الهام از برگ سبز درختان برای ساخت پنل های خورشیدی کارآمدتر

به گزارش مجله نماشو، پژوهشگران نشان دادند که نانوذراتی که رنگدانه های گیاهی را تقلید می نمایند قادر هستند تا کارایی پنل های خورشیدی را بهبود دهند.

الهام از برگ سبز درختان برای ساخت پنل های خورشیدی کارآمدتر

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، پژوهشگران نشان دادند که نانوذراتی که رنگدانه های گیاهی را تقلید می نمایند قادر هستند تا کارایی پنل های خورشیدی را بهبود دهند. محققان از دنیای گیاهان الهام گرفته اند تا نانوذرات خلاقانه و کارآمدی را بسازند که می توانند برای ساخت پنل های خورشیدی آینده مورد استفاده قرار گیرند.

تیمی از مهندسان و زیست شناسان از دانشگاه ساری (Surrey) نانوذراتی را سنتز نموده اند که عملکرد آن شبیه کاری است که کلروفیل (رنگدانه سبز در بیشتر گیاهان) در طبیعت انجام می دهد. آن ها نور را جذب نموده و با کارایی بالا به انرژی قابل استفاده تبدیل می نماید. نتایج آن ها در مجله Cell Reports Physical Science منتشر شده است.

رویکرد های گذشته قادر به مطابقت با آنچه که در طبیعت وجود دارد، نبوده است. بازده رنگدانه های جذب نماینده نور در صورت بسته بندی محکم کاهش می یابد. در این مطالعه، محققان چگونگی ساخت رنگدانه مصنوعی منحصربه فرد را شرح دادند که شدت فلورسنت خود را برای مدت طولانی تری حفظ می نماید.

مایکل اسپنسر، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی دانشگاه ساری گفت: مادر طبیعت می تواند به ما چیز های زیادی بیاموزد، زیرا همه ما در خصوص راه هایی برای مراقبت از سیاره خود فکر می کنیم. در این مطالعه، ما به نحوه جذب نور، افزایش و استفاده در سیستم های زیستی نگاه کردیم و ما این مکانیسم ها را در ساز و کار های فعلی خود ادغام نموده ایم.

وی می افزاید: عملکرد دستگاه ما این امید را می دهد که پنل های خورشیدی آینده می توانند استفاده از مواد سمی را که در حال حاضر برای حفظ شدت عملکرد پنل ها استفاده می گردد، کنار بگذارند.

در رویکرد تازه ارائه شده به وسیله محققان دانشگاه ساری، از نانوذرات به عنوان بستری برای جاذب های نور استفاده شده است که بازدهی افزایش یافته را تحت شرایط خاص نشان می دهد و رویکردی کنترل شده برای مطالعه بیشتر و تحقق نهایی مبدل های نور مصنوعی با راندمان بالا ارائه می نماید.

راوی سیلوا، مدیر موسسه فناوری پیشرفته در دانشگاه ساری، گفت: پنل های خورشیدی بخش مهمی از سفر ما به سمت کربن خالص صفر هستند؛ اگر بخواهیم پنل های خورشیدی با راندمان بالا در آینده ساخته شوند، باید خارج از چارچوب فکر کنیم. تفکر خلاقانه ارائه شده به وسیله این تیم دقیقاً همان چیزی است که برای اطمینان از برآورده شدن و فراتر از انتظارات رفتن در حوزه انرژی خورشیدی مورد احتیاج است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5088

به "الهام از برگ سبز درختان برای ساخت پنل های خورشیدی کارآمدتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الهام از برگ سبز درختان برای ساخت پنل های خورشیدی کارآمدتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید