برگزاری اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی گرگان در راستای حفظ بافت تاریخی شاهکوه

به گزارش مجله نماشو، اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرگان با حضورسیدابوالقاسم صفوی فرماندار گرگان در راستای حفظ بافت تاریخی روستای گردشگری شاهکوه گرگان برگزار گردید .

برگزاری اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی گرگان در راستای حفظ بافت تاریخی شاهکوه

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرگان با حضور صفوی فرماندار گرگان، قجری معاون سیاسی و آبشناس معاون عمرانی فرمانداری ، یاسر قندهاری رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرگان، تعدادی از روسای دستگاه های اجرایی شهرستان، دهیاری و شورای روستا و جمعی از کارشناسان با هدف مدیریت ساخت و سازهای جدید در بافت روستای شاهکوه و حفظ بافت تاریخی روستا در دفتر فرمانداری گرگان برگزار گردید .

در این جلسه صفوی فرماندار گرگان، روستای گردشگری شاهکوه را از نظر پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری فراوان موجود در این منطقه با روستای ماسوله گیلان مقایسه نموده و اضافه نمود: این منطقه با داشتن جاده های زیبا و سرسبز جذابیت فراوانی برای گردشگران دارد که با کمی کوشش و برنامه ریزی می تواند به یکی از قطب های گردشگری منطقه تبدیل گردد.

او بیان داشت: هدف ما از این جلسه جلوگیری از ساخت و ساز در روستای شاهکوه نیست بلکه هدف مدیریت ساخت و سازها بر طبق ضوابط و قوانین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد تا در بافت روستا در اثر ساخت و سازهای غیر مجاز ناهمگونی ایجاد نگردد .

صفوی با بیان اینکه هدف ما معرفی، ساخت و حفظ بافت تاریخی روستای شاهکوه به بهترین نحو می باشد، گفت: از این رو همه اقدامات در روستا حتی کشت و کار در منطقه نیز باید طبق ضوابط و قوانین صورت پذیرد.

همچنین در این جلسه یاسر قندهاری رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرگان ضمن تشکر و قدردانی از فرماندار گرگان به دلیل داشتن نگاه توسعه ای به روستاهای شهرستان، گفت: روستای گردشگری شاهکوه با توجه به دارا بودن جاذبه های فراوان طبیعی، تاریخی، مذهبی و همچنین صنایع دستی ثبت شده و متنوع روستا در طول سال مورد توجه بسیاری از گردشگران است

او با بیان اینکه هدف ما تبدیل این منطقه به قطب گردشگری می باشد، اضافه نمود: ساخت و تاسیس اقامتگاه های گردشگری برای مسافران یکی از مهمترین برنامه ها در رسیدن به این هدف می باشد.

او با اشاره به پرداخت تسهیلات روستایی در راستای ایجاد واحدها گردشگری، توضیح داد: اداره میراث فرهنگی شهرستان گرگان در جهت تاسیس اقامتگاه های بوم گردی و خانه مسافر در روستاهای گردشگری شهرستان از هیچ یاریی دریغ ننموده و مجوزات لازم بر اساس ضوابط صادر می گردد.

ایمانیان کارشناس مسئول بافت و بناهای تاریخی شهرستان گرگان نیز در این جلسه با بیان اینکه روستای گردشگری شاهکوه اردیبهشت ماه سال جاری در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: با ثبت این روستا یکسری امتیازات و فرصت های ویژه از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور برای این روستا در نظر گرفته می گردد که می تواند ما را برای توسعه گردشگری منطقه و رسیدن به اهداف یاری کند.

او با بیان اینکه هدف ما فقط حفظ بافت تاریخی روستا نیست، اضافه نمود: ما باید با تشکیل تشکل های مردم نهاد در منطقه و با یاری دریافت از شخصیت های علمی و سیاسی روستا، با برگزاری کلاس های آموزشی مردم روستا را از امتیازات حفظ منطقه مطلع کنیم و مردم به این باور برسند که تغییرات روستا می تواند به تغییرات زندگی آنها منجر گردد.

از مصوبات این جلسه می توان کسب استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ساخت و سازها و تمامی پروژه های اجرایی در عرصه ثبتی و حرایم روستای تاریخی شاهکوه، کوشش و برنامه ریزی برای شکل گیری تشکل های مردم نهاد با همکاری فرهیختگان و افراد تاثیرگذار روستا در خصوص حفظ بافت تاریخی روستا و ایجاد بستر لازم برای گردشگری، مطلعی رسانی به مردم توسط دستگاه ها و سازمان های مربوطه و تشکل های مردم نهاد در خصوص حفظ بافت تاریخی روستا و آماده سازی آن برای روستای هدف گردشگری ، کوشش اداره کل میراث فرهنگی استان برای تشکیل پایگاه ملی میراث فرهنگی بافت تاریخی شاهکوه ، کوشش دهیاری و شورای روستا در خصوص حفظ بافت تاریخی با همکاری و هماهنگی و ارتباط با دستگاه های مرتبط، تشکیل کمیته نظارت بر بافت تاریخی شاهکوه متشکل از دستگاه های فرمانداری، بخشداری، میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، جها کشاورزی، محیط زیست، دهیاری و شورای روستا و آنالیز و نظارت دوره ای بافت روستا و گزارش آن به شخص فرماندار ، هماهنگی بنیاد مسکن با میراث فرهنگی در مورد پروانه ساخت و سرانجام کار بر اساس ضوابط میراث فرهنگی در روستا و ... را نام برد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2837

به "برگزاری اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی گرگان در راستای حفظ بافت تاریخی شاهکوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی گرگان در راستای حفظ بافت تاریخی شاهکوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید