نیازهای ضروری نخستین زائرسرای راستا پیاده روی اربعین

به گزارش مجله نماشو، عضو هیئت امنای زائرسرای حسینیه ابوالفضلی مریانج گفت: زائرسرای حسینیه ابوالفضلی نخستین زائرسرای ایران در راستا پیاده روی اربعین است و هفتمین سال است به صورت متوالی به زائران خدمت رسانی می نماید.

نیازهای ضروری نخستین زائرسرای راستا پیاده روی اربعین

مسعود عنایتی در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: زائرسرای اربعین حسینی حسینیه ابوالفضلی شهر مریانج هفتمین سال است که به صورت متوالی به زائران اربعین خدمات ارائه می نماید و شاید بتوان گفت این زائرسرا، نخستین زائرسرا در جهت زائران اربعین در ایران است.

وی با بیان اینکه بیشتر زائرسراهای فعال در ایران در جهت زیارت بارگاه امام رضا(ع) قرار دارند اما زائرسرای حسینیه ابوالفضلی نخستین زائرسرای ویژه اربعین است، ادامه داد: برای توزیع غذای گرم بین زائران از سالی دو هزار وعده غذا شروع نموده و به تدریج به 70 هزار وعده غذا در سال گذشته رسیدیم که این تعداد در سالجاری به دو یا سه برابر سال پیش خواهد رسید.

عنایتی اعلام کرد: حدود سه سال پیش که برف شدیدی در جهت بازگشت زائران از کربلا بارید، جهتها کاملا بسته شد و بسیاری از زائران دچار بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا شدند به همین علت جمعیت زیای در شهر مریانج ماندند و همان سال حسینیه ابوالفضلی یاری زیادی به زائران کرد که البته این لطف گسیل شده امام حسین(ع) به طرف ما بود.

وی با اشاره به اینکه این جمعیت ساکن در شهر مریانج به حدی بود که تمام خیابان های اطراف حسینیه کاملا بسته شده بود، افزود: بعد از این اتفاق بسیاری از خادم ها دچار بیماری های واگیردار حاد شدند که مدت ها به علت شدید بودن بیماری در منزل خود بستری بودند.

عضو هیئت امنای زائرسرای حسینیه ابوالفضلی(ع) مریانج اعلام کرد: از نظر غذایی از حد توان کم نمی گذاریم که البته مسئله ای هم برای تأمین غذا نداریم اما در رابطه با سرویس های بهداشتی و حمام در مضیقه هستیم و تعداد سرویس های بهداشتی ما در حد یک حسینیه است.

وی اظهار کرد: برای یک زائرسرایی که ممکن است در یک بازه زمانی دو ساعته، 600 نفر وارد حسینیه شوند، احتیاج به تعداد سرویس های بهداشتی بیشتر محسوس می گردد و اینکه زائران در صف بایستد برای شهر ما بد است.

عنایتی افزود: کسانی که وارد حسینیه می شوند این شهر را به نام همدان می شناسند و چنین مشکلاتی برای همدان نیز بد است البته وعده هایی در رابطه با حل این مسأله داده شده اما همچنان این مشکل پابرجاست.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس گردشگری آسیا در همدان گفت: در زمان اربعین خیلی بهتر و بیشتر از اجلاس 2018 می گردد بر روی گردشگری و معرفی همدان نه تنها به هموطنان بلکه به تمام جهان کار کرد، سال گذشته زائران زیادی از کشورهای مختلفی مانند پاکستان، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ترکیه داشتیم که باید این فرصت را مغتنم بشماریم.

عضو هیئت امنای زائرسرای حسینیه ابوالفضلی(ع) مریانج گفت: یک سوم زائران ممکن است احتیاج به استراحت و اسکان موقت داشت باشند همچنین بعضی از زائرانی که از استان های خراسان، گلستان و مازندران به سمت مهران حرکت می نمایند نزدیک به 10 تا 15 ساعت رانندگی نموده به همین علت خسته هستند و احتیاج به تجدید قوا دارند بنابراین وقتی در این مکان استراحت می نمایند از حوادث بعدی رانندگی جلوگیری می گردد.

عنایتی گفت: یکی از احتیاجهای اساسی حسینیه ایجاد شبستانی بزرگ و جامع برای استراحت و استفاده بانوان و خانواده ها است و به علت اینکه این مکان شناخته شده است، باید شبستانی در شأن زائر امام حسین(ع) داشته باشد.

وی با بیان اینکه بعضی از خانه های مجاور حسینیه منازل خود را در اختیار زائرسرا و زائران گذشته اند، ادامه داد: در این فضا شاید بیش از 80 نفر خانم و تعداد زیادی آقا از روزهای گذشته به صورت خودجوش به یاری و خدمت رسانی پرداخته اند حتی برای آماده سازی یکی از وعده ها در ظرف 48 ساعت حدود 50 نفر خانم 4 تن سبزی پاک کردند.

عضو هیئت امنای زائرسرای حسینیه ابوالفضلی(ع) مریانج تأکید کرد: سال گذشته افزون بر 70 هزار پرس غذا در سه وعده صبحانه، ناهار و شام به صورت گرم در بین زائران توزیع شد و پیش بینی شده با توجه به مساعد شدن شرایط سفر اربعین تعداد زائران دو سه برابر شوند به همین علت آمادگی خدمت رسانی به این تعداد را داریم.

عنایتی اظهار کرد: از 27 ماه محرم زائرهایی که به حسینیه مراجعه کردند را پذیرش کردیم اما به تدریج هرچقدر به مراسم اربعین نزدیک تر می شویم این تعداد افزایش پیدا می نماید و مسافران در دور برگشت نیز چند برابر خواهد شد. علاوه بر اسکان و توزیع غذای گرم، زائرسرا خدمات فرهنگی از جمله پاسخگویی به سوالات شرعی با استفاده از بعضی مبلغان دینی و علمای شهر به زائران صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه همواره در شرایط بحرانی مردم به یاری دولت می شتابند، اعلام کرد: همدان بارانداز 7 استان است، به همین علت ترمینالی برای اتوبوس ها در ابتدای مریانج آماده شده تا زائران از مرز مهران در همدان ساماندهی شوند و به شهرهای خود بازگردند اما احتمال این وجود دارد این امر موجب بحران گردد چرا که امکانات بهداشتی، غذا و اسکان به شدت مورد احتیاج است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4267

به "نیازهای ضروری نخستین زائرسرای راستا پیاده روی اربعین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیازهای ضروری نخستین زائرسرای راستا پیاده روی اربعین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید