فائو: تولید جهانی گندم کم می شود

به گزارش مجله نماشو، نهاد غذایی سازمان ملل متحد پیش بینی کرد تولید گندم جهان در فصل زراعی 2019 - 2018 برای دومین سال متوالی کاهش پیدا خواهد کرد اما با وجود این کاهش، ذخایر جهانی در رکورد بالایی واقع شده است.

فائو: تولید جهانی گندم کم می شود

به گزارش خبرنگاران، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در نخستین پیش بینی خود برای فصل زراعی 2019 - 2018 میزان تولید گندم را 744 میلیون تن برآورد کرد که دومین کاهش سالانه متوالی در مقایسه با 757.6 میلیون تن در سال 2018 - 2017 و 761.3 میلیون تن در فصل پیش از آن را نشان می دهد.

عمده کاهش پیش بینی شده برای فصل زراعی 2019 - 2018 مربوط به پیش بینی کاهش تولید در اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه است که منعکس کننده کاهش پیش بینی شده در محصول روسیه نسبت به اوج سال 2017 است که این کشور برداشت بالایی داشت. اما انتظار می رود بهبود تولید استرالیا از افت بیشتر تولید در سطح جهانی جلوگیری کند.

افزایش ذخایر گندم

با این همه فائو خاطر نشان کرد که برداشت فصل زراعی 2019 - 2018 با پیش بینی شورای بین المللی غلات از تولید گندم به میزان 744 میلیون تن همخوانی دارد و نشان می دهد میزان تولید بالاتر از حد متوسط خواهد بود. بعلاوه این کاهش در شرایطی روی خواهد داد که ذخایر جهانی بالاتری وجود دارد و انتظار می رود ذخایر گندم جهان با وجود برداشت کمتر، بالاتر از سال 2018-2017 باشد و میزان ذخایر 21.7 میلیون تن رشد کرده و به رکورد 269.8 میلیون تن برسد.

این پیش بینی 12.8 میلیون تن بالاتر از پیش بینی ماه گذشته است. بازبینی این آمار منعکس کننده برآورد بالاتر برای تولید و ذخایری که از سال گذشته مانده اند و همچنین آمار کمتر برای مصرف است. در مقابل، برآورد تقاضا در سال 2018-2017 برای غلات دانه درشت به میزان 8.5 میلیون تن افزایش یافت که منعکس کننده رشد سریع تر استفاده از ذرت برای خوراک دام در کشورهای آسیایی است.

فعالیت تجاری پویا

این گزارش در حالی منتشر شده که فائو پیش بینی خود برای مجموع ذخایر غلات جهان شامل برنج در خاتمه فصل جاری را به میزان 12.8 میلیون تن بالا برده و به 738.6 میلیون تن رساند که منعکس کننده برآورد بالاتر از میزان ذخایر گندم است. با این همه فائو اعلام کرد قیمت غلات در فوریه به میزان 2.5 درصد رشد کرد و به بالاترین میزان در هفت ماهه گذشته رسید که به دلیل فعالیت تجاری ضعیف و نگرانی ها نسبت به تاثیر منفی شرایط جوی نامساعد بر مناطق پرورش دهنده محصول گندم زمستانی آمریکا و ذرت آرژانتین بوده است.

قیمت های لبنیات با 6.2 درصد افزایش، رشد سریع تری را در فوریه تجربه کرد که به دلیل تقاضای قوی برای واردات در بحبوحه تولید کمتر شیر در نیوزلند - بزرگترین کشور صادرکننده شیر- بود.

کاهش قیمت شکر و روغن گیاهی

با این همه رشد قیمت مواد خوراکی با کاهش 1.1 درصدی قیمت روغن های گیاهی و شکر محدود شد. ارزش روغن های گیاهی در فوریه 3.1 درصد کاهش یافت و به پایین ترین میزان در 19 ماه اخیر رسید که به دلیل چشم انداز مازاد تولید جهانی روبه رشد در فصل جاری بود. قیمت شکر نیز 3.4 درصد کاهش یافت و به پایین ترین میزان در دو سال گذشته رسید که تحت تاثیر ادامه رشد تولید کشورهایی مانند تایلند و هند بود.

فائو همچنین تاکید کرد که انتظار می رود تولید شکر اتحادیه اروپا به دلیل حذف سهمیه تولید در سال گذشته و بازدهی بالاتر افزایش پیدا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4095

به "فائو: تولید جهانی گندم کم می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فائو: تولید جهانی گندم کم می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید