آبراهه های نو در مسجد امام اصفهان کشف شد

به گزارش مجله نماشو، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از کشف چندین آبراهه تازه در مسجد امام همزمان با ادامه کاوش های باستان شناسی اطلاع داد.

آبراهه های نو در مسجد امام اصفهان کشف شد

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار داشت که در کاوش های اخیر، تونلی به طول 12 متر در راستا شرقی و غربی آبراهه اصلی و بعلاوه تونلی کوچک تر به طول 34 متر در راستا شمالی و جنوبی آبراهه اصلی کشف شده است.

فریدون اله کمک مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد که باستان شناسان در ادامه این عملیات پیروز به کشف ورودی تونل های کوچکتری هم شده اند که نشان از دقت و ظرافت و بعلاوه پیچیدگی در طراحی این تونل ها در بیش از 400 سال قبل در عمق چهار متری زمین دارد.

اله کمک تاکید نمود که با توجه به اینکه مجموعه بزرگ میدان امام در قلب شهر اصفهان در عصر صفوی قرار داشته است، فرضیه وجود یک شبکه بزرگ و پیچیده آبرسانی در زیر زمین با توجه به کشف آبراهه های متعدد دیگر در نزدیکی این آبراهه ها در بخش های مختلف شهر را بیش از گذشته تقویت می نماید.

وی با بیان اینکه باستان شناسان این اداره کل در یک طرح 6 ماهه عملیات کاوش را در این آبراهه کهن تاریخی ادامه دادند و پیروز شدند چندین تونل نو را در ادامه این آبراهه کشف نمایند، اضافه کرد:

همزمان با کشف آبراهه های دوران صفوی در این مسجد بزرگ تاریخی در اواخر سال 1395، ادامه عملیات باستان شناسی در این آبراهه، همزمان با عملیات بازسازی آبراهه که بسیار آسیب دیده بود، ادامه یافته است.

وی بیان نمود که هم اکنون کار مستندنگاری و بازسازی بخش های نو کشف شده مسجد امام در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار گرفته است.

دی ماه سال گذشته اجرای عملیات بهسازی بخشی از مسجد امام (ره) اصفهان منجر به کشف آبراهه ها و تونل های نوی در این مسجد شد و پس از آن کاوش های باستان شناسی برای کشف و شناسایی کامل این سازه در مسجد امام (ره) اصفهان در حال اجرا است.

مسجد امام یکی از چهار اثر برجسته تاریخی در میدان امام (نقش دنیا) اصفهان است که پیش از این به نام های مسجد مهدی، مسجد جامع، مسجد سلطانی، مسجد شاهی، جامع کبیر عباسی و مسجد شاه معروف بود، امروزه مسجد امام نامیده می گردد.

این مسجد، یکی از زیباترین مساجد ایران و دنیا متعلق به دوران صفوی از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار می رود و بدلیل تزئینات شگفت انگیزش، معروفیت دنیای دارد.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2075

به "آبراهه های نو در مسجد امام اصفهان کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبراهه های نو در مسجد امام اصفهان کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید