هواپیمای مرموزی که می گویند اولین بمب افکن نسل ششم جهان است ، عکس

به گزارش مجله نماشو، بمب افکن نورتروپ گرومن بی 21 ریدر همزمان توانایی پایش، جمع آوری اطلاعات و حمله به اهداف نظامی را در یک پلتفرم گرد آورده است.

هواپیمای مرموزی که می گویند اولین بمب افکن نسل ششم جهان است ، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، تازه ترین بمب افکن استراتژیک جهان دیروز رونمایی شد و اطلاعاتی هر چند اندک از این هواپیمای مرموز در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

بی 21 ریدر با صرف حدود 25 میلیارد دلار هزینه به این مرحله رسیده است و در آینده قرار است جای بمب افکن های مشهوری چون بی 2 اسپریت، بی 1 لنسر و بی 52 را بگیرد.

نسل آینده بمب افکن های استراتژیک

در معرفی بی 21 از این پرنده مرموز به عنوان نسل آینده بمب افکن های استراتژیک یا نخستین هواگرد نظامی نسل ششم نام برده اند. این پرنده تقریبا سه دهه پس از معرفی بی 2 اسپریت به جهان معرفی شده است.

بی 2 اسپریت اواخر دهه 1980 میلادی پا به عرصه گذاشت و در زمان خودش تبدیل به جهشی بزرگ در عرصه هوانوردی نظامی شد.

البته به نظر نمی رسد بی 21 همانند اسپریت چنان جهشی در عرصه هوانوردی نظامی باشد چنانچه در طراحی بسیاری از ویژگی های اسپریت را به ارث برده است و البته طراحی آن به شکلی است که هزینه ساخت و نگهداری آن به شکل چشمگیری پایین تر است.

همین هزینه پایین سبب شده است که در مرحله اول برنامه ای برای به خدمت گرفتن حدود 100 فروند از این بمب افکن در پیش باشد. آنچه درباره این پرنده با نسل های پیشین بمب افکن های استراتژیک تفاوت دارد، طراحی آن برای جنگ های آینده شبکه محور است.

حسگرهای پیشرفته برای جمع آوری اطلاعات

این پرنده مجهز به حسگرهای پیشرفته ای است که می تواند از منطقه درگیری و تجیهزات دشمن اطلاعات جمع آوری کند و همزمان با حمله این اطلاعات را در اختیار دیگر تجهیزات حاضر در درگیری قرار دهد.

توانایی پرواز با و بدون خلبان از دیگر ویژگی های بمب افکن نورتروپ گرومن بی 21 ریدر است. بی 21 در محفظه بزرگ داخلی خود می تواند حجم بزرگی از موشک های نسل نو چون JAASM را در کنار سلاح های هسته ای حمل کند.

پنهان کاری مهم ترین ویژگی این پرنده است که آن را در کنار اسپریت تبدیل به تنها بمب افکن های پنهانکار جهان می کند. پنهان کاری به پرندگان بزرگی چون بمب افکن ها قابلیت های عملیاتی بالاتری نسبت به پرنده های قدیمی تر چون لنسر و بی 52 می دهد.

چالش پنهان کاری

در سال های اخیر رقبای آمریکا چون چین دنبال یافتن راه حلی برای مقابله با پرنده های پنهان کار رفته اند و با توسعه رادارهای نو دنبال به چالش کشیدن فناوری های پنهان کاری هستند.

چین مدعی است که به فناوری ساخت رادارهای کوانتومی دست پیدا کرده است که می تواند پنهان کارترین پرنده ها را نیز شناسایی و رهگیری کند.

در صورت درست بودن چنین ادعایی مزیت اصلی پرنده هایی چون بی 21 از آن ها گرفته می شود هر چند در این صورت نیز هنوز توانایی بالای رزمی و قابلیت های شناسایی آن همچنان خطر بزرگی خواهد بود.

ناگفته نماند که چین در سال های اخیر با سرعت بسیار دنبال ساختن بمب افکن پنهان کار خود است که شباهت بسیاری به بی 2 اسپریت دارد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 آذر 1401 بروزرسانی: 12 آذر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5168

به "هواپیمای مرموزی که می گویند اولین بمب افکن نسل ششم جهان است ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای مرموزی که می گویند اولین بمب افکن نسل ششم جهان است ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید