بازگشت کم اثر ترسالی به مازندران

به گزارش مجله نماشو، ساری- خبرنگاران- افزایش 26 درصدی بارش باران در پنج ماهه سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در مازندران، ترسالی خفیف تا شدید را پس از یک دهه برای شرق تا غرب استان به ارمغان آورده، اما لایه های خشکسالی همچنان در این منطقه باقی است.

بازگشت کم اثر ترسالی به مازندران

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، طبق گزارش هواشناسی مازندران در پنج ماهه سال زراعی جاری بارش حدود 500 میلی متر باران در این استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد و نسبت به میانگین دوره میان مدت آماری 24 درصد رشد نشان می دهد.

بر اساس پیش بینی فصلی، بارش باران در فصل بهار سال 98 نیز در حد نرمال خواهد بود.

** اثرات بر جای مانده از خشکسالی

رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران در باره وضعیت بارندگی ها و آثار آن بر از بین بردن تبعات خشکسالی سال های گذشته، گفت: سال جاری در پنج ماه، 493 میلی متر باران در استان ثبت شد و مهم تر این که بر اساس گزارش ایستگاه های هواشناسی، ترسالی از غرب به شرق به صورت شدید تا خفیف نمایان شد.

وی با اعلام این که چنین وضعیتی از ترسالی در مازندران از سال زراعی سال 90 تاکنون کم سابقه بود، اضافه نمود: در مجموع زنگ خشکسالی در مازندران سال زراعی 79-78 به صدا در آمد و در سال زراعی 91-90 حرکت جهشی داشت به طوری که خشکی وسعت بیشتری از مناطق استان را در بر گرفت.

این کارشناس گفت: میانگین بارش باران در سال زراعی 78-77 در مازندران 684 میلی متر بود که پس از یک دهه، در سال زراعی 88 به 561 میلی متر رسید، یعنی بارش ها به تدریج در این یک دهه حدود 120 میلی متر کم شد.

یوسفی زاده گفت: علاوه بر این، زمان بارش ها و پراکنش آن در مناطق هم طی این یک دهه با تغییرات اساسی روبرو شد و نتیجه این روند وضعیت جوی ما را به سمت نوسان شدید (تغییر اقلیم) پیش برد که آثار درازمدت بر جای گذاشت.

**مدیریت مصرف، تنها راه حل

این کارشناس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران تاکید نمود: به دلیل اثرات نوسانات شدید بارندگی و خشکسالی نفسگیر، ترسالی موقتی سال زراعی جاری برای تصمیم گیری و برنامه ریزی بر اساس آن نمی تواند امیدوارکننده باشد.

وی اضافه نمود: روند رو به رشد جمعیت و تغییر در زمان و پراکنش بارندگی ها نشان می دهد که با وجود بارش نرمال و حتی ترسالی، باید الگوی مدیریت مصرف رعایت گردد.

یوسفی زاده با این برآورد که روند خشکسالی حاکم بر کشور شاید مازندران را با هجوم جمعیتی ناشی از مهاجرت روبرو کند، توضیح داد: در این صورت، احتیاج به آب اصلی ترین احتیاج محسوب می گردد و نباید یک ترسالی و یا حتی ترسالی چند ساله ما را نسبت به برطرف خشکسالی در این استان خوش بین کند.

وی تاکید نمود: آنالیز آمار بارندگی و پراکنش آن نشان می دهد که طی دو دهه گذشته مازندران در بیشتر سال ها با خشکسالی خفیف تا شدید روبرو بوده و سفره های آب زیرزمینی با کاهش روبرو شده است، به طوری که این بارش های نرمال نمی تواند کمبودهای بر جای مانده را جبران کند.

** تعدیل هوا در زمستان

مدیرکل هواشناسی مازندران هم گفت: با وجود بارش کم در پاییز، میانگین بارش ها در زمستان مناسب بود و بارش مناسب برف در کوهستان مشکل ما را از لحاظ آبی تا حدودی تعدیل کرد.

محمدرضا رضوی اضافه نمود: البته این روند به معنای برطرف مسائل خشکسالی در مازندران نیست و باید الگوی مدیریت مصرف در تمام سطوح خانگی و کشاورزی رعایت گردد.

وی ادامه داد: به دلیل نداشتن ذخیره آب قابل دسترسی مناسب در استان (سد) در تابستان، احتمال کمبود نسبی آب هنوز وجود دارد و این کمبودها باید با مدیریت مصرف جبران گردد.

براساس آمار، نزولات آسمانی در مازندران سالانه 15 میلیارد مترمکعب است که هشت میلیارد مترمکعب آن تبخیر شده و هدر می رود و 6 میلیارد و 850 میلیون مترمکعب باقی می ماند که از این میزان چهار میلیارد و 900 میلیون مترمکعب آب های سطحی شامل رودخانه ها، چشمه ها و یک میلیارد و 950 میلیون متر مکعب آب های زیرزمینی است. از آب های سطحی فقط 750میلیون مترمکعب یعنی 11درصد آن مهار می گردد.

6982/1654

منبع: ایرنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4705

به "بازگشت کم اثر ترسالی به مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت کم اثر ترسالی به مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید