پودری که با نور خورشید آب را تصفیه می نماید

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، اگر یک بطری شفاف مملو از آب را مقابل نور خورشید قرار دهید، اشعه فرا بنفش خورشید هرگونه میکروب خطرناک در آن را از بین می برد و در نتیجه آب قابل آشامیدن می گردد. اما برای این منظور بطری باید حداقل 6 ساعت در مقابل خورشید باقی بماند. اکنون پودری ابداع شده که در مجاورت خورشید فعال می گردد و فرایند پاکسازی آب را در حدود یک دقیقه انجام می دهد.

پودری که با نور خورشید آب را تصفیه می نماید

محققان دانشگاه استنفورد و آزمایشگاه ملی شتاب دهنده SLAC این پودر را توسعه داده اند که از نانو دانه های اکسید آلومینیوم، سولفید مولیبدن، مس و اکسید آهن ساخته شده است. تمام این موارد به طور آماده و مقرون به صرفه مهیا هستند و فقط میزان کمی پودر برای تصفیه میزان زیادی آب کافی است.

کاربران می توانند میزان پودر را در آب بطری یا یک ظرف شفاف دیگر بریزند و هم بزنند و در مرحله بعد آن را در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار دهند.

سولفید مولیبدن و مس فوتون های نور را جذب و مانند یک نیمه رسانا/ اتصال فلزی عمل می نماید. این مواد به آزادسازی الکترون های موجود در فوتون یاری می نمایند. الکترون های آزاد شده در مرحله بعد آزاد هستند تا با آب واکنش دهند و پراکسید هیدروژن و بعلاوه رادیکال های هیدروکسی را بسازند که با پاره کردن غشای محافظ خارجی باکتری ها، آنها را از بین می برند.

هنگامیکه فرایند پاکسازی تکمیل گردد، هرگونه به جامانده پراکسید هیدروژن و رادیکال های هیدروکسیل به سرعت در آب و اکسیژن می شنمایند و در نتیجه آب برای آشامیدن مناسب خواهد بود. به علت وجود اکسید آهن در دانه های نانو می توان با چرخاندن آهنربا در آب آنها را جذب و دوباره استفاده کرد.

هنگام تست این فناوری میزان اندکی پودر به یک لیوان آزمایشگاه حاوی آب با حجم 200 میلی لیتر و دمای اتاق دارای تقریبا یک میلیون باکتری E. coli در هر میلی لیتر آلوده بود، اضافه شد. پس از آنکه آب به مدت 60 ثانیه در مجاورت نور خورشید نهاده شد، هیچ گونه باکتری زنده ای در آن ردیابی نشد. علاوه بر آن پودر برای 30 بار تصفیه مجدد قابل استفاده بود.

محققان امیدوارند در نهایت از این فناوری برای منطقه ها فقیرنشین استفاده کرد که فاقد زیرساخت های تصفیه آب هستند یا افرادی که در طبیعت سفر می نمایند و از رودخانه و دریاچه ها آب جمع آوری می نمایند. این پودر احتمالا در واحدهای تصفیه آبی کاربرد دارد که هم اکنون از نور فرابنفش برای از بین بردن باکتری استفاده می نمایند.

تحقیق مذکور در ژورنال نیچر واتر منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1402 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5243

به "پودری که با نور خورشید آب را تصفیه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پودری که با نور خورشید آب را تصفیه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید