وقت سنت شکنی در مسافرت ها

به گزارش مجله نماشو، تهران (پانا) - با توجه به نامگذاری سازمان جهانی گردشگری برای سال آینده که روستا ها و توسعه گردشگری آنها را مدنظر قرار داده است، اکنون فعالان تاسیسات گردشگری در روستا ها فرصت مناسبی را برای بیان چالش های این حوزه- روستاگردی- پیدا نموده اند.

وقت سنت شکنی در مسافرت ها

از سفر با هزینه تور پاتایا 1400 لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

به گزارش دنیای اقتصاد، از همین رو یکی از مسائل آنها ناشناخته ماندن روستاها و همچنین تمرکز افراد و رسانه ها تنها به یک منطقه خاص جهانگردی است که موجب شده توزیع جغرافیایی مسافر در مقاصد جهانگردی کشور متوازن نباشد. همین امر موجب شده تا درآمد حاصل از جهانگردی نیز ناعادلانه گردد زیرا هر چه حضور جهانگرد در یک منطقه بیشتر باشد درآمد فعالان بازار توریسم آن منطقه نیز افزایش خواهد یافت. همچنین فعالان این حوزه برای رونق بازار جهانگردی روستایی راهکارهای قابل اجرایی نیز در دست دارند.

مهدی ابراهیم زاده یکی از فعالان حوزه بوم گردی گفت: از نامگذاری سازمان جهانی جهانگردی برای سال پیش رو که توسعه جهانگردی روستایی است استقبال می کنیم اما درخصوص بوم گردی ها نکته پر اهمیتی که وجود دارد این است که در حال حاضر طبق پروتکل های اعلام شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی صاحبان این نوع از اقامتگاه تنها می توانند50 درصد ظرفیت بوم گردی خود را در اختیار جهانگردان قرار دهند. اما به علت اینکه روستانشینان استرس ابتلا یه کووید-19 و شیوع بیشترکرونا را دارند تمایل چندانی به ورود جهانگرد ها به روستا را ندارند. بر همین اساس نیز بعضی از صاحبان بوم گردی ها به منظور رعایت حفظ حقوق جامعه محلی و آزار ندادن ساکنان روستاها از زمان شروع کرونا اغلب مواقع پذیرش مسافر نداشته اند.

با توجه به اینکه بیشتر ساکنان جامعه محلی روستاها افراد مسن هستند بنابراین استرس آنها به منظور ابتلا به کرونا کاملا منطقی است. وی اضافه کرد: از زمان شروع شیوع ویروس کووید-19 تا کنون بارها مسوولان مختلف مردم را تشویق به سفر نرفتن نموده اند در صورتی که با چنین کاری تنها موجب از بین رفتن مشاغل وابسته به حضور جهانگرد در کشور می شوند و با توجه به اینکه تعداد مشاغلی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با بازار جهانگردی در ارتباط هستند کم نیست، بنابراین با بیکاری افراد بیشماری در کشور روبرو خواهیم شد. درحالی که باید برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به جای لغو سفر از راهکارهای بهتری استفاده گردد. به طور مثال اجازه ورود و خروج جهانگرد به شهرهایی که از نظر شیوع کرونا در شرایط قرمز قرار دارند، داده نگردد.

زیرا با ورود جهانگرد هایی که ناقل کرونا هستند به شهرهایی که از نظر میزان ابتلا به کرونا در شرایط سفید قرار دارند آنها نیز از این شرایط خارج خواهند شد. همچنین با تبلیغات گسترده درخصوص اصول بهداشتی حین سفر باید پروتکل های بهداشتی را به جهانگردان آموزش دهند. همچنین می توانند برای کنترل بیماری در ورودی روستا ها با استفاده از تب سنج جهانگرد هایی که قصد ورود به آن روستا را دارند چک نمایند. اجرایی کردن چنین راهکارهایی موجب می گردد که جهانگرد ها درخصوص رعایت اصول بهداشتی توسط روستانشینان نیز اعتماد لازم را کسب نمایند. در نتیجه با افزایش سفر به این مناطق روبرو خواهیم بود که همین امر نیز موجب رونق اقتصاد جهانگردی روستایی نیز خواهد شد.

ابراهیم زاده گفت: یکی از مهم ترین دلایلی که موجب می گردد جهانگردان روستاها را به عنوان مقصد نهایی سفرهای خود انتخاب نمایند تراکم کم ساکنان است که در چنین مناطقی حاکم است. زیرا با شیوع ویروس کرونا افراد از قرارگیری در مکان های پر جمعیت اجتناب می نمایند. اما یکی از مسائل اساسی که صاحبان اقامتگاه های بوم گردی و ساکنان روستاها درخصوص بازار جهانگردی با آن روبرو هستند نگاه اشتباه مردم و حتی رسانه ها به سفر است. زیرا جهانگردان، به خصوص جهانگرد هایی که پایتخت نشینان هستند باید بدانند که سفر صرفا شمال نیست و این موضوع با تبلیغات درست و معرفی روستاها قابل رفع شدن است. زیرا با چنین راهکاری می توان موجب توزیع عادلانه سفر در کل مقاصد جهانگردی حاضر در کشور شد که در واقع همین توزیع سفر در کشور توزیع عادلانه درآمد حاصل از جهانگردی را نیز ایجاد می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1359

به "وقت سنت شکنی در مسافرت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقت سنت شکنی در مسافرت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید