مصرف سوخت خودروی خود را به راحتی کاهش دهید ، جبران گرانی بنزین با خدمات نانویی

به گزارش مجله نماشو، فناوری نانو ابزاری برای بهتر شدن زندگی انسان است و جوانان ایرانی با بهره گیری از این فناوری، تحول شگفتی را در حوزه خودرو و حمل ونقل ایجاد نموده اند.

مصرف سوخت خودروی خود را به راحتی کاهش دهید ، جبران گرانی بنزین با خدمات نانویی

گروه فناوری خبرنگاران، محیا معصومی- فناوری نانو را این روز ها اکثر مردم با جوراب، مسواک و دستمال های آشپزخانه مترو می شناسند و معمولا خبری از ماهیت و تفاوت آن با اجناس دیگر ندارند، فقط می دانند هرچه که لفظ نانو را داشته باشد، کیفیتش متفاوت و کارایی اش بیشتر است. درحقیقت هرگاه از مردم عام درباره معنای نانو سوال می گردد، پاسخ روشنی برای آن ندارند و ذهنشان به سمت جوراب های نانویی می رود. اما چرا؟ چرا در کشوری که صاحب مقام و جایگاهی برتر در حوزه فناوری نانو است مردمش نباید اطلاعات درستی از این فناوری رو به پیشرفت داشته باشند؟

بنابراین با توجه به آنکه محصولات نانویی ایران جز در موارد اندک، برای مردم شناخته شده نیستند و خانواده ها از کارآیی چنین محصولاتی بی خبرند، قصد داریم در پرونده ویژه نانو با برند ایران اکثر محصولات شرکت های نانویی کشور را به تفکیک حوزه های کاربردی معرفی کنیم. طی دو پرونده گذشته محصولات نانویی شرکت های حوزه کشاورزی و بسته بندی و همچنین منسوجات را معرفی کردیم و حال؛ پرونده سوم، معرفی محصولات نانویی شرکت های ایرانی در حوزه حمل ونقل و خودرو!

بیشتر بخوانید: تحول در حوزه کشاورزی و بسته بندی با فناوری نانو / از نایلون های زیست تخریب پذیر محکم تا مرگ موش های منحصربه فرد

مصرف سوخت خودرو را به راحتی کاهش دهید

بعضی شرکت های فراوریی در حوزه خودرو همچون شرکت های فراوریی و صنعتی بهران فیلتر و شرکت نانو ساختار مهرآسا برای خودرو های سواری و سنگین فیلتر های منحصربه فردی طراحی کردند که این منحصربه فردی به یاری فناوری نانو محقق می گردد. فیلترهوای نانویی خودرو مانع ورود بسیاری از آلودگی ها و ذرات معلق در هوا به موتور می گردد و درنتیجه ورود هوای تمیز کارکرد موتور را بهبود داده و مصرف سوخت را کمتر می نماید.

همچنین استفاده از فیلتر نانویی با یاری به تنظیم کارکرد موتور و انجام کامل عملیات احتراق، از ایجاد ترکیبات آلاینده جلوگیری نموده و آلاینده های زیست محیطی را کاهش می دهد.

بهبود عملکرد موتور خودرو با روغن موتورهای نانویی

شرکت های نانو روان کار ایرانیان و شرکت پردیس شیمی باختر در اقدام نوینی دیگر با یاری فناوری نانو نسبت به طراحی نوع جدید از روغن موتور ها اقدام کردند. این محصول با کم کردن اصطکاک بین سطوح و بهبود عملکرد موتور، باعث کاهش استهلاک و دوام بیشتر قطعات موتور می گردد.

کاهش اصطکاک در سطوح به دلیل استفاده از این روغن، موجب روان تر کار کردن موتور و کاهش مصرف سوخت می گردد.

بیشتر بخوانید: رنگ و لعاب نانویی بر منسوجات ایرانی / ایمنی خود را در برابر امواج بالا ببرید

امکان جوشکاری مداوم بدون کاهش کیفیت جوش

سره الکترود نقطه جوش یا نازل جوشکاری، الکترودی است که برای جوشکاری حرارتی استفاده می گردد. در این روش جوشکاری با بالا رفتن دمای الکترود اتصال ایجاد می گردد.

شرکت آرتاش کامپوزیت درحقیقت با استفاده از ترکیب نانویی در سره الکترود، پایداری حرارتی و مکانیکی آن را بیشتر نموده و باعث افزایش دوام سره الکترود می گردد. دوام بیشتر سره الکترود امکان جوشکاری مداوم بدون کاهش کیفیت جوش در زمان بیشتری را فراهم می نماید و این ویژگی در خط فراوری محصولاتی مانند خودرو مانع توقف خط فراوری برای تعویض سره الکترود در شیفت کاری شده و بازدهی فراوری را بیشتر خواهد نمود.

مقاومت حرارتی سره الکترود نقطه جوش نسبت به نمونه غیرنانویی کمتر است، این ویژگی باعث می گردد انرژی کمتری برای رسیدن سره الکترود به دمای مورد نظر برای جوش مصرف گردد بنابراین مصرف انرژی کارخانه کاهش می یابد.

آینه هایی نوین برای خودرو ها

شرکت کوژآبگین مبین از جمله شرکت هایی است که آینه خودرو ها را با یاری فناوری نانو متحول نموده است، درواقع به دلیل مسائل زیست محیطی جیوه دیگر از این ماده برای فراوری آینده خودرو استفاده نمی گردد همچنین برای جلوگیری از ایجاد دوبینی برای راننده، پوشش دهی نه در پشت شیشه که بر روی آن انجام می گردد.

این آینه با لایه نشانی کروم بر روی شیشه با استفاده از یک سیستم پوشش دهی تحت خلاء فراوری می گردد، استفاده از این روش امکان ایجاد لایه ای بسیار نازک از کروم روی شیشه را فراهم می نماید. لایه نازک کروم موجب عبور بخشی از نور تابیده شده به آینه و بازتاب فقط بخشی از آن می گردد. بازتاب کمتر نور از آینه موجب دید بهتر راننده و ایمنی بیشتر با جلوگیری از حوادث ناشی از اختلال در بینایی می گردد.

لازم به ذکر است، شاید محصولات نانویی فراوری شده ایرانی تا حدی در بازار عام، کمیاب یا حتی در بعضی مناطق کشور دور از دسترس باشد، اما تقاضای هرچه بیشتر مردم می تواند فراوری و فراگیر شدن آن ها را افزایش دهد، پس برای راحت زندگی کردن بشتابید!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4160

به "مصرف سوخت خودروی خود را به راحتی کاهش دهید ، جبران گرانی بنزین با خدمات نانویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف سوخت خودروی خود را به راحتی کاهش دهید ، جبران گرانی بنزین با خدمات نانویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید