چین: ناوشکن دیکاتور آمریکا بدون اجازه وارد حریم آبی جزایر نان شا شده بود ، آمریکا دست از اقدامات تحریک آمیز بردارد

به گزارش مجله نماشو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به ورود غیرقانونی ناوشکن دیکاتور آمریکا به جزایر نان شای چین از این کشور خواست دست از اقدامات تحریک آمیز بردارد زیر چین نیز برای دفاع از حق حاکمیت و امنیت کشور هر گونه اقدام لازم را بکار خواهد گرفت.

چین: ناوشکن دیکاتور آمریکا بدون اجازه وارد حریم آبی جزایر نان شا شده بود ، آمریکا دست از اقدامات تحریک آمیز بردارد

با تور ارزان چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، هوا چون اینگ روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اظهار داشت آمریکا بارها به اقدامات تحریک آمیز دست زده و حق حاکمیت و امنیت چین و صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخته است و چین نیز قاطعانه با آن مخالف است.

وی ادامه داد: ناوشکن دیکاتور آمریکا 30 سپتامبر (8 مهر) بدون اجازه دولت چین وارد حریم آبی جزایر نان شا چین شده و ناو دریای جنوبی چین نیز پس از مشاهده، به آن هشدار داده و آن را اخراج کرد.

این سخنگو با اشاره به اینکه چین بر جزایر دریای جنوبی و حریم آبی متعلق به این جزایر حاکمیت غیرقابل بحث دارد تاکید نمود در حال حاضر، با کوشش مشترک چین و کشورهای عضو آ.سه. آن، اوضاع دریای جنوبی رو به بهبود گذاشته است.

هوا توضیح داد: اما آمریکا با چشم پوشی از این کوشش ها، بارها به اقدامات تحریک آمیز دست زده و به بهانه آزادی ناوبری و پرواز، حق حاکمیت و امنیت چین و صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخته و چین قاطعانه با آن مخالف است.

در همین حال وو چیان سخنگوی وزارت دفاع چین نیز روز گذشته نسبت به ورود غیرمجاز ناوشکن آمریکا به آب های جزایر دریای جنوبی چین واکنش نشان داد.

وی گفت: ناوشکن موشکی دیکاتور نیروی دریایی آمریکا 30 سپتامبر بدون اجازه چین وارد آب های جزایر دریای جنوبی چین شده و ناو 170 نیروی دریایی چین نیز پس از مشاهده به آن هشدار داده و آن را از آب های جزایر اخراج نموده است.

این سخنگو تاکید نمود: چین به آزادی ناوبری و پرواز در فراز دریای جنوبی احترام می گذارد و از آن حفاظت می نماید، اما قاطعانه با تحریک اوضاع و تهدید به حق حاکمیت و امنیت کشورهای ساحلی دریای جنوبی و صلح و ثبات منطقه به بهانه آزادی ناوبری مخالف است.

به گفته وی ارتش چین نیز بر وظایف دفاعی خود پایبند است و برای دفاع از حق حاکمیت و امنیت چین و صلح و ثبات منطقه از هیچ اقدام لازم دریغ نخواهد کرد.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می آید و ناحیه ای در حدود 3 و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می گیرد.

پس از پنج اقیانوس دنیا این دریا بزرگ ترین ناحیه دریایی دنیا است.

جزیره های واقع بر دریای جنوبی چین که با هم یک مجمع الجزایر را تشکیل می دهند افزون بر صدها عدد هستند این جزیره ها که خالی از سکنه هستند و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف بوده اند به همین علت حتی نام های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می رود که البته دریای جنوبی چین نام پذیرفته شده بین المللی، حداقل در انگلیسی و زبان های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب های بین المللی می داند و بر حق قانونی کشتی ها و زیر دریایی هایش در رفت و آمد در این دریا تاکید می ورزد.

منبع: انتخاب
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 571

به "چین: ناوشکن دیکاتور آمریکا بدون اجازه وارد حریم آبی جزایر نان شا شده بود ، آمریکا دست از اقدامات تحریک آمیز بردارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: ناوشکن دیکاتور آمریکا بدون اجازه وارد حریم آبی جزایر نان شا شده بود ، آمریکا دست از اقدامات تحریک آمیز بردارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید