیز وجود دارد. برای تفریح در ساحل تیس چابهار، انتخاب های متنوعی چون شترسواری، قایق سواری، جت اسکی و تفریحات آبی خواهید داشت.

بسکمک از مسافران از پلاژ ساحلی تیس برای اقامت موقت استفاده می کنند. چرا که هم یک ساحل زیباست، هم امکانات رفاهی لازم را دارد. از طرفی چون نزدیک به منطقه مسکونی است، برای استراحت امنیت کافی دارد.

جالب است بدانید که تاریخچه روستا و ساحل تیس چابهار به دوران هخامنشیان می رسد و قدمت 2500 ساله دارد. باستان شناسان بر این باورند که در آن زمان، تیس یا تیز جزو مهم ترین اسکله های چابهار بوده است.

لوکیشن ساحل تیس چابهار

روستا و ساحل تیس، فاصله زیادی با چابهار ندارند. به همین دلیل معمولا جزو اولین مقاصد مسافران بعد از رسیدن به چابهار محسوب می شوند.

ساحل صخره ای چابهار، طنینِ اعماق در یکی از سواحل چابهار

اگر به ساحل صخره ای چابهار رفتید، روی یکی از صخره ها بنشینید. چشمانتان را ببندید و در آرام ترین حالت ممکن قرار بگیرید. بگذارید تنها صدایی که به گوشتان می رسد، صدای برخورد امواج با صخره ها باشد. صدایی که گاهی بسیار آرام است و گاهی بلند و سهمگین می شود! بعد از کمی شنیدن، چشمانتان را باز کنید تا صحنه باشکوه برخورد امواج بزرگ به صخره ها را از دست ندهید. حتی تصور این صحنه هم باعث آرامش خاطر می شود!

ساحل صخره ای چابهار برای شنا کردن مناسب نیست. در بسکمک از قسمت های این سواحل چابهار حتی نمی توانید به آب دریا دسترسی داشته باشید. گردشگران تنها برای دیدن و شنیدن به سراغ سواحل صخره ای چابهار می فرایند! داستان امواج و صخره ها، روایتی است که هیچکس از دیدنی آن خسته نخواهد شد.

لوکیشن ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره ای چابهار با نام ساحل دریا بزرگ نیز شناخته می شود. این سواحل چابهار در خود شهر قرار دارند. با وجود اینکه امکانات رفاهی و تفریحی در خود این ساحل وجود ندارد، اما با طی کردن مسافت کوتاهی می توانید به هرآنچه می خواهید دسترسی داشته باشید. در ادامه لوکیشن این ساحل را ثبت کرده ایم.

ساحل دریاچه لیپار، دریاچه طبیعی غیرعادی!

چابهار در داشتن پدیده های نادر و شگفت زده کردن انسان ها استاد است! اصلا انگار خدا در طبیعت این شهر نظم را بر هم زده و هنجارشکنی کرده است. علتش را هم می گویم. زمانی که صحبت از آب و دریاچه می شود، چه رنگی را تصور می کنید؟ احتمالا بی رنگی و شفافی یا حداقل رنگ آبی در فکر شما تداعی می شود.

از عجایب این مورد از لیست سواحل چابهار، رنگ صورتی آن است. تنها چهار دریاچه در سراسر جهان هستند که چنین رنگی دارند. خوشبختانه یکی از آن ها در ایران ما قرار گرفته است و نیازی نیست برای دیدن این پدیده به نقاط دور دست جهان سفر کنیم.

رنگ صورتی این دریاچه به علت وجود پلانکتون های خاص، مواد معدنی و مرجان هایی است که در آن وجود دارند. ساحل دریاچه لیپار در واقع ساحل یک تالاب است و به همین دلیل پوشش گیاهی و جانوری خاصی دارد. در نزدیکی از دریاچه یک مجتمع تفریحی وجود دارد که در آن انواع خدمات رفاهی ارائه می شود. رستوران، اقامتگاه، تجهیزات رصد آسمان شب و… از جمله امکانات تفریحی این مجتمع هستند اما اگر به شنا به چشم تفریح نگاه می کنید بهتر است بدانید که آبتنی در این دریاچه متداول نیست.

لوکیشن دریاچه لیپار

دریاچه لیپار نیز جزو منطقه ها نزدیک به چابهار به شمار می رود. این دریاچه 15 کیلومتری شرق چابهار واقع شده است.

ساحل لاک پشت ها: محل تولد بخشی از جمعیت دریای عمان

بسکمک از لاک پشت های دریای عمان در سواحل چابهار و به خصوص ساحل لاک پشت ها متولد می شوند. البته بهتر است ساحل لاک پشت ها را جزو منطقه ها گردشگری چابهار معرفی نکنیم و آن را به عنوان خانه این موجودات دوست داشتنی بشناسیم.

لاک پشت های ماده چند بار در سال به این ساحل می آیند و تخم گذاری می کنند. چند ماه بعد، سواحل چابهار شاهد تولد لاک پشت های کوچکی هستند که آرام آرام به سمت دریا حرکت می کنند و وارد آب می شوند. برخی از آن ها روزی دوباره به عنوان مادر به این ساحل باز خواهند گشت!

حضور انسان ها در این ساحل باعث ترس لاک پشت ها می شود و احتمال دارد دیگر برای تخم گذاری به این منطقه برنگردند. این موضوع یک خطر جدی برای زیست بوم منطقه محسوب می شود. بنابراین باید بگوییم که شنا کردن و قدم زدن در ساحل لاک پشت ها کار درستی نیست. اگر به این ساحل رفتید، کمی دورتر بایستید. اگر بخت با شما یار باشد، می توانید صحنه تولد لاک پشت های کوچک یا صحنه تخم گذاری لاک پشت های بزرگ را ببینید.

لوکیشن ساحل لاک پشت ها

این مورد از سواحل چابهار در اطراف شهر چابهار واقع شده است و امکانات رفاهی خاصی ندارد. به همین دلیل گردشگران ترجیح می دهند چند ساعت را برای بازدید از این ساحل اختصاص دهند و بدون اقامت در این منطقه بازگردند.

راستی من نتوانستم لوکیشن این ساحل را پیدا کنم. اگر شما دارید در کامنت ها برای ما ارسال کنید.

ساحل درک، سه ساحل کنار هم در سواحل چابهار

جغرافی دوران مدرسه باعث شده است که ما تنگه هرمز را خوب به خاطر داشته باشیم. ساحل درک در نزدیکی این تنگه واقع شده است. در واقع سواحل چابهار در درک به انتها می رسند و دریای عمان به اقیانوس هند می رسد. جالب است بدانید که درک به صورت همزمان سه نوع ساحل صخره ای، شنی و مرجانی دارد. بنابراین با دیدن این مورد از لیست سواحل چابهار، با یک تیر سه نشان می زنید!

بازدید عموم از ساحل درک آزاد است، اما این موضوع باعث از بین رفتن جلوه طبیعی ساحل نمی شود. در این ساحل خبری از آلاچیق ها و امکانات رفاهی نیست و برخلاف ساحل تیس امکاناتی چون آلاچیق و تفریحات آبی و… ندارد.

شما می توانید در اقامتگاه های بومگردی روستای درک اقامت داشته باشید و از امکانات داخل روستا استفاده کنید. کمپینگ، آبتنی و قدم زدن در ساحل از جمله تفریحات مورد علاقه گردشگرانی است که به این منطقه می فرایند.

لوکیشن ساحل درک

روستا و ساحل درک 170 کیلومتر با چابهار فاصله دارند. دسترسی هوایی یا ریلی نیز به این ساحل وجود ندارد و تنها باید با استفاده از ماشین به آن رسید.

اگر تا به امروز به سواحل چابهار نرفته اید…

به عنوان کلام آخر دو توصیه مهم برای شما دارم:

  • اول اینکه به چابهار بروید و ببینید که سواحل چابهار چقدر نسبت به آنچه که من در این مقاله توصیف کردم، زیباتر است.
  • توصیه دوم هم این است که پیش از مسافرت به شهری درباره آن حتما خوب مطالعه کنید تا قضاوت نادرستی در موردش نداشته باشید. من خودم خیلی دیر به این نتیجه رسیدم و باعث شد که خیلی دیر هم سفر به چابهار را تجربه کنم.

در راستای توصیه اول، اگر برنامه ای برای بازدید از سواحل چابهار چیده اید، حتما از خبرنگاران کمک بگیرید. مجموعه ما هم به افرادی که علاقه به سفرهای توری دارند و هم افرادی که ترجیح می دهند شخصی مسافرت کنند، برنامه های مناسبی پیشنهاد می دهد.

بلیط رفت و برگشت به چابهار، رزرو اقامتگاه در این شهر و معرفی هر آن چیزی در طول مسافرت نیاز دارید، از جمله خدمات خبرنگارانست. ما از زمانی که برای سفر تصمیم می گیرید تا زمانی که به خانه بر می گشت، همراه شما خواهیم بود! برای این همراهی تنها کافی است با سایت مجموعه همراه باشید.

منبع: علی بابا
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5051

به "سواحل چابهار بهشت ناشناخته ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سواحل چابهار بهشت ناشناخته ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید