گردشگران از تیراندازی های تهران فرار نمی نمایند

به گزارش مجله نماشو، عضو انجمن علمی گردشگری ایران تاکید نمود: حادثه تروریستی تهران، در مقیاسی که امروز رخ داد تاثیری در گردشگری نخواهد داشت و جای هیچ نگرانی ندارد، چون ایران به لحاظ تاریخی و فرهنگی مقصدی بدون جایگزین است.

گردشگران از تیراندازی های تهران فرار نمی نمایند

محمدتقی رهنمایی که از نخستین مدرسان گردشگری در ایران است، در گفت وگو با خبرنگاران درباره تاثیر تیراندازی های امروز تهران بر حریم امن گردشگری ایران، این نکته را یادآور شد که محل حوادث اتفاق افتاده متفاوت با موارد مشابه این چنینی در دنیا است، چرا که این حوادث، مثل هند در هتل رخ نداده و یا فرودگاه و پایانه هایی را که محل ورود و خروج مسافران است، مانند ترکیه هدف نگرفته و یا در مرکز گردشگری مانند تایلند اتفاق نیافتاده است. در واقع هیچ یک از دو محلی که در آن امروز تیراندازی شد، ماهیت گردشگری نداشته که جای نگرانی داشته باشد.

او در عین حال گفت: تردیدی نیست از منظر آسیب شناسی یکی از خطرهایی که گردشگری را تهدید می نماید، درگیری ها و ناآرامی هایی از قبیل حوادث تروریستی است. بر همین پایه بارها تاکید شده کشورها و مناطقی که درگیر ناآرامی ها هستند، هیچ وقت مقصد خوبی برای گردشگری نبوده اند.

رهنمایی اما گفت: ایران کشور وسیعی است و با کشورهای کوچکی که در عرض یکی دو ساعت می توان آن ها را طی کرد، فرق می نماید. در چنین کشور گسترده ای هم برقراری امنیت کار مسئله ای است و هم مختل کردن آن. به هر حال این حادثه تروریستی برگرفته از الگوی زمانه در پرخاشگری، در تهران اتفاق افتاده، اما به نظرم در این مقیاس، تاثیر چندانی بر گردشگری نخواهد داشت.

محل حوادث اتفاق افتاده متفاوت با موارد مشابه این چنینی در دنیا است، چرا که این حوادث مثل هند، ترکیه یا تایلند در هتل، فرودگاه یا مرکز گردشگری اتفاق نیافتاده؛ هیچ یک از دو محلی که در آن تیراندازی شد، ماهیت گردشگری نداشته که جای نگرانی داشته باشد. این استاد پیشکسوت گردشگری با اشاره به هجمه ای که رسانه های خارجی به دنبال وقوع این حادثه وارد نموده اند و درحال به تصویر کشیدن ایرانی ناامنی در دنیا هستند، اظهار کرد: رسانه ای مثل BBC بلافاصله پس از وقوع حادثه تهران، برنامه ویژه ای را به این موضوع اختصاص داده و مدام درحال تکرار و پرداختن به این واقعه است، در حالی که از این دست حوادث، شبیه پل لندن زیاد رخ می دهد، اما رسانه ها (خارجی) تا این حد به آن ها نپرداختند که نشان می دهد محافل بیرونی، از این جریان ها بدشان نمی آید. نخست آن که سوژه خبری پیدا می نمایند، دیگر آن که این حادثه در کشوری مثل ایران اتفاق افتاده، حالا هرچقدر کشته داشته باشد، اصلا برای شان مهم نیست که روزانه چند برابر این آمار در دنیا کشته می دهیم، مساله این است که در ایران چنین حادثه ای اتفاق افتاده.

رهنمایی درباره تاثیرپذیری گردشگران از این منابع خبری با توجه به ضعف تبلیغات گردشگری و رسانه ای ایران در خارج از کشور، اظهار کرد: میزان اثرگذاری پیغام این رسانه ها به میزان حساسیت مخاطب بستگی دارد، اما تردیدی نیست اشخاصی که می خواهند به ایران سفر نمایند، انگیزه فرهنگی قوی تری دارند که باعث می گردد در تصمیم گیری به نسبت مسافران تفریحی، استوارتر عمل نمایند.

وی وضیعت ترکیه را مصداق آورد و افزود: جاذبه های فرهنگی و تاریخی این کشور با آن که زیاد است، اما بیشتر به دوران رم بیزانس تعلق دارد و به نوعی اروپایی محسوب می گردد، درحالیکه جاذبه های ایران ریشه ای درونی دارد و هویت آن کاملا منحصر به همین کشور و تمدن است، بنابراین وقتی اروپایی ها به ترکیه می روند بیشتر اهداف تفریحی را دنبال می نمایند که این دسته از گردشگران معمولا هنگامی که در مقصد دچار مسئله ای می شوند با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، سریع مقصد دیگری را جایگزین می نمایند، همان سرنوشتی که امروز ترکیه دچارش شده است.

این استاد بازنشسته دانشگاه تهران با تاسف برانگیز خواندن این حادثه و ابراز تاسف نسبت به آن، افزود: اما در ایران وضعیت متفاوت است، ما با کشوری روبرو هستیم که به واسطه تاریخ و فرهنگی که دارد کمتر قابل جایگزین شدن است. هرچند ممکن است آن هایی که تصمیم گرفته اند به ایران سفر نمایند تحت تاثیر وقایع تروریستیِ اتفاق افتاده، دغدغه پیدا نمایند، اما اصلا اعتقاد ندارم که برنامه خود را تغییر دهند و یا کلا از آمدن به ایران منصرف شوند، چون ایران مقصدی بدون جایگزین است و وقوع یک حادثه تروریستی در این کشور پهناور، هیچ جای نگرانی ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4236

به "گردشگران از تیراندازی های تهران فرار نمی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگران از تیراندازی های تهران فرار نمی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید