ان شاءا... قسمت شما هم بشود

به گزارش مجله نماشو، تا همین یک و سال و نیم قبل، زمانی که هنوز جهان به قلاب کرونا نیفتاده بود و زندگی با همه خوب و بدش، راه خود را می رفت و مردم قدر چیزهای به ظاهر پیش پا افتاده و معمولی را نمی دانستند و به خیالشان هوا را بدون ماسک تنفس کردن عادی است و لاجرم باید باشد، بغل کردن یکی از بدیهیات زندگی است و بوسه از روزگاران قدیم بوده و هیچ مانعی نمی تواند آن را از زندگی حذف کند.

ان شاءا... قسمت شما هم بشود

تعارف ها هم شکل خاص خود را داشت، یکی می رفت کربلا و نجف و شام و مکه و در بازگشت می گفت: خدا قسمت تان کند، بروید و حال دلتان خوب گردد.

یکی هم می رفت آن ور جهان؛ کانادا و آمریکا و اروپا و در برگشت می گفت: خدا قسمت تان کند که بروید و حظ کنید.

آنهایی هم که سفر در سبدشان نبود مثلا می رفتند کافه ای، رستورانی و غذایی دبش می خوردند و بعد در لابه لای صحبت شان می گفتند: خدا قسمت تان کند.

اما کرونا آمد و زد همه معادلات بشری را به هم ریخت و نشان داد بدیهیات زندگی همچین آسان هم نیستند و می توانند بسیار پیچیده شوند مثل همین نفسی که مُمد حیات است و با یک ویروس ریز و میکروسکوپی می تواند به عملی پیچیده تبدیل گردد.

در این شرایط دیگر نه سفر و نه غذا و نه خوشگذرانی آنقدر ارزش ندارد که ان شاءا... قسمت همه گردد الان در مراودات و صحبت های رودررو و آنلاین هر کسی در هر کجای جهان واکسن کرونا زده به آنهایی که واکسن نزده می گوید: خدا قسمت تان کند... به همین سادگی معادلات انسانی تغییر نموده و واکسن شده یکی از بهترین پدیده هایی که این روزها همه به آن احتیاج دارند. واکسیناسیون سالمندان در ایران مدتی است آغاز شده.لذتی دارد این که پدرعظیم ها و مادرعظیم ها می فرایند واکسن می زنند و چهره شان پر از شگفتی می گردد، تصور نمی کردند روزی روزگاری آن هم در سن سالمندی احتیاج به دریافت واکسن پیدا نمایند، آن هم برای بیماری ای که همه زندگی آنها را تقریبا تعطیل نموده است. هفته گذشته واکسیناسیون هنرمندان بالای 75 سال هم آغاز شد.

با منوچهر والی زاده؛ دوبلور و مریم معترف بازیگر و کارگردان پیشکسوت که واکسن دریافت نموده اند هم صحبت شدم تا برایمان از دوره کرونا و واکسن شان بگویند.

منوچهر والی زاده: حیف که چنگیز را از دست دادیم

آقای والی زاده واکسن کرونا زدید؟ با خنده می گوید: بله، بله... ان شاءا... که همه بزنند و همه حالشان خوب باشد و همه دیگر از این کرونا نترسند و به زندگی عادی برگردیم.

والی زاده می گوید: خدا کمکم کرد و به کرونا مبتلا نشدم.البته مراقب هم بودیم، ماسک می زنیم و تا جایی که امکان دارد از خانه بیرون نمی رویم، مگر این که کار واجبی داشته باشیم.اگر مراقبت ننموده و دستورالعمل ها را رعایت نکنیم خودمان گرفتار می شویم.کار دوبلاژ هیچ وقت تعطیلی ندارد و ما باید مرتب سرکار برویم تا فیلم ها و سریال ها را دوبله نموده و به مردم برسانیم به خصوص در دوره کرونا که مردم برای سرگرمی به تماشای آثار نمایشی ایرانی و خارجی روی آوردند و کار ما هم زیاد شد.این که کار داریم و چرخ مالی مان می چرخد جای شکر دارد اما بعضی همکاران مان را هم از دست دادیم مثل آقای چنگیز جلیلوند که واقعا حیف بود. من هنوز هم باور نمی کنم چنگیز با کرونا رفته باشد.

والی زاده درباره واکسن کرونا می گوید: به وسیله خانه سینما به ما اطلاع دادند برای دریافت واکسن برویم.در این که واکسن بزنم یا نه اصلا شک نکردم. برای دریافتش هم استرس نداشتم.برنامه ریزی دقیقی هم نموده بودند و فقط 10 دقیقه معطل شدم. واکسن زدن که استرس ندارد. استرس را از زمانی که کرونا شایع شد، تجربه کردیم. همه از هم دور افتاده ایم و می ترسیم به خانه یکدیگر برویم و اقوام و نزدیکان را ببینیم و دورهمی های گذشته را تجربه کنیم. نزدیک یک سال است که خواهرم را ندیده ام و فقط تلفنی با او صحبت کرد م.کرونا همه جهان را درگیر کرد و برای اولین بار است که گویا فقط ایرانی ها نیستند که دچار یک مشکل جدی شده اند. همه جهان این مشکل را همزمان با ما تجربه می نمایند.امیدوارم با فراگیرشدن واکسیناسیون همه مردم جهان از این ویروس در امان بمانند. ما دوز اول واکسن چینی سینوفارم را دریافت کردیم و دوز دومش را یک ماه دیگر می زنیم.

والی زاده درباره شرایط کار در دوره کرونا می گوید: سخت شده.قبلا برای دوبله یک کار دوبلورها با هم داخل اتاق می رفتیم و هر کسی جای شخصیتی که معین شده بود صحبت می کرد و حال و هوای کار هم بهتر می شد چون به هم به اصطلاح پاس می دادیم.اما الان باید یکی یکی برویم داخل اتاق و نقش خودمان را بگوییم، حس کار دیگر مثل قبل نیست و زمان دوبله هم طولانی تر می گردد. در این میان مدیردوبلاژ از همه بیشتر باید زحمت بکشد چون در طول کار باید حضور داشته باشد و کنار همه بنشیند. عظیم ترین آرزویم این است که کرونا به زودی مهار گردد و برگردیم سرزندگی و عادی. شرایط کرونایی خیلی آزاردهنده است.

مریم معترف: کرونا، فرهنگ و هنر را له کرد

حوزه تخصصی من تئاتر است، اما با آغاز کرونا این حوزه تقریبا تعطیل شد.کارهایی به من پیشنهاد شد اما راستش جرات نکردم بروم سر صحنه تئاتر.چند نفری از تئاتری ها را با کرونا از دست دادیم. کارهایی هم که آغاز می شد خیلی زود تعطیل می شد، عجیب دوره نابسامانی برایمان به وجود آورد این ویروس.یک سال است هیچ کاری ننموده و در خانه مانده ام و با کتاب و فیلم سرم را گرم می کنم.حقوق بگیر هستم و حقوقی به دستم می رسد که اموراتم را کم و بیش بگذرانم اما دیگر همکارانم که حقوق بگیر نیستند از نظر معیشتی زیاد آسیب دیده و سختی زیادی دیدند و تعدادی شان مجبور شدند کارهایی انجام دهند که هیچ ربطی به هنر نداشت اما ناچارند. هرگز تصور نمی کردم روزی یک ویروس بتواند چنین جهان را به هم بریزد. در داستان ها و تاریخ خوانده ایم که مثلا وبا و طاعون آمده و مردم زیادی را درگیر نموده اما کرونا همه جهان را گرفت.به این دلیل که مردم امروز با چند ساعت پرواز می توانند از قاره ای به قاره دیگر بفرایند و ویروس را با خود ببرند.قدیم ها چون وسایل نقلیه این قدر پیشرفته نبودند تا مثلا فرد آلوده از چین به روسیه برود آنقدر زمان می برد که ویروس از بین می رفت اما الان ویروس داغ داغ به همه جهان می رسد. بی ملاحظگی بعضی هم در گسترش کرونا دخیل بود.سال ها بعد زمانی که کرونا مهار شد، درباره این دوره کتاب خواهند نوشت و فیلم خواهند ساخت. ما الان وسط ماجرا هستیم و نمی توانیم عمق و ابعاد کرونا را درک کنیم.برای نسل آینده البته قابل تصور نخواهد بود که ما چه دوره و شرایطی را گذرانده ایم، چقدر ترسیده ایم و چقدر با چشم خود شاهد از دست دادن عزیزانمان بوده ایم. همان طور که ما تصور واضحی از دوره شیوع مثلا طاعون و وبا نداریم.البته الان فیلم و عکس از دوره کرونا زیاد تهیه شده و این مستندات به آیندگان دسترسی بیشتری می دهد که شرایط ما را بهتر درک نمایند.کرونا خیلی هوشمند است و می داند رعایت پروتکل ها و مراقبت کردن ها شخصی نیست و اگر کل مردم رعایت ننمایند، آمار ابتلا و مرگ و میر بسیار بالا می رود، این را بعد از تعطیلات نوروز که مردم رعایت نکردند و به سفر رفتند، دیدیم. من بدون هیچ اما، اگر و تردیدی واکسن کرونا را دریافت کردم.به نظرم دانشمندان در این زمینه خیلی خوب کار کردند و در زمان کوتاهی چند نوع واکسن ساختند.من علم را قبول دارم و اعتمادم زیاد است، وقتی دیدم سازندگان واکسن خودشان مقابل دوربین این واکسن را دریافت کردند دیگر شک نکردم.وقتی نمی توانیم به صورت شخصی با کرونا مبارزه کنم باید واکسن را دریافت کنم.به نظرم هرچقدر میزان واکسیناسیون بالاتر برود و تعداد بیشتری واکسن بزنند ایمنی جمعی هم بیشتر می گردد و مهار کرونا تقویت می گردد.امیدوارم هر چه زودتر همه مردم واکسن بزنند و این نعمت قسمت همه بگردد.

طاهره آشیانی - روزنامه نگار / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1724

به "ان شاءا... قسمت شما هم بشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ان شاءا... قسمت شما هم بشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید