آشنایی با مشخصات فنی بسترن b30 و امکانات آن

به گزارش مجله نماشو، بسترن b30 یکی از جدیدترین محصولات شرکت خودرو سازی بسترن به شمار می رود. شرکتی که خود به عنوان یکی از زیر مجموعه های شرکت عظیم تر فاو شناخته می گردد. خودروی بسترن b30 را می توان یک خودروی سواری میانه اندام موسوم به سدان از کشور چین نامید. محصولی که در عمل برای رقابت با سایر خودروهای متوسط شهری وارد بازار ایران شده است.

آشنایی با مشخصات فنی بسترن b30 و امکانات آن

خبرنگاران | سرویس خودرو - بسترن b30 در دهمین سال تاسیس شرکت بسترن یعنی حدود دو سال قبل راهی بازار شد. اگرچه اکنون چیزی نزدیک به 65 سال از تاسیس شرکت چینی فاو می گذرد، اما سابقه فراوری خودروهای سواری نظیر بسترن b30 در این شرکت تنها حدود یک دهه است. به بیان دقیق تر برای نخستین بار چیزی نزدیک به دوازده سال قبل بود که شرکت فاو با تاسیس زیر مجموعه جدید خود یعنی شرکت بسترن اقدام به فراوری خودروهای سواری نمود. لازم به ذکر است که تا پیش از راه اندازی خط فراوری خودروهای سواری توسط این شرکت چینی، عمده تمرکز شرکت فاو روی ساخت خودروهای سنگین قرار داشت.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • مشخصات فنی خودروی بسترن b30
  • امکانات و قابلیت ها
  • مشخصات ظاهری
  • قیمت بسترن b30

شاید بتوان خودروی بسترن b30 را به عنوان یک جایگزین یا جانشین برای خودروی بسترن b50 در بازار خودروی ایران لقب داد. در مجموع می توان به این موضوع اشاره نمود که خودروی چینی بسترن b50 حضور پیروزی در بازار ایران نداشت و در نهایت با نمایش کم فروغ و فروش بسیار نا امید نماینده ای کار خود را در کشور ما انتها داد. با این حال شرکت چینی بسترن از حضور در بازار خودروی ایران دست نکشید و خیلی زود خودروی بسترن b30 را برای جبران ناکامی های بسترن b50 روانه بازار ایران کرد.

شواهد موجود حکایت از آن دارد که خودروی بسترن b30 عملکرد بهتری را در بازار خودروی ایران نسبت به سلف ناکام خود به نمایش گذاشته است. موضوعی که شاید بتوان تا حدی آن را به قیمت پایین تر این خودرو نسبت به خودروی بسترن b50 نیز مربوط دانست. به هر حال خودروی بسترن b30 هم اکنون به عنوان یکی از خودروهای سواری چینی تقریبا شناخته شده حاضر در بازار خودروی ایران به شمار می گردد. محصولی که در ردیف خودروهایی قرار می گیرد که نمونه های صفر کیلومتر و کار ننموده آنها هم اکنون با قیمتی حول و حوش صد میلیون تومان خرید و فروش می شوند. حال باید دید که این خودرو به لحاظ فنی و ظاهری چه حرف خاصی برای گفتن در مقابل سایر رقیبان خود دارد.

مشخصات فنی خودروی بسترن b30

موتور به کار رفته در خودروی بسترن b30 یک موتور بومی محسوب می گردد که توسط مهندسان چینی طراحی شده است. این موتور بنزینی که با نام CA4GB16 شناخته می گردد، موتوری بر مبنای سیستم سوخت رسانی انژکتوری چند نقطه ای بوده که از گنجایشی برابر با 1598 سی سی برخوردار است.

موتور 4 سیلندر به کار رفته در این خودرو قادر است حداکثر توانی معادل 107 اسب بخار با احتساب 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری در حدود 155 نیوتن متر با احتساب 3600 دور در دقیقه فراوری نماید. مشخصات فنی یاد شده موجب می گردد که خودروی بسترن b30 بتواند در مدت زمانی حدود 14 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد.

در این میان شاید بتوان ادعا کرد قدرت و شتاب خودروی بسترن b30 خود دلیل موجهی است که این محصول چینی را بیش از هر چیز در قامت یک خودروی متوسط شهری مشاهده کنیم و انتظار چندانی از آن برای تسلط بر جهتهای ناهموار نداشته باشیم. این موضوع هنگام حرکت این خودرو در جاده های کوهستانی و جهتهای پرشیب و سربالایی بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می نماید. چرا که در مجموع جعبه دنده این خودرو چندان با حرکت مستمر و طولانی توسط دنده سنگین در یک جهت نسبتا نفس گیر میانه ای ندارد.

البته این موضوع به آن معنی نیست که خودروی بسترن b30 از وجود یک جعبه دنده کم رمق و بی کیفیت بهره می برد. در عمل قضیه درست برعکس این فرضیه بوده و خیال صاحبان این خودرو می تواند از بابت کیفیت جعبه دنده به کار رفته در آن راحت باشد. چرا که جعبه دنده این خودرو محصول شرکت آیسین ژاپن است و یکی از بهترین قطعات به کار رفته در آن محسوب می گردد. به بیان دقیق تر این جعبه دنده یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک بوده که از کیفیت کاملا مناسبی برخوردار است.

در مجموع شاید نتوان به لحاظ فنی تفاوت خاصی را میان خودروی بسترن b30 با سایر محصولات هم رده مشاهده کرد و فزونی ویژه ای را در این خودرو نسبت به محصولات مشابه حاضر در بازار خودروی ایران سراغ گرفت. این موضوع در میزان مصرف سوخت این خودرو نیز کم و بیش مشاهده می گردد. به این معنی که میزان مصرف سوخت خودروی بسترن b30 در حالت چرخه ترکیبی رقمی معادل 6.7 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است. رقمی که اگرچه در نوع خود چندان غیر قابل قبول جلوه نمی نماید، اما در عین حال فزونی خاصی را نیز نسبت به میزان مصرف سوخت سایر رقیبان نام آشنای این خودرو به نمایش نمی گذارد.

سایر مشخصات فنی این خودرو را نیز می توانید در قالب جدول زیر از نظر بگذرانید.

مشخصات فنی خودروی بسترن b30
طول خودرو4625 میلی متر
عرض خودرو1790 میلی متر
ارتفاع خودرو1500 میلی متر
فاصله دو محور خودرو از یکدیگر2630 میلی متر
فاصله چرخ های جلو از هم1530 میلی متر
فاصله چرخ های عقب از هم1520 میلی متر
وزن خودرو1270 کیلوگرم بدون سرنشین - 1720 کیلوگرم با سرنشین
تعداد سرنشینان خودرو5 نفر
نوع سیستم سوخت رسانیانژکتوری چند نقطه ای
نوع موتور خودرو4 سیلندر و 16 سوپاپ خطی
مدل موتور خودروCA4GB16
گنجایش موتور خودرو1598 سی سی
نسبت تراکم موتور8:1 به 10
حداکثر توان موتور107 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور موتور155 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه
حداکثر سرعت قابل دست یابی170 کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد خودرو14 ثانیه
استاندارد آلایندگی یورو 5
نوع سوخت قابل مصرفبنزین بدون سرب
گنجایش مخزن سوخت خودرو 50 لیتر
میزان مصرف سوخت در حالت چرخه ترکیبی6.7 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت

امکانات و قابلیت های بسترن b30

خودروی بسترن b30 در بخش قابلیت های تکمیلی مربوط به بحث ثبات و پایداری عملکرد کاملا مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است. به گونه ای که این خودرو علاوه بر سیستم ترمز ضد قفل ABS و تکنولوژی توزیع الکترونیکی فشار ترمز EBD، از وجود قابلیت های کمکی مهم دیگری نیز بهره می برد. از میان این قابلیت های مکمل می توان به مواردی نظیر سیستم کنترل کشش TCS، سیستم ترمز کمکی BA و همچنین سامانه ویژه نگهدارنده خودرو در شیب های تند که با نام مخفف HHC شناخته می گردد، در کنار وجود سیستم کنترل خودرو در سربالایی یا همان HAC اشاره نمود.

گذشته از موارد فوق که در ردیف امکانات فنی قرار می گیرند، خودروی بسترن b30 در زمینه بهره مندی از امکانات و قابلیت های رفاهی مناسب نیز عملکرد کاملا قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته است. وجود یک نمایشگر لمسی 7 اینچی که از سیستم ناوبری مبتنی بر زبان فارسی پشتیبانی می نماید در کنار قابلیت مشتری پسند دیگری نظیر سان روف برقی را می توان در ردیف امکانات قابل تاملی قرار داد که در این خودروی چینی به کار رفته است. سایر قابلیت ها و امکانات مهم موجود در خودروی بسترن b30 را نیز می توانید به صورت فهرست وار در قالب لیست زیر مشاهده کنید.

  • مجهز به سیستم باز شدن اتوماتیک درهای خودرو پس از وقوع تصادف
  • بهره مندی از سیستم اتوماتیک قفل شدن درهای خودرو هنگام حرکت در جهتهای مختلف
  • برخورداری از سیستم هشدار باز بودن کمربندهای ایمنی در جایگاه های جلوی این خودرو
  • مجهز به قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت
  • برخورداری درهای عقب خودرو از قفل کودک
  • امکان باز شدن باک سوخت و صندوق عقب از داخل کابین
  • بهره مندی از ریموت کنترل مجهز به قابلیت باز کردن در صندوق عقب
  • مجهز به سیستم جلوگیری از برخورد با موانع هنگام بالا رفتن شیشه های سمت راننده
  • برخورداری شیشه عقب خودرو از قابلیت گرم کن
  • بهره مندی از امکان بسته شدن شیشه خودرو به صورت تک لمسی
  • مجهز به قابلیت تا شدن جایگاه عقب به صورت کامل
  • وجود آینه وسطی که به قابلیت ضد خیرگی دستی مجهز است
  • برخورداری از رینگ آلومینیومی
  • وجود سیستم تهویه مطبوع دستی
  • مجهز به کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان حاضر در جایگاه های جلو

اگرچه خودروی بسترن b30 به لحاظ بهره مندی از مشخصات فنی تفاوت چندان ویژه ای با سایر خودروهای هم رده خود ندارد، اما از نظر برخورداری از قابلیت ها و امکانات مشتری پسند عملکرد بسیار بهتری را نسبت به بسیاری از خودروهای مشابه به نمایش گذاشته است. به طور کل می توان ادعا کرد که خودروی بسترن b30 توانسته است در این زمینه از تمام خودروهای ساخت داخل پیشی بگیرد و در عین حال نسبت به بعضی از خودروهای چینی حاضر در بازار نیز بهتر و پر فروغ تر ظاهر گردد.

به این ترتیب شاید بتوان مهمترین نقطه قوت خودروی بسترن b30 را بهره مندی این محصول از امکانات و قابلیت های متنوع قلمداد کرد. به عبارت بهتر برخورداری این خودرو از آپشن های جذاب یکی از عوامل مهمی است که می تواند بسیاری از خودرو دوستان ایرانی با بهره مندی از بودجه محدود را به سمت خودروی بسترن b30 بکشاند.

مشخصات ظاهری خودروی بسترن b30

به صراحت می توان گفت که سر و شکل ظاهری خودروی بسترن b30 نسبت به تمام خودروهای ساخت داخل حداقل یک سر و گردن بالاتر است. این خودرو همچنین در رقابت ظاهری خود با سایر خودروهای هم رده نیز بسیار پیروز عمل نموده و از این رقابت سربلند بیرون می آید.

نوع طراحی جلو پنجره این خودرو کم و بیش، محصولات شرکت هیوندای را تداعی می نماید. همچنین ترکیب این بخش با چراغ های جلوی این خودرو و پیوستگی خاصی که با یکدیگر ایجاد نموده اند، حالتی مغرور و جدی به چهره این خودرو بخشیده است. در مجموع شاید بتوان نمای جلوی بسترن b30 را بهترین نمای این خودرو لقب داد.

برخلاف نمای جلوی خودروی بسترن بی سی، در نمای عقب آن هیچ نکته قابل توجهی به چشم نمی خورد و در مجموع این نما بسیار ساده و کم جزییات طراحی شده است. در واقع به نظر می رسد که طراحان این خودرو اهمیت چندانی به طراحی جذاب این نما در قیاس با نمای جلوی آن نداده اند و همه چیز را در نهایت سادگی برگزار نموده اند.

نظیر همین موضوع را می توان در طراحی فضای درون کابین خودروی بسترن b30 نیز مشاهده کرد. به عبارت بهتر نمای داخلی این خودرو نیز همانند نمای عقب آن با کمترین جزییات درگیر نماینده طراحی شده است و کم و بیش به خودروهای ساخت داخل شباهت دارد. در مجموع اگر صفحه نمایش تعبیه شده در کابین این خودرو را فاکتور بگیریم، سایر جزییات موجود در نمای داخلی این خودرو تفاوت چندانی با بسیاری از خودروهای ساخت داخل ندارد. با این حال فضای داخلی بسترن b30 بسیار جادار طراحی شده و از حالت نسبتا فراخی برخوردار است. به گونه ای که می توان این خودرو را یک خودروی خانوادگی مناسب برای مسافرت لقب داد.

در این میان نمای کناری خودروی بسترن b30 نیز جلوه ای قابل قبول دارد. اگرچه در این نما شاهد وجود خطوط حجم دهنده قابل توجهی نیستیم، اما نوع طراحی درها و نقشی که چراغ های جلو و عقب این خودرو در نمای کنار آن بازی می نمایند، موجب تاثیرگذاری هر چه بیشتر شکل ظاهری این نما شده است.

به طور کل می توان ادعا کرد که نوع طراحی ظاهری خودروی بسترن b30 به گونه ای است که می تواند به طور کامل گلیم خود را از آب بیرون بکشد و تاثیر مناسبی بر بینندگان خود بگذارد.

قیمت خودروی بسترن b30

در حال حاضر و در لحظه بسته شدن این مطلب نسخه صفر کیلومتر و کار ننموده خودروی بسترن b30 با متوسط قیمتی در حدود 85 میلیون تا 100 میلیون تومان در بازار خودروی ایران به فروش می رسد. این در حالی است که ماه گذشته در چنین روزهایی مبلغ مذکور حول و حوش رقم 76 میلیون تومان قرار داشت.

به هر حال می توان گفت که خرید خودروی بسترن b30 با قیمتی بیش از رقم 80 میلیون تومان چندان منطقی به نظر نمی رسد. البته در طول ماه های اخیر جهش های عجیب و غریب و در عین حال غیر قابل قبولی را در قیمت انواع و اقسام خودروهای داخلی و خارجی شاهد بودیم. بر این اساس شاید افزایش بیش از حد قیمت این خودرو در این مدت زمان کوتاه هم چندان دور از انتظار جلوه نکند.

به هر حال بسترن b30 در ردیف خودروهای متوسط شهری قرار می گیرد و ارزش خرید آن را باید در قیاس با همین محصولات سنجید. اگر مایل به دیدار نزدیک تر و عینی تری با این خودروی چینی هستید، می توانید ویدیوی زیر را از نظر بگذرانید.

منبع: setare.com
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1530

به "آشنایی با مشخصات فنی بسترن b30 و امکانات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مشخصات فنی بسترن b30 و امکانات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید