آنالیز نماد قوچ منقوش بر نگاره ها و دست بافته ها بر پایه حکمت خسروانی

به گزارش مجله نماشو، طرح پژوهشی تبیین هرمونیکی نماد قوچ منقوش بر نگاره ها و دست بافته ها/تجلی نماد قوچ در مظاهر مختلف فرهنگی قوم بختیاری

آنالیز نماد قوچ منقوش بر نگاره ها و دست بافته ها بر پایه حکمت خسروانی

به گزارش خبرنگاران، زهرا زارع، پژوهشگر و مجری طرح گفت: نماد قوچ به عنوان یکی از نمادهای بنیادین در فرهنگ ایرانی، همیشه در اسطوره ها، قصه ها، هنرهای گوناگون، و نیز آداب و آیین های ایرانی حضوری چشمگیر داشته است.

او توضیح داد: مفهوم قوچ را که در اوستا حامل معنای فرّۀ ایزدی است، بر سفال های تپه سیلک و مارلیک، مفرغ های لرستان، جام حسنلو و مهرهای هخامنشی و سکه ها و گل مهرها و مدالیون های عصر ساسانی تا قوچ های سنگی بر روی مقابر بزرگان می توان دید.

این پژوهشگر اضافه نمود: با عنایت به این گستره بزرگ تاریخی و فرهنگی کاربرد نماد قوچ و با نظر به اینکه این نماد، همچنان در فرهنگ بختیاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است و امروزه در بسیاری از مظاهر فرهنگی این قوم نمود جدی دارد، این پژوهش کوشیده است که با روش توصیفی -تحلیلی بر پایه مطالعات اسنادی و انجام مصاحبه و از نظرگاه نمادشناسی و با رویکردی هرمنوتیکی بازتولید این نماد را در قالب آداب و رسوم آیین ها و صنایع دستی قوم بختیاری بکاود و به آنالیز عقبه این سنت ها بپردازد.

زارع بیان نمود: این پژوهش، با رویکردی تطبیقی و هرمنوتیکی و با الهام از روش انسان شناسی تفسیری می کوشد تا با در نظر داشتن میراث فرهنگی قوم بختیاری به تجزیه و تحلیل نظرگاه های فلسفی این نماد بپردازد.

به گفته او، یافته های تحقیق نشانگر آن است که این نماد در نزد بختیاری ها کاملاً با مفهوم اسطوره ای و نیز اوستایی آن مرتبط بوده و به نوعی در سنت ها و آیین ها بازتولید شده و در مظاهر مختلف فرهنگی قوم بختیاری تجلی یافته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 تیر 1402 بروزرسانی: 19 تیر 1402 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5264

به "آنالیز نماد قوچ منقوش بر نگاره ها و دست بافته ها بر پایه حکمت خسروانی" امتیاز دهید

2 کاربر به "آنالیز نماد قوچ منقوش بر نگاره ها و دست بافته ها بر پایه حکمت خسروانی" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز نماد قوچ منقوش بر نگاره ها و دست بافته ها بر پایه حکمت خسروانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید