افزایش انگیزه از دیدگاه علم روانشناسی

به گزارش مجله نماشو، انگیزه یکی از فاکتورهاییست که در موفقیت باید از آن به خوبی بهره برد.عدم داشتن انگیزه فقط موجب سرخوردگی می شود و از پیشرفت جلوگیری می کند و از این رو، باید در مقابل آن تصمیمات جدی اتخاذ کرد.

افزایش انگیزه از دیدگاه علم روانشناسی

شاید شما مقالات گوناگونی درباره انگیزه خوانده باشید و راه های گوناگونی را برای افزایش آن بر مبنای این مقالات بدانید. ممکن است این مقاله برای شما از مقالات دیگر متفاوت به نظر برسد چراکه ما در این مقاله سعی داریم تا از زاویه علمی تر به مبحث انگیزه بپردازیم.

شما هم شاید این جمله را بار ها شنیده باشید: من بی انگیزه هستم. بسکمک از افراد نه برای کار های بزرگ بلکه برای کار های عادی روزانه شان مانند پرداخت قبوض، تمیز کردن خانه، تماس دریافت و مراقبت از سلامیتشان نیز انگیزه ندارند. عدم انگیزه در بچه ها به همین صورت باعث می شود تا آنان انجام تکالیفشان را به تعویق بیندازند.

چه زمانی چنین افرادی برانگیخته می شوند؟ زمان که احساس خطر کنند! جریمه عدم پرداخت به موقع باعث می شود تا قبوضشان را پرداخت کنند. خانه غیر قابل تحمل و یا مهمان باعث می شود تا به فکر تمیز کردن خانه شان بیفتند. وقتی می بینند عواقب منفی ندریافت تماسی به آنان نزدیک است، آن تماس را سریعا برقرار می کنند و در نهایت زمانی به فکر حراست از سلامتیشان می افتند که مجبورند با بیماری دست و پنجه نرم کنند.

اتفاقی که می افتد این است که تعویق انداختن باعث می شود ذهن انسان به تخلیه آدرنالین نزدیک زمان وقوع حادثه روی بیاورد. تخلیه آدرنالین به ما انرژی می دهد بنابراین باعث می شود تا عادت کنیم قبل از ترشح این هورمون حرکتی انجام ندهیم.

کار ها در این حالت هم بالاخره به پایان می رسند، اما در نهایت موجب ضعف فیزیکی شدید بدن شما می شوند. چنین رفتاری سطح زندگی شمارا پایین می آورد و اضطراب و استرس را برای شما در پی خواهد داشت. چنین مسئله ای زندگی را سخت و کسل کننده می کند و باعث می شود هورمون های استرس زا را در بدن شما شناور بمانند.

خبر خوب این است که امکان بهبود این شرایط وجود دارد. در این قسمت به چهار مرحله افزایش انگیزه برای یک زندگی شاد و سالم اشاره می شود.

1. خودتان را پرورش دهید

این را باید بدانید که همان مغزی که باعث ترشح هورمون آدرنالین می شود، می تواند باعث ترشح هورمون های شادی مانند سروتونین، آندروفین و دوپامین شود.

سروتونین زمانی ترشح می شود که شما احساس عظمت و اهمیت کرده و حس رضایت درونی دارید. آندروفین (مورفین درونی) ماده مخدر طبیعی بدن است که برای کاهش استرس و افزایش لذت ترشح می شود. آندروفین ها به کمک استفاده غذا های خاص، ایجاد روابط اجتماعی و ورزش های سبک ترشح می شوند. دومپاین، ما را برای حرکت به سمت اهدافمان برانگیخته می کند و احساس شادابی از رسیدن به آن اهداف را در ما می پروراند. اما شما باید کار های خاصی را برای ترشح دومپاین حتی در وسعت کم انجام دهید.

2. از ترشح آدرنالین جلوگیری کنید

هر هفته حداقل یک قبض را پرداخت کنید. هدف این نیست که زمان بندی شما برای پرداخت قبوض بهبود یابد. هدف این است که شما از منطقه خطر دور شوید تا بدین وسیله از ترشح آدرنالینتان جلوگیری شود. صرف 10 دقیقه زمان در روز و یا یک ساعت زمان در هفته باعث می شود از آن که بخواهید یک باره 4 ساعت با عجله و با ترشح آدرنالین به تمیز کردن خانه بپردازید جلوگیری شود. اگر شما کارهایتان را به این صورت تقسیم بندی کنید، مغز شما فرمان تخلیه آدرنالین را صادر نمی کند و بالعکس، باعث می شود تا هورمونی مانند دوپامین بیشتر و بیشتر و در فاصله زمانی کوتاه تر ترشح شود.

3. تجارب حقیقی را درک کنید

به تجارب حقیقی از اتفاقات پیرامونتان فکر کنید و داستان های ساختگی که از ترسناک بودن آن می سازید را فراموش کنید. تصور کنید وقتی شما می خواهید ظرفی را بشویید گرمای لذت بخش آب را احساس می کنید. به پودر نگاه می کنید. رایحه مایع ظرفشویی را استشمام می کنید. یک ظرف و فنجان را بر می دارید. فنجان و ظرف را می شویید و آن را در جاظرفی قرار می دهید! واقعا ترسناک بود؟

زمانی که می خواهید قبوضتان را پرداخت کنید، به وبسایت بانک می روید، اطلاعات حساب را وارد می کنید، قبضتان را چک می کنید و اطلاعات آن را استخراج می کنید، اطلاعات قبض را وارد می کنید، وارد صفحه پرداخت می شوید، اطلاعات کارت بانکیتان را ثبت می کنید، رمز دوم را وارد می کنید، قبض شما پرداخت می شود. این چطور؟ آیا ترسناک است؟

4. قدردان باشید

در زاویه دید جدیدی که می خواهید برای ایجاد انگیزه در خود پرورش دهید باید به قدردان بودن و شکرگذاری توجه خاصی کنید. شما از اینکه کودکی دارید که در بازی اش ممکن است گلی شود راضیید. شما از این که خانه ای برای تمیز کردن دارید احساس رضایت می کنید. شما راضی می شوید که با پرداخت قبوض تلفن می توانید به دوستان و خانواده تان نزدیک تر باشید. شما از این که خانه ای برای استقبال از دوستانتان دارید راضی خواهید بود. شما از این که غذای لذیذی دارید که باعث می شود ظرفتان بر اثر آن کثیف شود راضی خواهید بود.

شما باید برای این که تنی برای بوسیدن و به آغوش کشیدن دارید و می توانید حرف بزنید، ببینید و بشنوید شکرگذار باشید. شما از این که چنین چیز هایی دارید شاد می شوید و ترغیب می شوید تا از آن ها مراقبت کنید.

آیا شما خود را فرد با انگیزه ای می دانید؟ دلیل آن چیست؟ تجربیاتتان را با مخاطبان خبرنگاران درمیان بگذارید.

برگرفته از: psychcentral

گروه روانشناسی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3332

به "افزایش انگیزه از دیدگاه علم روانشناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش انگیزه از دیدگاه علم روانشناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید