4 پیشنهاد برای جنگل نوردی در بهار

به گزارش مجله نماشو، وقتی قدم در جنگل می گذاریم انگار وارد دنیایی می شویم که فرسنگ ها با دنیای اطراف فاصله دارد. دیگر خبری از آنهمه هیاهوی بیرون نیست، صدای ماشین نمی آید، دود و دمی وجود ندارد و تا چشم کار می نماید درخت است که روی سرمان سایه انداخته. همه چیز آرام است، مگر اینکه صدای حیوانی بیاید یا شاخه درختی زیرپایمان بشکند. هوا خنک تر از آن بیرون است و همه چیز مهیاست که کمی از تکاپو و دغدغه ها فاصله بگیریم. جنگل نوردی در بهار، بیشتر از بقیه مواقع هوادار دارد؛ نه از سرما و گل و شُل خبری هست و نه از شرجی و هوای دم نموده تابستان.

4 پیشنهاد برای جنگل نوردی در بهار

جنگل ابر

وقتی به جنگل نوردی در بهار فکر می کنیم، احتمالا نام جنگل های زیادی از فکر مان می گذرد. یکی از این جنگل ها هم احتمالا است. جنگل ابر در 45 کیلومتری شمال شاهرود و در راستا شاهرود به آزادشهر در 12 کیلومتری روستای ابر قرار گرفته و همانطور که از نامش پیداست، به ابرهایش شهره است.

این جنگل ها از به شمار میرود که 40 میلیون سال قدمت دارد. مرور کردن این عدد هم در فکرمان کافی ست که مغزمان سوت بکشد.

گونه های گیاهی زیادی در این جنگل می بینیم و باید انتظار تماشا خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا و مار و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول را هم داشته باشیم. انتظار همه اینها به اضافه اقیانوس ابری که هراز چندی می آید و دربرمان می گیرد.

راستا دسترسی: از تهران تا شاهرود 404 کیلومتر است. از اتوبان افسریه حرکت می کنیم و از ایوانکی، گرمسار، سمنان و دامغان می گذریم و به شاهرود می رسیم. اگر ماشین نداریم، در میدان امام شاهرود می توانیم تاکسی های روستای ابر را سوار شویم.

اگر مبداء مان شهر دیگری هم هست خودمان را باید به شاهرود یا بسطام برسانیم. از شاهرود به سمت آزاد شهر برانیم. بعد از 18 کیلومتر به روستای نو خرقان می رسیم. بعد از این روستا در ابتدای روستای ابر قرار داریم.

جنگل های سیاهرود

از هرکسی درباره رودبار بپرسیم بیشتر از هرچیز درباره زیتون فروشی هایش می گوید. اما رودبار شهری نیست که فقط از آن زیتون بخریم و بعد دوباره به دل جاده بزنیم. به رودبار که برسیم در یکی از زیباترین منطقه ها ایرانیم.

کافی ست کمی از شهر دور شویم و مثلا به حوالی رستم آباد برویم. رودبار جایی ست پر از مرتع و دشت و جنگل و یکی از این منطقه ها جنگلی، سیاهرود است. جایی که در 35 کیلومتری شمال شرقی رودبار قرار گرفته.

داشتن جنگل های متراکم و پراکنده و کوهستانی بودن، از ویژگی های این منطقه است و به همین دلیل هم هست که بهار برترین فصل رفتن به آن است. جنگل های سیاهرود هم جزو جنگل های هیرکانی ست. برخی مواقع مراتع و جنگل را مه می پوشاند و همه چیز را رازآلود می نماید. این منطقه جزو منطقه ها حفاظت شده است.

راستا دسترسی: قبل از رستم آباد به سمت غرب یک فرعی قرار گرفته که در انتهای آن به روستای سیاهرود می رسیم و آغاز جنگل های سیاهرود هم همینجاست.

جنگل های سیاه رودبار

راه اینکه یکی از برترین منطقه ها جنگلی ایران را ببینیم رفتن به نزدیکی علی آباد کتول است. علی آباد کتول در فاصله 41 کیلومتری از گرگان قرار گرفته. فکر خوب این است که شب را در گرگان بمانیم و صبح راهی علی آباد کتول شویم.

منطقه جنگلی سیاه رودبار در فاصله تقریبا 20 کیلومتری علی آباد کتول، نامش را از روستای همسایه اش گرفته. این منطقه در دامنه های ارتفاعات شرقی البرز واقع شده است و کمتر آدمی را در آن حوالی می توان دید و این به معنای بکر بودن این منطقه است.

جنگل های سیاه رودبار هم جزو جنگل های هیرکانی ست، اما از آن مهمتر اینکه در این جنگل ها، درخت سرخدار وجود دارد. درخت سرخدار درختی ست که از دوره سوم زمین شناسی و قبل از عصر یخبندان جان سالم به دربرده است و به زمان ما رسیده است.

راستا دسترسی: از علی آباد کتول باید به سمت جاده شیرین آباد برویم. بعد از 18 کیلومتر، در سمت چپ جاده راستای جدا می گردد. جاده کوتاه یک و نیم کیلومتری ما را به روستای سیاه رودبار می رساند.

جنگل ارسباران

نوشتن درباره جنگل نوردی در بهار بدون نام بردن از بی معنی خواهد بود. در ارسباران با جنگل هایی انبوه و پرپشت روبه رو هستیم. از این گذشته تنوع جانوری انقدر زیاد است که به این منطقه ها موزه حیات وحش ایران می گویند. مارال هم در این منطقه می بینیم؛ البته اگر خوش شانس باشیم.

در خرداد زغال اخته ها رسیده اند و اواسط تابستان را اگر برای سفر انتخاب کنیم، می توانیم طعم ترش قره قورت ها را بچشیم.

بخش های جنوبی این منطقه بیشتر مرتع است و بخش های جنگلی در ارتفاع کمتر از 800 متر قرار گرفته اند. پس اگر می خواهیم جنگل نوردی کنیم، باید کمی به خودمان سختی بدهیم و بالاتر برویم. خیلی ها در این منطقه کمپ می زنند و خیلی ها هم به شهر نزدیک یعنی کلیبر باز می گردند.

راستا دسترسی: از تبریز هر روز ساعت 14 و 16 برای کلیبر اتوبوس هست. اگر با خودروی شخصی برویم، از همان ابتدای ورودی تبریز تابلوهایی به سمت اهر و کلیبر وجود دارد. کلیبر شهری ست سرسبز با دامنه های مه گرفته. فاصله کلیبر تا ارسباران 46 کیلومتر است.

عکس: خبرگزاری ایسنا

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2066

به "4 پیشنهاد برای جنگل نوردی در بهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 پیشنهاد برای جنگل نوردی در بهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید