ایران و عربستان از یکدیگر چه می خواهند؟

به گزارش مجله نماشو، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به آنالیز چشم انداز روابط ایران و عربستان در پی مذاکرات اخیر پرداخت.

ایران و عربستان از یکدیگر چه می خواهند؟

به گزارش خبرنگاران، پیرمحمد ملازهی در ارزیابی دور تازه تبادل نظرهای تهران و ریاض گفت: واقعیتش این است که عراقی ها واسطه شدند بین ایران و عربستان تا مقداری روی مسائل اصلی که ایران و عربستان بر سر آن اختلاف دارند مذاکراتی صورت بگیرد. ابتدا در سطح پایین تر بود و سفیران به این کار مشغول بودند و بعد به سطوح بالاتر رسید و حالا صحبت از این است که معاون شورای امنیت ملی و معاون وزارت امنیت عربستان سعودی ملاقات نموده اند. به نظر می رسد که شرایط در هر دو کشور در حال آماده شدن برای برطرف مقداری از مسائل بین تهران و ریاض است. در سطح منطقه هم شرایط متفاوت شده و در سطح بین الملل هم شرایط تغییر نموده و ایجاب میکند که ایران و عربستان سعودی بتوانند مسائلشان را با راه چاره سیاسی حل و فصل نمایند.

وی اضافه کرد: هر چند که خواسته های کشورها با هم فاصله دارد اما گام های اولیه به نظر من برای اینکه حداقل ایران و انتظارات و خواسته های خود را با عربستان مستقیم در میان بگذارد و برعکس ایجاد شده. برای هر دو کشور احساس احتیاج برای برطرف مسائل موجود به وجود آمده. اما مسائل زیاد است و به سادگی نمی گردد گفت که همه موانع بر سر راه مناسبات دو کشور را می گردد به سادگی و به سرعت برداشت. زمان بر است ولی در مجموع گام های اولیه برداشته شده و حداقل روی دو موضوع تمرکز دارند که خواست تهران و ریاض است.یکی بحث حوثی ها هست که عربستان مدعی است از سوی ایران مسلح شده و به تاسیسات نفتی سعودی ها حمله می نمایند. یکی از خواسته های ریاض این است که ایران از نفوذش بر این گروه استفاده کند و تشویقشان کند تا به منابع و تاسیسات نفتی عربستان سعودی حمله ننمایند. این خواسته مهمی است که به نظرم عربستان سعودی دارد. ایران هم خواسته اش این است که اگر حوثی ها پای میز مذاکره بیایند باید سهمی تضمین شده از قدرت را در یمن داشته باشند. به نظر می رسد اینها را می گردد در جاهایی به وسیله مذاکره حل و فصل کرد. البته یک مشکل وجود دارد و آن اینکه در رابطه با ایران و عربستان مسائل ایدئولوژیک مطرح شده. اگر در سطح سیاسی بود راه چاره پیدا کردن ساده تر بود.

>>> مشروح این تبادل نظر را بخوانید:

فرصت مهمی که برای تهران و ریاض فراهم شد؛اهمیت مساله را جدی بگیریم!

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3001

به "ایران و عربستان از یکدیگر چه می خواهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و عربستان از یکدیگر چه می خواهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید